هندرین محمد: نامه رئیس پارلمان کردستان ملاک عمل نخواهد بود

سرویس عراق و اقلیم کردستان _ رئیس کمیسیون عالی مستقل انتخابات و همەپرسی اقلیم کردستان با اشاره به اینکه آنها از نظر قانونی تصمیم پارلمان کردستان را به رسمیت می‌شناسند و بر طبق آن عمل می‌کنند، افزود نامه رئیس پارلمان کردستان از نظر قانونی اعتباری ندارد و نمی‌توان آن را ملاک عمل قرار داد کمیسیون عالی مستقل انتخابات و همەپرسی فعال شده است.

«هندرین محمد» رئیس کمیسیون عالی مستقل انتخابات و همەپرسی اقلیم کردستان در برنامه «روداو امروز» اعلام کرد دو نامه ابلاغی با محتوای مخالف هم در پارلمان کردستان به دست وی رسیده است نامه‌ای که حاکی از تصمیم پارلمان کردستان برای فعالسازی کمیسیون انتخابات است و در روزنامه وقایع کردستان نیز منتشر شده و مراحل قانونی خود را طی کرده است و نامه‌ای که از سوی رئیس پارلمان فرستاده شده است.

وی همچنین گفت: «ما براساس نامه رئیس پارلمان فعالیت نمی‌کنیم، بلکه طبق نامه پارلمان عمل می‌کنیم، کمیسیون انتخابات فعال شده است و اکنون در حال انجام فعالیت است و با وزارتهای ذیربط برای آماده‌سازیهای زیرساختهای لازم برای برگزاری انتخابات مکاتبه شده است.

روز دوشنبه تاریخ ۲۲ مه ۲۰۲۳ پارلمان کردستان نشست خود را برگزار کرد اما درگیری و دعوی در میان نمایندگان روی داد به دلیل اینکه در روز قبل از برگزاری نشست پارلمان بدون موافقت فراکسیون اتحادیه میهنی کردستان تبصره فعالسازی کمیسیون انتخابات از سوی معاون رئیس پارلمان و دبیر پارلمان در دستور کار قرار گرفت. حزب دمکرات ادعا می‌کند در نشست پارلمان این کمیسیون فعال شده است. در مقابل حزب اتحادیه میهنی این ادعا را رد می‌کند.

روز سه شنبه تاریخ ۲۰۲۳/۵/۲۳ نامه با امضای هیمن هورامی معاون پارلمان کردستان منتشر شد که در آن آمده است با استناد به حکم بند یک ماده ۵۶ از قانون اصلاح شده‌ی شماره یک سال ۱۹۹۲ و حکم ماده یک از بند یک ماده ۵ قانون  شماره ۴ سال ۲۰۱۴ کمیسیون عالی مستقل انتخابات و همەپرسی در اقلیم کردستان _ عراق تصمیم گرفته شد که فعالسازی کمیسیون انتخابات انجام گیرد و اسامی اعضای هیئت این کمیسیون نیز مشخص شده است اسامی دو عضو جدید کمیسیون هم در آن وجود دارند که در جایگاه دو عضو پیشین  کمیسیون قرار گرفته‌اند.

«هندرن محمد» رئیس کمیسیون عالی مستقل انتخابات و همەپرسی اقلیم کردستان درباره اختلافات گروههای سیاسی در خصوص کرسی اقلیتها گفت: «ما به احزاب سیاسی توصیه می‌کنیم که موضوع کرسی اقلیتها را به مانعی بر سر راه فرآیند انتخابات تبدیل نکنند. این امکان وجود دارد که در جریان اصلاح قانون انتخابات تبصره‌ایی گنجانده شود که به رای دهندگان خاص اجازه داده نشود به اقلیتها رای بدهند تا جای تردیدی برای جریانهای سیاسی باقی نماند.

وی درباره قانون انتخابات هم گفت: «اگر گروههای سیاسی بر سر اصلاح قانون انتخابات به نتیجه نرسند انتخابات با قانون قبلی برگزار می‌شود چون قانون قبلی تازمانیکه قانون جدید جایگزین آن نشود لغو نمی‌گردد. ندند

کد خبر 2756212

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha