اتحادیۀ میهنی مایل است تا کرد در کرکوک با لیست واحد در انتخابات شرکت کند

سرویس عراق و اقلیم کردستان- روند ملا محمود در گفتگو با کردپرس برنامه های اتحادیۀ میهنی کردستان را در کرکوک برای مشارکت در انتخابات شورای استانی تشریح کرد و با انتقاد از مواضع حزب دمکرات از این حزب خواست تا شرط و شروط سابق را کنار بگذارد و به مشارکت کردها با لیست واحد بپیوندد.

کردپرس

انتخابات شوراهای استانی عراق در حالی نزدیک می­شود که با وضعیت فعلی انتظار می‌رود که کردها با چهار لیست یا حتی بیشتر در انتخابات شورای استان کرکوک مشارکت کنند. احتمال می‌رود که کردها به علت در اختیار داشتن لیست‌های متعدد آرایی را از دست بدهند. روند ملا محمود مسئول تشکیلات اتحادیۀ میهنی کردستان در کرکوک دربارۀ برنامۀ حزب متبوعش جهت مشارکت در انتخابات شوراهای استانی به کردپرس گفت: «ما به عنوان حزب اتحادیۀ میهنی کردستان مایل هستیم تا هم در انتخابات شورای استانی کرکوک و هم در انتخابات پارلمان عراق با سایر جریان‌های کردی به صورت یک لیست واحد شرکت کنیم. ما موضع خود را اعلام کرده‌ایم و در روزهای آینده نشست‌هایی با سایر جریان‌های کردی خواهیم داشت».

روند ملا محمود دربارۀ تعامل و ارتباط میان جریان‌های کردی در کرکوک به کردپرس گفت: «اتحادیۀ میهنی کردستان تعامل خوبی با تمام جریان‌های کردی در کرکوک دارد و به صورت مرتب دیدارهایی نیز با یکدیگر برگزار می‌کنیم. اما موضوع ارتباط حزب دمکرات با سایر جریان‌های کردی در کرکوک متفاوت است. حزب دمکرات کردستان همیشه شرط و شروطی تعیین می‌کند. ما از حزب دمکرات می‌خواهیم که پس از این همه مسائل و اختلافاتی که رخ داده، شرط و شروطش را رها کند و تمام احزاب کردستان با یک لیست واحد در انتخابات مشارکت کنیم. پس از پیامدهای رفراندوم استقلال، حزب دمکرات کردستان بر اساس اعلام خود، کرکوک را ترک کرد اما در واقع هرازچندگاهی مناقشاتی برای دریافت پست‌هایی در کرکوک انجام می‌دهند. مقری نیز در فرماندهی عملیات کرکوک دارند که ما مطلع نیستیم در آن ساختمان چه فعالیتی انجام می‌دهند. به طور کلی حزب دمکرات در کرکوک حضور ندارد و در دیدار و جلسات میان احزاب کردستانی در کرکوک مشارکت نمی‌کند».

حزب دمکرات کردستان با این توجیه که برخی از جریان‌های کردی باعث شده‌اند تا جایگاه کردها در عراق و کرکوک تضعیف شود، انتقادهای تندی بر جریان‌های کردی کرکوک مطرح می‌کند. مسئول تشکیلات اتحادیۀ میهنی کردستان در کرکوک، به این ادعای حزب دمکرات پاسخ داد و گفت: حزب دمکرات، خود سبب تضعیف و تنزل جایگاه کردها شده است. در بغداد هر پستی که برای کردها مطالبه می‌شود، حزب دمکرات مانع تخصیص آن پست به کردها می‌شود. حزب دمکرات مانع آن شد که استاندار کرکوک کرد باشد. اکنون که رئیس دانشگاه کرکوک کرد نیست، علتش آن است که حزب دمکرات مانع شد. تمامی پست‌هایی که حزب دمکرات در کرکوک آن را ترک کرده و اعراب، این پست‌ها را پر کرده‌اند، اعم از فرماندار و مدیر کل کشاورزی کرکوک، خود حزب دمکرات مانع شد تا کردها این پست‌ها را بر عهده بگیرند. بنابراین حزب دمکرات با برنامۀ قبلی، در تلاش است تا جایگاه کردها را در کرکوک تضعیف کند».

مسئول تشکیلات اتحادیۀ میهنی کردستان در کرکوک، به مسألۀ قانون انتخابات نیز اشاره کرد و گفت: «ما در دیدارهای خود با مسئولان سازمان ملل نیز اعلام کرده‌ایم که بر قانون انتخابات نقدهایی داریم. برخی از موارد در قانون انتخابات وجود دارد که مانع رأی دادن برخی از افراد می‌شود».

کد خبر 2757909

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha