طرح مدیریت تالاب زریوار در حال بررسی است

مدیر گروه مدیریت زیست بومی اداره طرح حفاظت و احیاء تالاب های کشور گفت: دلایل اجرایی نشدن طرح مدیریت تالاب ها در استان های کردستان، خوزستان و فارس در حال بررسی است.

به گزارش کرد پرس، ژاله امینی روز در نشست تخصصی ظرفیت سازی دستگاه های استانی در ارتباط با تالاب بین المللی زریوار که در سنندج برگزار شد، اظهار کرد: سازمان محیط زیست از سال ۱۳۸۴ رویکرد خود را برای مدیریت تالاب ها با معرفی طرح حفاظت از تالاب های ایران که پروژه مشترک با صندوق تسهیلات جهانی محیط زیست بود؛ تغییر داد.

وی با اشاره به اینکه اساس رویکرد زیست بومی بر مشارکت است، افزود: برای اجرای طرح حفاظت از تالاب های ایران، چند تالاب به عنوان پایلوت انتخاب شد تا برنامه مدیریت آنها تدوین شود که زریوار مریوان یکی از این تالاب ها بود.

مدیر گروه مدیریت زیست بومی اداره طرح حفاظت و احیاء تالاب های کشور اظهار کرد: در حال حاضر افزون بر ۴۰ تالاب برنامه مدیریت با رویکرد زیست بومی دارند که به صورت مشارکتی تدوین شده است.

امینی ادامه داد: سازمان محیط زیست وقتی به مرحله اجرای این طرح ها رسید با چالش هایی مواجه شد و به نتایج مورد نظر نرسید.

وی یادآور شد: اکنون بررسی دلایل و موانع اجرایی نشدن طرح مدیریت سه تالاب در استان های کردستان، فارس و خوزستان در دستور کار قرار گرفته است و در این استان ها نشست هایی با حضور دستگاه های ذیربط تشکیل و به واکاوی و بررسی موضوع پرداخته می شود تا دلایل به نتیجه نرسیدن اقدامات اولویت دار مشخص شود.

بررسی اثرات افزایش دما و کاهش بارش در ۲ تالاب ایران

عضو هیات علمی دانشگاه تهران و مشاور طرح تالاب ها هم در این نشست به بیان مطلبی در ارتباط با چارچوب سازگاری با اثرات اقلیم بر خدمات اکوسیستمی تالاب ها پرداخت و بیان کرد: این چارچوب براساس افزون بر ۱۵۰ پروژه بین المللی در دنیا تعیین شده است و در حال حاضر در تالاب های شادگان و تشت تختگان در حال انجام است.

علیرضا مساح با اشاره به اینکه از بین ۱۰ عامل تهدیدآمیز گرمایش جهانی، تغییر اقلیم رتبه نخست را به خود اختصاص داده است، گفت: انتشار گازهای گلخانه ای عامل اصلی تغییر اقلیم است.

وی اظهار کرد: براساس آمار و اطلاعات جمع آوری شده دمای ایران از ۷۰ سال پیش به عبارتی از سال ۱۹۷۰ تا ۲۰۲۰ میلادی ۲.۱ درجه سلسیوس افزایش پیدا کرده است موضوعی که نشان می دهد مخاطرات گرمایش زمین در کشور ما آغاز شده است.

این عضو هیات علمی دانشگاه تهران با اشاره به اینکه در بازه زمانی مذکور ۳۰ میلی متر هم کاهش بارندگی در ایران اتفاق افتاده است، افزود: براساس مدلسازی انجام شده هم در آینده به عبارتی تا پایان قرن یعنی سال ۲۱۰۰، چهار تا پنج درجه افزایش دما خواهیم داشت.

مساح ادامه داد: اثرات افزایش دما و تغییرات بارشی و دستیابی به راهکارهایی برای کاهش این اثرات را در قالب چارچوب سازگاری با اثرات اقلیم بر خدمات اکوسیستی تالاب ها مورد بررسی قرار می دهیم که هم اکنون این مهم در ۲ تالاب کشور در حال اجرا است.

کد خبر 2756400

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha