تخریب محیط زیست ایلام به بهانه ایجاد راه عشایری

سرویس ایلام - دبیر شورای هماهنگی شبکه محیط زیست و منابع طبیعی استان ایلام نسبت به تخریب محیط زیست ایلام به بهانه ایجاد راه عشایری هشدار داد.

به گزارش خبرگزاری کردپرس، علی‌اکبر محبی عنوان کرد: در حالی که تخریب اکوسیستم بسیار زیبای بانکول توسط مسئولان شرکت ملی گاز با چراغ سبز مسئولان استان در حال ادامه ویرانگری است، بخش دیگری از استان چهار فصل ایلام و جنگل های بسیار کمیاب آن به دلیل جاده سازی و با بهانه های غیر کارشناسی و غیر اصولی در جریان نابودی قرار می‌گیرد.

او گفت: تشکل‌های محیط زیست و منابع طبیعی و دوستداران طبیعت باید هوشیار باشند و با اعتراضات خود از نابودی این انفال الهی بیش از پیش جلوگیری کنند.

محبی خاطرنشان کرد: متاسفانه احداث جاده در عرصه های طبیعی برای دسترسی آسان به اراضی ملی، جهت تصرف و تغییر کاربری اراضی و شکار گونه های جانوری به بهانه ایجاد راه دسترسی عشایر در استان ایلام به یک رویه تبدیل شده است.

دبیر شورای هماهنگی شبکه محیط زیست و منابع طبیعی افزود: این در حالی است که جاده های دسترسی مورد نیاز عشایر استان بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایجاد شده و در سنوات گذشته نیز هر ساله کار بهسازی و مرمت این جاده ها توسط اداره کل امور عشایری انجام می گرفت. اما در سال گذشته و سال‌جاری با وجود کاهش چشمگیر جامعه عشایر استان، احداث جاده های جدید در اراضی بکر طبیعی به نام جاده های عشایری بدون توجیه اقتصادی و به کام متصرفین اراضی و متخلفین حوزه محیط زیست در دستور کار دستگاههای متولی امر قرار گرفته است.

او توضیح داد: نمونه این طرح ها احداث جاده جدید در محدوده منطقه حفاظت شده کبیرکوه برای دسترسی به اراضی ملی پشته زرانگوش شهرستان بدره و همچنین احداث جاده جدید در اراضی ملی با پوشش جنگلی و زیستگاهای بکر حیات وحش از بلوطستان به چنگوله است.

محبی تاکید کرد: با وجود جاده های عشایری موجود اجرای این جاده ها ظلم به طبیعت و حیات وحش بوده و تاثیر بسزایی به حال عشایر ساکن در این مناطق نخواهد داشت.

وی از مسئولین خواست در اجرای این طرح ها تجدید نظر کنند و گفت: از اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری نیز این انتظار است که در بررسی و اعلام نظر پیرامون این طرح های راهسازی، وضعیت شکننده جنگل های استان و توجیه اقتصادی طرح را مد نظر قرار دهد و کمتر به برآورد خسارت و صدور موافقت با اخذ خسارات بپردازد.

کد خبر 2757674

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha