امضای پروتکل هفتگانه بین قلیچدار اوغلو و اوزداغ

سرویس ترکیه - کمال قلیچدار اوغلو و امید اوزداغ پروتکل هفتگانه ای را برای اداره دولت پس از پیروزی در انتخابات امضا کردند. 

به گزارش کردپرس، کمال قلیچدار اوغلو نامزد ائتلاف اپوزیسیون و امید اوزداغ رهبر حزب ظفر پروتکلی 7 ماده ای را امضا کردند که به آنها اجازه می دهد پس از به قدرت رسیدن در صورت لزوم به تداوم برکناری برخی شهردارها و جایگزین کردن آنها با شهردارهای دولتی بپردازند.

به نوشته جمهوریت، این پروتکل اصول همکاری بین حزب ظفر و احزاب ائتلاف ملت در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری و در دوره بعدی را پوشش می دهد.

هدف از امضای این پروتکل «سازماندهی مجدد حکومت در برابر آسیب های اجتماعی، فساد، فقر، مسئله پناهندگان، اقتصاد مبتنی بر رانت و چپاول و بحران های اقتصادی ناشی از زمامداری دولت به دست حزب عدالت و توسعه (AKP) در 21 سال گذشته » به علاوه نجات جامعه از دو قطبی، و اعزام پناهجویان و مهاجران غیر قانونی به کشورهایشان -به عنوان یک مسئله جدی امنیتی و جمعیتی برای ترکیه-» عنوان شده است.

اصول هفتگانه این پروتکل از این قرار هستند:

1. تعریف تابعیت ترکیه همانگونه که در 4 ماده اول قانون اساسی و ماده شصت و ششم آن آمده است، حفظ شود.

2. وفاداری به اصل دولت ملی و سکولار تاسیس شده در سال 1924 رعایت شده و از هیچ بخشی از آن صرف نظر نخواهد شد.

3. تمامی پناهجویان (قانونی) و مهاجران غیر قانونی ظرف مدت یک سال به کشورهای خودشان بازگردانده خواهند شد.

4. مبارزه علیه تمامی سازمان های تروریستی به ویژه ، PKK، فتو (جماعت فتح الله گولن) و داعش که موجودیت و تمامیت دولت را نشانه گرفته اند، به طور جدی و مؤثر ادامه خواهد یافت. در این راستا انتصاب مقامات دولتی به جای مدیران محلی که ارتباط آنها با تروریسم با شواهد قانونی ثابت شده باشد، در چارچوب تصمیمات قضایی ادامه خواهد یافت. با سازمان های تروریستی مبارزه می شود نه مذاکره. هیچ سازمان سیاسی و قانونی که ساختار دولت ملی یکپارجه ترکیه را هدف قرار دهد، به رسمیت شناخته نشده و مجاز به ادامه فعالیت نخواهد بود.

5. در همه فعالیت هایی که در تمام واحدهای کشور انجام می شود، از شایستگی افراد و نه وفاداری آنها اطمینان حاصل خواهد شد.

6. به طور جدی با فساد دولتی در چهارچوب قانون برخورد خواهد شد.

7. دولت باید در برابر شهروندان خود به طور کاملا آشکار و شفاف رفتار کند.

گفتنی است، پس از اعلام رسمی مواد هفتگانه این پروتکل مقامات حزب دموکراتیک خلق ها (HDP) و حزب چپ سبز (YSP) در ساختمان مرکزی HDP در آنکارا تشکیل جلسه اضطراری دادند. 

کد خبر 2756109

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha