درخواست آمریکا از اربیل و بغداد برای اجرای توافقنامه شنگال

سرویس جهان- سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت سفیر آمریکا در عراق از دولت اقلیم کردستان و دولت مرکزی عراق خواسته است نسبت به اجرای توفقنامه شنگال به منظور بهبود وضعیت ایزدیها اقدام کنند.

به گزارش کردپرس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا از دولت اقلیم کردستاو دولت مرکزی عراق خواست نسبت به اجرای توافقنامه شنگال که در سال 2020 بین اربیل و بغداد امضا شده و هدف از آن بازسازی شنگال و بازگشت آوارگان ایزدی به این منطقه است، اقدام کنند.

متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در مصاحبه هفتگی با خبرنگاران، توافقنامه 2020 شنگال را اقدامی سازنده و مهم ارزیابی کرد و عدم اجرای آن را غیرقابل قبول خواند.

او تاکید کرد که این توافقنامه به تقویت یکپارچگی خاک عراق و امنیت آن کمک می کند. سخنگوی وزارت خارجه آمریکا علت عدم اجرای این توافقنامه را بن بست سیاسی خواند و گفت سفیر آمریکا در عراق از اربیل و بغداد خواسته است از طریق تعامل با جوامع ساکن در شنگال و رهبران ایزدیها این بن بست سیاسی را بشکنند و نسبت به تعیین فرماندار برای این شهرستان اقدام کنند.

رسانه های عراقی در سال 2020 با انتشار مفاد این توافقنامه اعلام کردند این توافقنامه با هدف بازگرداندن امنیت و ثبات و عادی سازی اوضاع در شهرستان شنگال، در راستای اهداف قانون اساسی و قوانین عادی کشور عراق و پایان دادن به رنج مردم شنگال، زمینه سازی برای بازگشت آوارگان و تعیین چارچوب اداری و امنیتی در این منطقه امضا شده است. دولت فدرال عراق و دولت اقلیم کردستان با هماهنگی نمایندگی سازمان ملل به منظور بهره مند شدن از حمایت بین المللی در راستای ایجاد ثبات و بازسازی این منطقه، برای اجرای اقدامات زیر توافق کردند:

1- محور اداری:

الف- انتخاب فرماندار جدید دارای استقلال، تخصص، پاکدستی و مقبولیت براساس راهکارهای قانونی.

ب- بررسی سایر پست های اداری از سوی کمیته مشترک تشکیل شده از سوی طرفین پس از معرفی فرماندار، مشروط بر آنکه در این زمینه، اصول حرفه ای، پاکدستی و همچنین ساختار اجتماعی این شهرستان در نظر گرفته شود.

2- محور امنیتی:

الف- فقط پلیس محلی و دستگاههای امنیت ملی و سازمان اطلاعات عراق، مسئولیت تأمین امنیت در این شهرستان را به عهده دارند و کلیه تشکیلات های مسلح دیگر از این شهرستان، خارج خواهند شد.

ب- تقویت امنیت در این شهرستان از طریق استخدام 2500 نیروی امنیت داخلی در شنگال با تضمین مشارکت دادن عادلانه آوارگان منطقه در این زمینه.

ج- پایان دادن به حضور حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) در شهرستان شنگال و مناطق اطراف آن و نقش نداشتن این حزب و شاخه های وابسته به آن در منطقه.

3- محور بازسازی:

کمیته مشترکی از سوی دولت فدرال عراق و دولت اقلیم کردستان برای بازسازی این شهرستان با هماهنگی مدیریت استان نینوا تشکیل. سطح و جزئیات مسئولیت های آن از سوی نخست وزیر دولت فدرال و نخست وزیر اقلیم کردستان تعیین خواهد شد.

4- با هدف پیگیری بندهای مربوط به محورهای اداری و امنیتی فوق، یک کمیته میدانی مشترک از سوی نهادهای ذیربط طرفین برای پیگیری اجرای روند توافق تشکیل خواهد شد.

پیوست توافق

جدول پیگیری اجرای توافقنامه برقراری مجدد ثبات و عادی سازی اوضاع در شهرستان شنگال

1- انتخاب فرماندار جدید توسط کمیته مشترک و استاندار نینوا براساس اصول و ساختارهای قانونی

2- بررسی پست های اداری دیگر شنگال، توسط کمیته مشترک، استاندار نینوا و فرماندار شنگال براساس اصول و ساختارهای قانونی.

3- مسئولیت امنیت داخل شهرستان شنگال، توسط مدیریت پلیس شنگال، دستگاه امنیت ملی، سازمان اطلاعات عراق با هماهنگی دستگاههای امنیتی اقلیم کردستان.

4- اخراج کلیه تشکیلات و گروههای مسلح و غیر قانونی به خارج از مرزهای این شهرستان، توسط فرماندهی عملیات مشترک و حشد شعبی.

5- استخدام 2500 نیروی امنیتی برای نیروههای امنیت داخلی شنگال با هماهنگی دولت اقلیم کردستان، توسط دفتر نخست وزیر فدرال و وزارت کشور دولت فدرال عراق مشروط بر آنکه 1000 نفر از آنها از اهالی شنگال باشند و 1500 نفر نیز از میان اهالی شنگال در اردوگاههای آوارگان انتخاب شوند.

6- بررسی امنیتی ثبت نام کنندگان برای بند 5، توسط کمیته مشترک انجام می گیرد مشروط بر آنکه نیروهای پ.ک.ک و تشکیلات وابسته به آن، مشمول این نیروها نشوند.

7- پایان دادن به حضور نیروهای پ.ک.ک در شهرستان شنگال و مناطق اطراف آن و پایان دادن به هر گونه نقش این حزب یا تشکیلات وابسته به آن در منطقه، توسط فرماندهی عملیات مشترک.

8- تشکیل کمیته میدانی مشترک برای پیگیری اجرای بندهای دو محور اداری و امنیتی، توسط کمیته مشترک و با حضور نمایندگان دستگاههای امنیتی دولت فدرال عراق و دولت اقلیم کردستان.

9- تشکیل کمیته مشترک دولت فدرال و دولت اقلیم کردستان برای بازسازی شهرستان شنگال با هماهنگی مدیریت استان نینوا، توسط دفتر نخست وزیری دولت فدرال عراق و دفتر نخست وزیری اقلیم کردستان.

این توافق توسط حمید رشید فلیح قائم مقام دستگاه امنیت ملی عراق و ریبر احمد وزیر امور داخلی اقلیم کردستان امضا شده است.

کد خبر 2759012

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha