به فعال کردن کمیسیون رأی دادیم تا حاکمیت اقلیم کردستان حفظ شود

سرویس عراق و اقلیم کردستان _ «عرفان عبدالعزیز» رهبر جنبش اسلامی اعلام کرد فراکسیون اتحاد اسلامی علیرغم اینکه به شدت از کمیسیون گله‌مند است اما به فعال کردن آن رأی داد.

به گزارش کردپرس به نقل از آوینه، «عرفان علی عبدالعزیز» رهبر جنبش اسلامی به صدای آمریکا گفت: «اگر کمیسیون عالی انتخابات فعال نمی‌شد کمیسیون انتخابات عراق سرپرستی انتخابات اقلیم کردستان را برعهده می‌گرفت و اقلیم این حداقل حاکمیت خود را نیز از دست می‌داد.

روز دوشنبه تاریخ ۲۰۲۳/۵/۲۲ پارلمان کردستان نشست خود را برگزار کرد و به دلیل اصرار فراکسیون حزب دمکرات در خصوص فعال کردن کمیسیون انتخابات اقلیم کردستان درگیری و کتک‌کاری میان شماری از اعضای فراکسیون‌های اتحادیه میهنی و حزب دمکرات صورت گرفت.

حزب دمکرات بر فعال کردن کمیسیون انتخابات با کسب ۵۸ رای موافق تاکید می‌کند در حالیکه فراکسیون اتحادیه میهنی فعال شدن کمیسیون را رد و اداعا می‌کند رئیس پارلمان نشست را تعطیل کرده و فعال کردن کمیسیون انتخابات را خلاف مصوبه داخلی دانست.

فراکسیون جنبس اسلامی که از دو نماینده تشکیل شده است جز ۵۸ نماینده‌ای بودند که به فعال کردن کمیسیون رای دادند.

رهبر جنبش اسلامی گفت: «مانند کمیسیون انتخابات اقلیم کردستان که یک کمیسیون حزبی است کمیسیون انتخابات عراق هم حزبی است. بهتر است که کمیسیون اقلیم سرپرستی انتخابات را برعهده داشته باشد تا کمیسیون عراق. هر چه باشد ما یک خانواده‌ایم و همدیگر را می‌شناسیم. این نظریه اشتباه است که کمیسیون عراق سرپرستی انتخابات را برعهده بگیرد.»

همزمان با بروز کشمکش میان حزب دمکرات و اتحادیه میهنی بر سر فعال کردن کمیسیون انتخابات اقلیم کردستان، کمیسیون انتخابات عراق طی نامه‌ای رسمی به دادگاه فدرال اطلاع داد که می‌تواند سرپرستی انتخابات عراق را بر عهده بگیرد.

عرفان علی عبدالعزیز گفت: «نباید اجازه دهیم با حساسیت به خرج دادن سیستم دولتی خود را برهم بزنیم و نقش کمیسیون اقلیم را حذف و آن را تعطیل کنیم ما به شدت از کمیسیون گله‌مندیم اما مخالف این هم هستیم که کمیسیون عراق انتخابات را بر عهده بگیرد.»

وی افزود: «این کمیسیون از نمایندگان پنج حزب تشکیل شده، ما نماینده‌ای در این کمیسیون نداریم این کمیسیون متعلق به این احزاب است، اما ما از ابتدا به فعال کردن کمیسیون اعتقاد داشتیم.

کمیسیون انتخابات اقلیم از نه عضو تشکیل شده است که شامل سه عضو از حزب دمکرات و دو عضو از حزب اتحادیه میهنی دو عضو از جنبش تغییر و یک عضو از اتحاد اسلامی و یک عضو از جماعت عدالت کردستان هستند».

رهبر جنبش اسلامی گفت: «مردم خواستار برگزاری انتخابات هستند تا کمیسیون فعال نگردد انتخابات چگونه برگزار می‌شود.»

وی اشاره کرد: برای مردم تعجب‌آور است که چطور ما که در کمیسیون نماینده نداریم ولی به فعالسازی آن رأی داده‌ایم! ما دلسوز خاک و مردممان هستیم میخواهیم ساختار اقلیم کردستان سربلند باشد.

پس از کناره‌گیری اعضای اتحاد اسلامی از پارلمان کردستان که بعنوان اعتراض به تمدید فعالیت پارلمان این کار را انجام دادند، دو نماینده از جنبش اسلامی جایگاه خالی نمایندگان اتحاد اسلامی را در پارلمان پر کردند چون در انتخابات گذشته پارلمان در یک لیست شرکت کرده بودند.

عرفان علی عبدالعزیز گفت: «حزب اتحاد اسلامی کناره‌گیری از پارلمان کردستان با خواست خود را به ما اطلاع دادند ما مایل نبودیم که صحن پارلمان را خالی کنیم از این رو به پارلمان رفتیم آنها (حزب اتحاد اسلامی) نیز از این اقدام ما شکایتی نداشتند.»

   

کد خبر 2756110

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha