بازگردادن زندانیان داعشی از کردستان سوریه به کشورشان و محاکمه آنها، بهترین راه حل است

سرویس جهان- دکتر آن اسپکهارد درباره سرنوشت جنگجویان داعشی بازداشت شده به دست نیروهای کرد سوریه به خبرگزاری کردپرس گفت: بهترین راه حل این است که این افراد به کشورهای متبوعشان بازگردانده شده و در آنجا محاکمه شوند.

به گزارش کردپرس، نیروهای کرد سوریه حدود 10000 جنگجوی داعشی را در جریان نبرد با این گروه در سوریه به اسارت خود در آورده اند. حدود 50000 تن از زنان و کودکان وابسته به این افراد نیز در اردوگاههای تحت کنترل نیروهای دموکراتیک سوریه به رهبری کردها به سر می برند.

مقامات کرد سوریه بارها از بیش از 60 کشور جهان که اتباع آنها برای پیوستن به داعش به سوریه رفته و اسیر شده اند، خواسته اند این افراد را از سوریه خارج و محاکمه کنند اما تعداد کمی از این کشورها به بازگردادن شهروندان خود از مناطق تحت کنترل کردهای سوریه تمایل نشان داده اند. مقامات کرد سوریه که از استرداد این افراد ناامید شده اند اقدام به محاکمه آنها کرده اند.

خبرگزاری کردپرس برای برسی این موضوع و قانونی یا غیرقانونی بودن محاکمه اعضای داعش توسط اداره خودگردان کردی در شمال و شمال شرق سوریه با خانم دکتر آن اسپکهارد، مدیر مرکز مبارزه با خشونت گرایی افراطی دانشگاه جورج تاون آمریکا مصاحبه کرده است.

دکتر آن اسپکهارد درباره مشروعیت و قانونی بودن اقدام کردهای سوریه برای محاکمه جنگجویان زندانی داعش به خبرگزاری کردپرس گفت: با توجه به این که نیروهای دموکراتیک سوریه یک نیروی مسلح غیردولتی است و اداره خودگردان کردی در شمال سوریه، اعضای داعش- این مظنونان دست داشتن در ترور- را حین درگیری دستگیر کرده و به صورت موفقیت آمیز در شمال شرق سوریه حکمرانی کرده است، می توان استدلال کرد که محاکمه اعضای داعش توسط کردهای سوریه اقدامی قانونی است و می توان آن را به رسمیت شناخت.

اما استاد دانشگاه جورج تاون با اشاره به عدم پذیرش مشروعیت سیاسی اداره خودگردان کردی نزد جامعه بین المللی افزود: از سوی دیگر، با توجه به این که محاکمه اعضای داعش توسط دولت مرکزی سوریه انجام نمی شود، می توان استدلال کرد که این محاکمات قانونی نیست. گذشت زمان نشان خواهد داد که این مسئله چه چالشهایی خواهد داشت.

او تاکید کرد «بهترین راه حل برای خلاص شدن از دست جنگجویان زندانی شده توسط کردهای سوریه، بازگرداندن آنها به کشورهای متبوعشان و محاکمه آنها در خانه است.»

استاد دانشگاه جورج تاون هشدار داد «داعش همچنان یک تهدید محسوب می شود. بنابراین، ائتلاف آمریکا و نیروهای دموکراتیک سوریه ادامه خواهد داشت. ما تلاش این گروه برای بازگشت به صحنه را در سال 2022 و در جریان حمله این گروه به زندان الصناعه در منطقه تحت کنترل کردهای سوریه شاهد بودیم.»

پروفسور آن اسپکهارد درباره اقدام آمریکا به مقابله با داعش با همراهی نیروهای کرد سوریه گفت: «آمریکا از پاک کردن منطقه از وجود داعش و جلوگیری از ظهور خلیفه های جدید این گروه منفعت می برد. ما شاهد دسترسی بین المللی این گروه و تلاش آنها برای جذب جنجگویان خارجی بوده ایم. هیچ کس نمی خواهد این مسئله تکرار شود.»

کد خبر 2759744

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha