حمایت ایران از فلسطین قابل تقدیر است/ کدام جریان کردی را سراغ دارید که ایران به آن کمک نکرده باشد

سرویس عراق و اقلیم کردستان- سخنگوی اتحاد اسلامی کردستان ضمن اعلام حمایت از مسألۀ فلسطین به کردپرس گفت: حمایت ایران از فلسطین قابل تقدیر است و ایران به تمامی جریانهای کردی نیز در مقاطع خاصی یاری رسانده است.

کردپرس

خلیل ابراهیم سخنگوی اتحاد اسلامی کردستان در اظهاراتی به موضع این حزب در خصوص مسألۀ فلسطین به کردپرس گفت: مسألۀ فلسطین مسأله‌ای اسلامی و انسانی است. مسألۀ ملتی مسلمان و ستمدیده است که سرزمینش غصب شده است. بر هر مسلمانی واجب است که در هر سوی جهان، حامی مسألۀ فلسطین باشد و با آن ابراز همدردی کند.  مسألۀ قدس، مسألۀ تمامی امت اسلامی است و نباید آن را تنها محدود به ملت فلسطین یا به اعراب و حماس و تحریر دانست. یهود در آن منطقه یک غدۀ سرطانی برای امت مسلمان است. یهودیت، خنجری زهرآگین است که بر پیکر فلسطین وارد آمده و مانند جسمی بیگانه در میان پیکرهای امت اسلامی است که مانع اتحاد این ملتها و استقرار دموکراسی، پیشرفت و توسعه در منطقه شده است.

وی همچنین گفت: جنبش صهیونیسم، دشمن تمامی منطقه است. تمامی فتنه‌ها و مشکلات منطقه از اسرائیل آغاز می‌شود. ما نیز به عنوان مردم کرد لازم است تا بیش از هر ملت دیگری احساس دردمندی دشته باشیم و بر خود واجب بدانیم تا با این مسأله ابراز همدردی کنیم. ما تاریخی طولانی با مسألۀ فلسطین داریم. بسیاری از کردها در آنجا به شهادت رسیده‌اند. اکنون نیز شمار زیادی از کردها در آنجا به سر می‌برند که از همان زمان نیای ما یعنی صلاح الدین ایوبی به آنجا رفته‌اند و در همان جا مانده‌اند و خون خود را فدا کرده‌اند و در آن سرزمین زیسته‌اند و از خاک آن سرزمین دفاع کرده‌اند.

سخنگوی اتحاد اسلامی کردستان افزود: بر این اساس، موضع ما بسیار شفاف و روشن است. دین اسلام بر ما واجب کرده است تا پشتیبان و حامی فلسطین باشیم. از نظر اعتقادی و دینی مسألۀ فلسطین مسألۀ امت اسلامی است. همان گونه که یهودی‌ها از زمان ورودشان به سرزمین فلسطین، از جانب نهادهای یهودی جهان، دولت آمریکا و کشورهای غربی تلاش‌هایی برای حمایت از آنان دریافت می‌کنند، بر مسلمانان نیز واجب است تا پشتیبان فلسطین باشند و با آن ابراز همدردی کنند. این حمایت نه تنها بدون منت است بلکه وظیفۀ هر مسلمانی است. ما باید درک کنیم که ساختار یهودی، تهدیدی برای آرامش منطقه است و باید به خوبی درک کنیم که چه قتل عامی در حق ملت فلسطین انجام می‌شود و حقوق بشر تا چه اندازه در آنجا نقض شده و چه حجمی از جنایات جنگی در آنجا اتفاق می‌افتد. لذا بر اساس تمامی معیارهای دینی، قانونی، حقوقی، منشورهای بین‌المللی و هنجارهای انسانی بر ما واجب است که حامی مسألۀ فلسطین باشیم.

خلیل ابراهیم در ادامۀ سخنانش به خبرنگار کردپرس گفت: اتحاد اسلامی کردستان همانند بسیاری از سایر جریانهای کردی –به استثنای تعدادی کج‌اندیش که مسخ شده‌اند و هرگز احساس درد نمی‌کنند- حامی فلسطین است. جنبش کرد در مقطعی که تأسیس شد بسیار به جنبش فلسطین نزدیک بود و این دو جنبش، بهره‌های بسیاری از یکدیگر می‌بردند و از تجارب یکدیگر استفاده می‌کردند و رهبران جنبش‌های فلسطینی و کردی با هم روابط دوستانه داشتند. موضوع دوستی مام جلال طالبانی با جورج حبش و دیگر رهبران فلسطینی بسیار نقل شده است. ما به سهم خود، هم به عنوان انسان، هم به عنوان یک جنبش سلامی و کردی از همه نظر، حمایت خود را از فلسطین اعلام می‌داریم و با صدور بیاننامه و تجمع، ضمن حمایت از ملت فلسطین، حملات رژیم صهیونیستی را به شدت محکوم کرده‌ایم. جامعۀ جهانی نیز باید هر جه زودتر تندروی و جنایات اسرائیل را محکوم و متوقف کند.

خلیل ابراهیم در خصوص حمایت ایران از حماس و مسألۀ فلسطین به خبرنگار کردپرس گفت: در خصوص ایران باید گفت، موضع ایران، قابل ستایش است و باید از آن تقدیر کرد. ایران همواره حامی بسیاری از مسائل اسلامی در دیگر مناطق همچون بوسنی، چچن و ... بوده است. اگر ایران از حماس و جهاد اسلامی و حزب الله حمایت می‌کند، جای تقدیر است و بخشی از مسئولیت جمهوری اسلامی ایران به شمار می‌آید و نمی‌توان بر آن ایرادی گرفت. برخی می‌گویند که نباید از حماس حمایت کرد زیرا ایران حامی آنهاست. ایران از جریان مقاومت حمایت می‌کند و حماس نیز یک جریان آزادیخواه است و هر کسی به آنان یاری برساند، هم حماس و هم ملت فلسطین از او سپاسگزار خواهد بود. سایر دولت‌های اسلامی همچون مصر و اردن حتی سوریه و لبنان که مرز مشترک با فلسطین دارند، نیز -علیرغم مشکلاتی که خود دارند- موظفند تا به قدر وسع خود در مسألۀ فلسطین تلاشهایی انجام دهند.

وی افزود: همکاری ایران با حماس از دیدگاه ما بسیار حائز اهمیت و شایستۀ تقدیر است. این موضوعی بسیار طبیعی است. قطعاً نباید این موضوع به بهانه‌ای بدل شود تا ما از حماس روی برگردانیم. کدام جنبش کردی وجود دارد که در مقاطعی، ایران به یاری آن نیامده باشد، درخواست کمکش را رد کرده باشد و پناهش نداده باشد؟

سخنگوی اتحاد اسلامی کردستان در پایان به کردپرس گفت: ما به عنوان اتحاد اسلامی کردستان موضع شفاف و روشنی داریم و حامی مسألۀ فلسطین هستیم. مسألۀ فلسطین از نظر ما مسألۀ امت اسلامی است. آنچه اکنون یهودیها مرتکب می‌شوند، غصب و جنایت جنگی و جنایت علیه بشریت است. دولت اسرائیل مسئول هر سه جنایت مذکور است و باید به خاطر این جنایات محاکمه و محکوم شود.

کد خبر 2762270

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha