۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۲۲:۵۷
عاقبت نفت اقلیم کردستان چه می‌شود

سرویس عراق و اقلیم کردستان_ وزارت نفت عراق اطلاعات تازه‌ای را درباره صادرات نفت اقلیم کردستان اعلام کرد و سخنگوی این وزارتخانه از صادرات نفت اقلیم در روز شنبه خبر داده بود این درحالی است که منابع طبیعی اقلیم دراین باره اظهار بی‌اطلاعی می‌کنند.

به گزارش کردپرس به نقل از شارپرس، پس از صدور حکم دادگاه داوری پاریس درتاریخ 25 ماه مارس سال جاری صادرات نفت اقلیم کردستان متوقف شد. دیدارها و توافقاتی با وزارت نفت عراق انجام گرفت و کمپانی سومو هم قراردادهایی با کمپانیهای خریدار نفت اقلیم کردستان منعقد کرده است اما تاکنون صادرات نفت اقلیم از سرگرفته نشده است.
وزیر منابع طبیعی اعلام کرد. درتاریخ دهم ماه جاری شرکت سومو آمادگی خود و ترکیه را برای ازسرگیری صادرات نفت اقلیم کردستان اعلام کرد و گفت بیش از این اطلاعات دیگری در دست نداریم.
اما سخنگوی وزارت نفت عراق به صدای آمریکا گفته است با کمپانی‌های بازاریابی نفت گفتگو کرده‌اند و وزارت نفت عراق هم نیز برای ازسرگیری صادرات نفت اقلیم کردستان آمادگی لازم را دارد.
عاسم جهاد اعلام کرداقدامات راهبردی لازم برای از سرگیری صادرات نفت اقلیم به اتمام رسیده‌اند با شرکت بازاریابی نفت مذاکره صورت گرفته و وزارت نفت عراق هم آمادگی خود را برای از سرگیری صادرات نفت اقلیم اعلام کرده است.
سخنگوی وزات نفت اعلام کرد با طرفهای ترکیه در مورد از سرگیری صادرات نفت اقلیم به توافق رسیده‌ایم بطوریکه روزانه 500 هزار بشکه نفت صادر می‌کنیم.
علاوه بر توقف 450 هزار بشکه نفت در روز از پالایشگاههای اقلیم کردستان به واسطه صدور حکم قضایی دادگاه پاریس صادرات حدود 75 هزار بشکه نفت از پالایشگاه کرکوک هم متوقف شده که قبلا از طریق لوله‌های نفتی کردستان به خارج از کشور صادر می‌شد.
عصر دیروز حیان عبدالغنی وزیر نفت عراق در حاشیه بازدیدش از پالایشگاه نفت بصره پیش‌بینی کرد که روز شنبه صادرات نفت اقلیم از طریق ترکیه از سرگرفته می‌شود اما کمال محمد وزیر منابع طبیعی دولت عراق این شایعه را رد کرد.
سخنگوی وزارت نفت عراق تاکید کرد با طرفهای ترکیه‌ای در مورد این موضوع به توافق رسیده‌ایم قرار است از روز شنبه صادرات نفت آغاز شود از این رو ما منتظر پاسخ کشور ترکیه هستیم تا صادرات نفت را از سر بگیریم.

کد خبر 2755612

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha