درخواست سازمان ملل برای استرداد زندانیان داعش از منطقه تحت کنترل کردهای سوریه

سرویس جهان- گزارشگر ویژه سازمان ملل از همه کشورهای جهان خواست اتباع خود را که به اتهام وابستگی به داعش در زندانهای تحت کنترل کردهای سوریه به سر می برند، از این منطقه خارج کنند.

به گزارش کردپرس به نقل از وبسایت سازمان ملل، فیونولا نی آئولین، گزارشگر ویژه سازمان ملل بعد از سفر به منطقه تحت کنترل کردهای سوریه در شمال شرق این کشور، بیانیه ای درباره وضعیت زندانیان داعش و خانواده های آنها در این منطقه صادر کرد.

او از موافقت مقامات اداره خودگردان کردی در شمال و شمال شرق سوریه با بازدید او از برخی کمپها و زندانهای تحت کنترل کردهای سوریه خبر داد و از این اقدام استقبال کرد.

اما گزارشگر ویژه سازمان ملل از بازداشت گسترده و بدون ملاحظه افراد به بهانه وابستگی به داعش در این منطقه انتقاد کرد و خواستار دسترسی دائمی به کمپ ها و زندان هایی شد که افراد به اتهام عضویت در داعش در آنها به سر می برند.

او وضعیت اغلب این کمپها و زندانها را نامناسب توصیف کرده و از برخی اقدامات نیروهای کرد، بویژه در جدا کردن کودکان از مادران، محبوس کردن پسران کم سن و سال در بخش زندان مردان، عدم توجه به وضعیت برخی زندانیان و تشدید اقدامات امنیتی در این اماکن انتقاد کرد.

کارشناس سازمان ملل همچنین از بازداشت کودکان اعم از دختر و پسر به اتهام وابستگی به گروه داعش انتقاد کرد و آن را خلاف مقررات بین المللی دانست.

گزارشگر ویژه سازمان ملل در پایان از همه کشورهای جهان که اتباع آنها در منطقه تحت کنترل کردهای سوریه، به بهانه وابستگی به داعش زندانی شده اند، درخواست کرد هرچه زودتر اتباع خود را از این منطقه خارج کنند.

مقامات کرد سوریه بارها از بیش از 60 کشور جهان که اتباع آنها به اتهام عضویت یا وابستگی با داعش در سوریه بازداشت شده اند، درخواست کرده اند این افراد به کشورهای متبوع بازگردانده شوند اما تاکنون تعداد کمی از این افراد استرداد شده اند.

 مقامات کرد سوریه که از استرداد زندانیان وابسته به داعش به کشورهای جهان ناامید شده اند اعلام کرده اند دادگاه هایی را برای مکامه این افراد در منطقه تحت کنترل خود برپا خواهند کرد.

مت برومفیلد، بنیانگذار مرکز اطلاعات روژاوا که ناظر بر تحولات مناطق تحت کنترل کردهای سوریه است، دو هفته پیش در گزارشی روند استرداد شهروندان خارجی تبعه کشورهای غربی از مناطق تحت کنترل کردهای سوریه را نگران کننده خوانده است.

 او در تحلیلی پیرامون این موضوع هشدار داد میزان سالانه استرداد اتباع خارجی – به جز اتباع کشورهای سوریه و عراق- از منطقه تحت کنترل کردهای سوریه به شدت کاهش داشته است. بر اساس آمار ارائه شده توسط این تحلیلگر، میزان استرداد سالانه اتباع خارجی عضو داعش از منطقه تحت کنترل کردهای سوریه به نصف کاهش پیدا کرده است.

مت بروفیلد از عدم تمایل بیشتر کشورهای غربی به خارج کردن وابستگان داعش خود از منطقه تحت کنترل کردها خبر داد و نوشت: از 20000 جنگجوی خارجی داعشی که در زندان های تحت کنترل کردهای سوریه به سر می برند تنها 4 درصد آنها معادل 74 نفر به کشورهای غربی بازگردانده شده اند. او ادعا کرد که آمریکا تنها کشور غربی است که همه شهروندان تبعه خود و وابسته به داعش را از منطقه تحت کنترل کردهای سوریه خارج کرده است.

این کارشناس مسائل شمال سوریه اشاره کرد که 50 درصد شهروندان وابسته به داعش که استرداد شده اند تبعه کشورهای ازبکستان، تاجیکستان ، قرقیزستان و روسیه بوده اند.

بروفیلد تاکید کرده است که از سال 2019 تاکنون تنها 20 درصد جنگجویان داعشی و خانواده های آنها از منطقه تحت کنترل کردهای سوریه استرداد شده اند. همچنین از حدود 60 کشوری که اتباع آنها در بازداشتگاهها و اردوگاههای تحت کنترل کردهای سوریه قرار دارند، تنها 9 کشور اقدام به خارج کردن شهروندان خود از این منطقه کرده اند.

کد خبر 2758593

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha