نایسر سنندج حاصل بی توجهی ۲۵ ساله دولت به حاشیه نشینی است

دبیر کمیسیون حاشیه و نواحی کم برخوردار شورای شهر سنندج گفت: وضعیت کنونی نایسر به عنوان یک ناحیه منفصل شهری، محصول بی توجهی ۲۵ سال گذشته دولت به حاشیه نشینی در این منطقه است.

به گزارش کرد پرس، بهروز ابراهیم آبادی در جلسه کمیسیون حاشیه و نواحی کم برخوردار شورای شهر سنندج که با حضور تعدادی از مدیران کل دستگاه های اجرایی در راستای ساماندهی ناحیه منفصل شهری نایسر برگزار شد، گفت: این کمیسیون برای اولین بار در شورای شهر دوره ششم تشکیل شد که در ۲ سال اول مسئولیت آن برعهده یکی دیگر از اعضای شورا بود و در ۲ سال آینده نیز این مسئولیت به بنده سپرده شده است.

وی اظهار کرد: در ۲۰ روز گذشته ۳ جلسه در این راستا تشکیل شد و تصمیماتی در راستای جابجایی تیرهای برق، ساماندهی آبهای روان و آسفالت و مناسب سازی معابر نایسر گرفته شده که به عنوان یک ناحیه منفصل شهری وضعیت کنونی آن محصول بی توجهی ۲۵ سال گذشته است.

دبیر کمیسیون حاشیه و نواحی کم برخوردار شورای شهر سنندج افزود: به دلیل بی توجهی های دولت های وقت، این منطقه که می توانست به یک شهرک بزرگ و توسعه یافته در خاورمیانه تبدیل شود امروز به مرکزی برای حاشیه نشینی مردم این استان تبدیل شده است.

ابراهیم آبادی ادامه داد: نایسر در حال حاضر از بسیاری از شهرهای استان کردستان بزرگتر و پرجمعیت تر است اما خدماتی که در آن ارایه شده، بسیار ناچیز بوده و همه انگشت اتهام به سمت شهرداری است که این یک ادعای اشتباه است.

وی یادآور شد: در سال ۱۴۰۱ تقریبا تمام درآمد شهرداری سنندج از نایسر حدود یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان بوده اما بیش از ۳۰ میلیارد تومان برای ساماندهی آن هزینه شده که با توجه به مشکلات بسیاری که دارد بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان دیگر نیاز دارد تا بتوان کمی آن را سر و سامان داد.

دبیر کمیسیون حاشیه و نواحی کم برخوردار شورای شهر سنندج بیان کرد: بحث منابع طبیعی که یکی از حامیان همیشگی شهرداری بوده و برای ایجاد فضای سبز در سطح شهر سطح سنندج فضاهای مناسبی به شهرداری واگذار شده، در ناحیه منفصل شهری نایسر نیز مطرح است و درخواست واگذاری ۲ لکه در این منطقه را برای احداث ۲ بازارچه داریم تا علاوه بر ایجاد اشتغال، وضعیت ترافیک نیز بهبود یابد.

ابراهیم آبادی گفت: یکی دیگر از مشکلات نایسر موضوع بهداشت و سلامت حدود ۸۰ هزار شهروند است، که تنها دارای یک مرکز بهداشت برای این منطقه است که نیاز است در راستای تجهیزات پزشکی و بهداشتی اقدامات بیشتری صورت گیرد.

وی اظهار کرد: متاسفانه به دلیل کمبود کادر درمان و پزشک روزانه بسیاری از مردم این منطقه ناچار هستند که به داخل شهر سنندج تردد داشته باشند که موجب ترافیک بسیاری در این منطقه شده است.

دبیر کمیسیون حاشیه و نواحی کم برخوردار شورای شهر سنندج افزود: انتظار داریم که دانشگاه علوم پزشکی کردستان نسبت به استقرار متخصصان مختلف در نایسر حداقل در هفته ۳ روز دستورالعملی را به این پزشکان صادر و آنها را ملزم به حضور در این منطقه کند.

ابراهیم آبادی ادامه داد: یکی دیگر از بحث های نایسر فعالیت واحدهای صنفی بدون مجوز است که نیاز است اداره کل صمت به این موضوع ورود کند و مشاوران املاکی که بدون مجوز فعالیت کرده و باعث ساخت و سازهای غیرمجاز شده اند، جمع آوری شوند.

وی یادآور شد: یکی دیگر از بحث ها بازرسی و نظارت بر قیمت واحدهای صنفی و غیرضنفی در نایسر است که متاسفانه در مواردی شاهد هستیم که برخی اقلامی که توزیع می سود، از مرکز شهر سنندج گران تر است که نیاز است به این موضوع ورود شود.

دبیر کمیسیون حاشیه و نواحی کم برخوردار شورای شهر سنندج بیان کرد: ۲ هزار و ۹۰۰ واحد مشاور املاک در کشور طی چند روز گذشته در کشور پلمب شدند و انتظار داریم که اداره کل صمت با فشار بر اتحادیه مورد نظر واحدهای غیرمجاز را شناسایی و نسبت به پلمب و یا صدور مجوز برای آنها اقدام کنند تا از این روند رو به رشد قارچ گونه و بدون ضابطه در نایسر جلوگیری شود.

ابراهیم آبادی گفت: یکی دیگر از مشکلات نایسر با توجه به گستردگی این منطقه، آب شرب این منطقه است که انتظار داریم شرکت آب منطقه ای نسبت به رفع این مشکل با حفر چند حلقه چاه برای تامین آب مورد نیاز، اقدام کنند.

وی اظهار کرد: مشکل دیگر ناحیه منفصل شهری نایسر در حوزه راه و شهرسازی است که زمین های موجود در این منطقه بدون ضابطه در گذشته واگذار شده و اکنون برای ارایه خدمات مختلف به شهروندان این منطقه، دچار کمبود زمین هستیم.

دبیر کمیسیون حاشیه و نواحی کم برخوردار شورای شهر سنندج افزود: بحث تعیین تکلیف زمین های قول نامه ای نایسر نیز انتظار می رود که راه و شهرسازی به آن ورود کند تا از ساخت و ساز های غیرمجاز و غیر اصولی در این منطقه جلوگیری شود چرا که اگر همین امروز یک زلزله در این منطقه رخ دهد ده ها هزار نفر جان خود را از دست خواهند داد.

گفتنی است با موافقت بهزاد شریفی پور مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان موافقت شد که به هر میزانی که شهرداری برای احداث پارک، فضای سبز و بازارچه نیاز داشته باشد، به شهرداری احاله مدیریت شود.

همچنین با اعلام پیام راست بین معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کردستان قرار شد نسبت به توسعه زیرساخت های درمانی و بهداشتی در نایسر سنندج اقدام شود و یک مجتمع پزشکی با آزمایشگاه، داروخانه و دکترهای متخصص با مشارکت بخش خصوصی احداث شود.

همچنین بنا بر اظهار طه سمیعی معاون امور بازرگانی اداره کل صمد کردستان، مقرر شد مشاوران املاک سطح نایسر ساماندهی شوند و در حوزه نظارت و بازرسی از واحدهای صنفی و غیرصنفی نیز اتحادیه ها و اتاق اصناف ورود جدی تری داشته باشند.

عرفان مومن پور معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای کردستان نیز قول مساعدت برای تامین آب مورد نیاز برای فضای سبز نایسر و همچنین تامین آب شرب مورد نیاز مردم را داد.

امیرحسین جمشیدی معاون مسکن راه و شهرسازی کردستان نیز در این جلسه قول داد در بحث خدمات عمومی و اجتماعی در آینده برنامه های جدیدی تدوین شوند هر چند که در سال های اخیر نیز در این حوزه حدود ۳۰ میلیارد تومان هزینه شده و اماکنی مانند، سینما، مرکز بهداشت، زمین ورزشی، فضای سبز و ... احداث شده اما همچنان نیاز به کار دارد.

کد خبر 2760303

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha