تهدید ترکیه علیه میلیونها نفر در منطقه تحت کنترل کردهای سوریه

سرویس جهان- دیده بان حقوق بشر سوریه هشدار داد میلیونها نفر در مناطق تحت کنترل کردهای سوریه، بر اثر حملات ترکیه آسیب دیده اند.

به گزارش کردپرس، دیده بان حقوق بشر سوریه در گزارشی پیرامون حملات اخیر ترکیه به کردهای سوریه نوشت: بیش از چهار میلیون نفر بر اثر حملات روزهای 5 و 10 اکتبر 2023 آسیب دیده اند زیرا ترکیه زیرساخت های آب و برق این منطقه را هدف شدیدترین حملات خود قرار داده است.

 بر اساس این گزارش، ترکیه فقط در دو روز بیش از 150 زیرساخت تامین آب و برق در شمال شرق سوریه را هدف قرار داده و بیمارستانها نیز از این حملات بی نصیب نمانده است.

دیده بان حقوق بشر سوریه گفته است حملات هوایی ترکیه بحران آب در این مناطق را تشدید کرده است. ترکیه از سال 2019 به طور مرتب اقدام به قطع آب شرب مناطق تحت کنترل کردهای سوریه کرده و این حملات دسترسی مردم به آب سالم را محدودتر کرده است.

کارشناسان سازمان دیده بان حقوق بشر که از مناطق آسیب دیده از حملات ترکیه بازدید کرده اند، گفته اند در برخی مناطق آب و برق به طور کامل قطع شده و مردم امکان دسترسی به آب و برق ندارند.

آدام گوگل، معاون بخش خاورمیانه دیده بان حقوق بشر گفته است ترکیه از مسئولیت خود در برابر حفظ جان و مال شهروندان غیرنظامی در حملات علیه مناطق شمال و شمال شرق سوریه عدول کرده و میلیونها نفر شهروند غیرنظامی از حملات ترکیه آسیب جدی دیده اند.

 این سازمان با اشاره به این که ترکیه در عملیات نظامی خود در سال 2019 به مناطق تحت کنترل کردهای سوریه، ایستگاه پمپاژ آب شرب علوک را تصرف کرده است، نوشت ترکیه از سال 2019 مرتبا دسترسی شهروندان شمال شرق سوریه بویژه شهر حسکه را به آب قطع کرده است.

این سازمان از لاینحل ماندن اختلاف ترکیه و اداره خودگردان کردی در شمال و شمال شرق سوریه بر سر مدیریت و کنترل منابع آبی در این مناطق خبر داده و ترکیه را عامل ایجاد بحران انسانی در این مناطق معرفی کرده است.

دیده بان حقوق بشر سوریه از سازمان ملل خواسته است نسبت به جلوگیری از آسیب حملات ترکیه به غیرنظامیان در این مناطق اقدام کند.

کد خبر 2762392

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha