جوابیه اداره ‌کل میراث ‌فرهنگی کردستان به سلسله گزارش های خبرگزاری کرد پرس

روابط‌عمومی اداره‌ کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کردستان، در پی منتشر شدن چندین خبر در خبرگزاری کرد پرس جوابیه‌ای صادر کرده است که عطف به قانون مطبوعات به شرح زیر منتشر می شود:

پیرو انتشار اخباری در خبرگزاری کرد پرس در تاریخ های مختلف و با تیترها و عناوینی مانند: مورخ 8 مهرماه 1402 با عنوان "توسعه گردشگری یا نابودی میراث‌ تاریخی/ مهرزاد گروپ متعلق به کیست؟" 10 مهرماه با عنوان "نابودی یک یادمان ملی در کردستان" 12 مهرماه با تیتر "جمع‌آوری موزه مسجد جامع سنندج در خفای رسانه‌ای" و 16 مهرماه با عنوان "واگذاری طرح‌های با ترک تشریفات/ پای شرکت فرایند در میان است"؛ روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کردستان به‌ منظور تنویر افکار عمومی جوابیه‌ای صادر کرد؛

متن جوابیه به شرح زیر است:

با سلام و احترام

 به اطلاع می‌رساند در باب مطالب منتشر شده در خصوص "توسعه گردشگری یا نابودی میراث‌ تاریخی/ مهرزاد گروپ متعلق به کیست؟" و سایر مباحثی که دراین خصوص مطرح گردیده است، به‌منظور شفاف‌سازی، لازم است توضیحات مختصری ارائه گردد.

مجتمع "پل میرخان نگل" طی درخواستی در سال 1398 برای اجرای طرح مجتمع گردشگری نسبت به اخذ موافقت اصولی اقدام و در تاریخ 28/11/98 موافقت اصولی مربوط صادر و استعلامات اخذ گردید.

پس از پاسخ ادارات ذیربط، قرارداد اجاره اراضی مربوطه از طریق کمیسیون ماده 21 امور اراضی استان جهت اجرای طرح به شرکت مذکور در تاریخ 30/9/99 منعقد شد و در تاریخ 15/10/99 مجوز ایجاد برای شروع عملیات اجرائی صادر گردید.

کلیه فرایند طی شده توسط شرکت مذکور به صورت کاملا قانونی و مطابق ضوابط و مقررات انجام شده و طرح مذکور نیز جزء پروژه‌های شاخص استان بوده و دارای طولانی‌ترین پل شیشه‌ای ایران است.

همچنین با توجه به وجود چندین پل قدیمی که از دوران مختلف در روستای نگل به جای مانده، به اطلاع می‌رساند به هیچ کدام از پل‌های مذکور آسیب یا تخریبی وارد نشده و طرح توسعه گردشگری و اقدامات عمرانی آن با حفظ و صیانت از آثار تاریخی و فرهنگی محل انجام شده است.

از آغاز این طرح تاکنون هیچ گونه تخریب و حفاری غیر مجازی در محدوده طرح مورد نظر و اطراف پل‌های تاریخی مذکور انجام نگرفته و این ادعا نیز که در خبر فوق به آن اشاره شده کذب و بی‌اساس می‌باشد. همچنین لازم به توضیح است با توجه به حضور نیروهای خدوم نظامی و انتظامی و یگان حفاظت میراث فرهنگی و همچنین مردم آگاه نگل در محل، در صورت مشاهده هر گونه اقدام غیر قانونی و یا تخریب آثار تاریخی مراجع مذکور وارد عمل شده و اقدام به توقف عملیات و ارائه گزارش به ارگان های مربوطه می‌نمایند که تاکنون گزارشی در این خصوص به این اداره کل واصل نگردیده و این خود حاکی از عدم صحت گزارش مذکور است.

همانگونه که پیش‌تر عنوان گردید واگذاری طرح گردشگری "میرخان" در سال 1398  و قبل از دوره مدیریت فعلی اداره‌کل بوده و ادعای ناصحیح در خصوص واگذاری ابنیه‌ تاریخی به شرکت مهرزاد گروپ در گزارش مذکور کاملا کذب می‌باشد و تا این زمان هیچ بنای تاریخی به شرکت فوق‌الذکر واگذار نشده است و این مطلب بدون هیچ سند و مدرکی انتشار یافته است که خود جای سوال دارد.

در خصوص گزارش "واگذاری طرح‌های میراث با ترک تشریفات/ پای شرکت فرایند در میان است" به اطلاع می‌رساند موزه خانه کرد و موزه باستان‌شناسی که هم‌اکنون مورد بازدید عموم قراردارند همچنین کاخ موزه خسروآباد همگی از آثار تاریخی شهر سنندج  و مربوط به گذشته می‌باشد و نیاز به تهیه طرح جهت احداث ندارند و از چندین سال قبل مورد بهره‌برداری قرار گرفته است، ضمناً در خصوص مطلب ذکر شده برای مزایده طرح مذکور لازم به توضیح است که ماهیت مزایده برای فروش اموال مازاد دولتی بوده نه طرح های مطالعاتی؛که این موضوع نیز خود ناشی از عدم آگاهی گزارش دهنده نسبت به مسائل و قوانین حاکم بر قراردادها می‌باشد. همچنین هیچ‌گونه قراردادی از سوی این اداره کل با شرکت فرایند با موضوع طرح احداث موزه خسروآباد، خانه کرد و موزه سنندج وجود ندارد و این ادعا نیز مانند سایر دعاوی از اساس کذب بوده و نشان از مغرضانه بودن این خبر دارد.]

در اینجا می توان به وجود تضاد و تناقض های فراوان در گزارش ناصحیح موجود از جمله اشاره به موضوع مزایده که شرح حال آن پیشتر توضیح داده شده و همچنین موضوع مربوط به واگذاری ابنیه تاریخی که این مطلب بی‌اساس و پایه بوده و هیچ ابنیه ای در این خصوص واگذاری نشده است و این سوال مطرح است که برای طرح احداث موزه چه نیازی به واگذاری ابنیه می باشد؟ اگر قرار است موزه‌ای احداث شود پس بنایی وجود ندارد و بایستی ساختمان مربوط ساخته شود، و ادعای واگذاری بناهایی که درحال حاضر دارای کاربری موزه بوده و مورد بازدید قرار می‌گیرند خود دال بر تناقض‌گویی و عدم آگاهی منتشر کننده خبر است و همگی این موضوع‌ها دلایلی بر کذب و نادرست بودن مطالب منتشر شده است.

در خصوص طرح احداث موزه سقز نیز این سوال مطرح است آیا در سقز موزه احداث شده که نیاز به طرح دارد؟ موزه شهر سقز در سال جاری در محل حمام تاریخی حاج صالح که تحت تملک این اداره‌کل می باشد راه‌اندازی و با حضور معاون محترم سیاسی استانداری، فرماندار محترم سقز، نماینده محترم مردم شریف شهرستانهای سقز و بانه در مجلس شورای اسلامی، شهردار سقز و تنی چند از مسئولین  افتتاح گردید و هیچ نیازی به واگذاری طرح برای آن نبوده و ندارد.

با توجه به گزارش "جمع‌آوری موزه مسجد جامع سنندج در خفای رسانه‌ای" به اطلاع می‌رساند، موزه مسجد دارالاحسان همواره در محل غسالخانه مسجد پا برجا بوده و تابلوهای نمایشگاهی جهت نمایش عموم و بازدید کنندگان از این بنای ارزشمند تاریخی مذهبی در محل موجود می‌باشد. در حال حاضر پروژه مرمت مسجد جامع سنندج با اختصاص بودجه‌ای ویژه آغاز به فعالیت نموده و در سال جاری مرمت و ساماندهی بنای مذکور انجام می‌گیرد و از جمله این اقدامات می‌توان به مرمت کاشی‌کاری‌های معیوب و در حال ریزش و تثبیت آنها و مرمت در و پنجره‌های چوبی مسجد اشاره نمود و باید توجه داشت که بنای مسجد جامع در حال مرمت است و جمع‌آوری موزه صورت نگرفته است.

در توضیح گزارش "نابودی یک یادمان ملی در کردستان" هم  به‌اطلاع می‌رساند از زمان تبدیل عمارت خسروآباد سنندج به موزه بنا، مدیریت موزه مذکور با مسئول امور موزه‌ها بوده که دفتر ایشان در محل خانه کرد می‌باشد. و در این ایام کسی به عنوان مدیر موزه مذکور در عمارت خسروآباد دفتر نداشته تا دفتر ایشان جمع‌آوری شود. همچنین واحد دفتر فنی اداره کل نیز در ساختمان اصلی میراث فرهنگی استان واقع می‌باشد و در هیچ زمانی در عمارت خسروآباد مستقر نبوده است. لازم به توضیح است هیچ تجهیزاتی از این بنا خارج نشده است و بیان این مطالب نیز کاملا بی‌اساس می‌باشد.

همچنین لازم به ذکر است بازدید از عمارت خسروآباد  همه روزه از ساعت 15 الی 17:30 بعد از ظهر در شش ماه دوم سال امکان‌پذیراست و به‌منظور مرمت و احیاء بنای مذکور بودجه‌ای از محل سفر ریاست محترم جمهور به استان به مبلغ 20 میلیارد ریال تخصیص داده شده است که اقدامات مرمتی این بنا در حال انجام می‌باشد.

باید به این موضوع اشاره کرد که متاسفانه انتشار اخبار کذب و خلاف واقع و بدون سند و مدرک ، غیر از اینکه موجب از بین رفتن اعتماد عموم مردم به دولت و دستگاههای نظارتی می‌شود، باعث آسیب جدی به بدنه اصلی خبررسانی کشور می‌گردد و رسالت اصلی خبرنگاران که قاصدان راستین وقایع هستند را زیر سوال می‌برد.  همچنین مطابق آموزه های دین مبین اسلام بر هر مسلمان و انسان وارسته واجب است تا قبل از حصول اطمینان و سنجش صحت و سقم مطالب  از بیان و افشای آن خودداری نماید.

در پایان یادآور می‌شود اداره‌کل میراث‌فرهنگی،گردشگری و صنایع‌دستی استان کردستان بنا به شرح وظایف خود حفظ و نگهداری از میراث گران‌بهای فرهنگی، توسعه صنعت گردشگری و ترویج صنایع‌دستی را وظیفه ذاتی خود می داند و در این راه از هیچ کوششی دریغ نخواهد کرد.

کد خبر 2762232

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha