سدهای کردستان در معرض آلودگی/ ورود فاضلاب 98 درصد روستاهای مجاور به منابع آبی سدها

مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان با اشاره به اینکه تنها ۲ درصد از فاضلاب روستاها مدیریت و ۹۸ درصد آن وارد منابع آبی استان می شود، گفت: مسیر فاضلاب ۱۶۵ تا ۱۷۰ روستا به عنوان تهدید روی سدهای استان است، که باید مدیریت شود.

به گزارش کرد پرس، اقبال حمیدی در نشست با رسانه های کردستان با اشاره به اینکه ۹.۶ درصد اراضی استان تحت مدیریت محیط زیست است، گفت: متاسفانه علی رغم وجود منابع آلاینده با کمبود نیرو و تجهیزات مواجه ایم.

وی با اشاره به اینکه سال ۹۹ چندین بار ورود فاضلاب روستاها به سد قشلاق سنندج را اعلام کرده، اما مسئولان انکار می کردند تا خودشان به این نتیجه رسیدند، افزود: در حال حاضر جدا از فضولات حیوانی، فاضلاب برخی روستاها نیز وارد سد آزاد می شود، اگر تدبیری اندیشیده نشود، وضعیت این سد نیز به سرنوشت سد قشلاق دچار خواهد شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کردستان از ممنوعیت آبیاری محصولات کشاورزی با فاضلاب در سطح استان و از تشکیل کمیته تخصصی با حضور مسئولان علوم پزشکی، جهاد کشاورزی و محیط زیست در خصوص رصد این حوزه خبر داد و اظهار کرد: کردستان جزو استان هایی بوده که کمترین مورد را دارد؛ سبزی کاری در مسیر جاده کامیاران و ساحلی سنندج با فاضلاب آبیاری نمی شود، در چند سال گذشته مواردی مشاهده شد که به دستگاه قضایی معرفی شدند.

حمیدی در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص آخرین وضعیت دریاچه زریوار مریوان بیان کرد: در حال حاضر ۲۹ میلیون مترمکعب آب ذخیره وجود داشته و این دریاچه وضعیت خوبی دارد.

وی از ورود کود و سم ناشی از کار کشاورزان به داخل دریاچه زریوار خبر داد و ادامه داد: البته کارشناسان جهاد کشاورزی میزان سم استفاده شده در محصولات کشاورزی را یک سوم استاندارد کشوری اعلام کرده اند و در استان های دیگر ۳ برابر کردستان استفاده می کنند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کردستان یادآور شد: کشاورزان برای محصولاتشان کود و سم استفاده کرده که بر اثر تغییرات نزولات جوی بخشی از آن وارد خاک شده و بخشی از آن نیز از طریق رواناب به دریاچه نفوذ می کند. ۶ ایستگاه نیز در اطراف راه اندازی شده تا پارامترهای اولیه، نیترات، فسفات و دما را سنجش کرده و به صورت ماهانه رصد و تغییرات آنچنانی نداشته ایم.

حمیدی از وجود ۴۰۰ حلقه چاه غیرمجاز در اطراف دریاچه زریبار مریوان خبر داد و گفت: متاسفانه در سالیان گذشته یک سری ساخت و ساز غیرمجاز در نیز در ضلع جنوبی این دریاچه و مناطق اورامانات و شاهو ایجاد شده است.

وی اظهار کرد: با همراهی دستگاه قضا که همواره کمک حال ماست، با ساخت و سازهای غیرمجاز در سطح استان برخورد خواهیم کرد، یقینا حذف چاه های غیرمجاز کمک شایانی به احیای دریاچه زریبار خواهد کرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کردستان از کشت برنج در اراضی پایاپ دریاچه زریبار مریوان خبر داد و افزود: سال ۹۹ بر اساس اعلام جهاد کشاورزی کشت برنج  در مساحتی به میزان ۱۰۰هکتار انجام و سپس به ۴۰ هکتار کاهش و الان ۸ هکتار اعلام شده است.

کد خبر 2759716

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha