رای دهندگان برای اولین بار ممکن است در انتخابات ترکیه قاطع باشند

سرویس ترکیه- امره اورگون، ۲۲ ساله که در بخش فناوری اطلاعات یک شرکت در استانبول کار می کند، گفت که به اردوغان رای خواهد داد زیرا فکر نمی کند مخالفان بتوانند ترکیه را به خوبی رهبری کهنه کار مانند اردوغان مدیریت کنند.

یونس عفه، دانشجوی دانشگاه ترکیه، تنها یک رهبر کشورش را در طول زندگی 22 ساله اش می شناسد؛ آن هم رجب طیب اردوغان است. در حالی که او اولین بار برای شرکت در انتخابات این ماه آماده می شود، می گوید زمان تغییر ترکیه فرا رسیده است.
یونس یکی از بیش از 6 میلیون رای اولی است که انتظار می رود در انتخابات 14 می شرکت کند. تقریبا 10 درصد از رای دهندگان، که می توانند در تصمیم گیری مهم برای ادامه حکمرانی اردوغان تصمیمی حیاتی بگیرند.

او تنها چند سال سن داشت زمانی که اردوغان در سال ۲۰۰۳ به قدرت رسید، وی می‌گوید که رای او به کمال قلیچداراوغلو حتمی است، زیرا به اعتقاد او، اردوغان حاکمیت قانون، حقوق بشر و آزادی بیان را در کشور نابود کرده و تنها کمال قلیچداراوغلو می تواند کشور را در این زمینه ها تقویت کند.   
یونس می‌گوید:من قطعا نگران آزادی بیان هستم. در واقع، من نقض آزادی بیان را هر روز تجربه می کنم، اما ما آن را درک نمی کنیم، زیرا ما به این شیوه از زندگی عادت کرده ایم. عفه توصیف کرد که چگونه قبل از فعالیت در فضای مجازی باید به عواقب آن فکر کند.
دیده بان حقوق بشر گزارشی را در سال ۲۰۲۲ منتشر کرد که هر ساله هزاران نفر در ترکیه به خاطر فعالیت در رسانه های اجتماعی که معمولا با اتهاماتی از جمله افترا، توهین به رئیس جمهور یا انتشار تبلیغات تروریستی رو به رو می گردند، دستگیر و محاکمه می شوند.
آنکارا می گوید اقداماتش برای مبارزه با انتشار اطلاعات غلط در رسانه ها و اینترنت ضروری است.

یونس گفت که او در مورد انتخابات و سیاست مانند بسیاری از جوانان بی تفاوت بوده است، اما اکنون از رای دادن هیجان زده است و  با وعده های قلیچدار اوغلو و حزب جمهوری خواه خلق (CHP)  که یکی از شش حزب  متحد در ائتلاف علیه اردوغان است، جهت شرکت در انتخابات جذب شده است. 
"من فکر می کنم که حقوق را می توان بازگرداند و عدالت می تواند  دوباره برقرار شود،".
این تمایلات جوانان نشان دهنده چالش اصلی اردوغان و حزب اسلامگرای او است که با آن روبرو هستند، علاوه بر این انگیزه در جوانان، بحران های اقتصادی و تورم سرسام آور مشکل را برای اردوغان دو چندان ساخته است، اما آنها در تلاش اند تا حمایت مردم را در انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی جلب کنند.
مخالفان او که بهترین شانس خود را جهت برکناری اردوغان پیش رو می بینند، وعده داده اند که بسیاری از سیاست های او را لغو کنند، از جمله لغو سیستم اقتدارگرا که حول تصمیمات رئیس جمهور می چرخد که توسط منتقدان به عنوان نمادی از تلاش او برای کنترل بیشتر دیده می شود.

خشمگین و ناامید
ارمان باکرچی ، رئیس موسسه نظرسنجی کوندا پیش بینی کرده که  سهم اردوغان از رای دهندگان جوان و برای اولین بار کمتر از سایر گروه های سنی باشد.
باکرچی با توصیف رای دهندگان جوان به عنوان یک بخش "بسیار عصبانی و ناامید" از جمعیت 85 میلیونی ترکیه، گفت که آنها برای نتیجه بسیار مهم هستند. او در ادامه آنها را یک گروه تاثیرگذار در جامعه خواند.
"آنها از طریق اینترنت و رسانه های اجتماعی می بینند که همسالانشان در اروپا چه کارهایی را انجام می دهند و چه فرصت هایی بر آینده شان دارند." او گفت: "آنها می بینند که تفاوت بین جوانان ترک و اروپایی گسترش یافته است . جوانان ترک فاقد امنیت اجتماعی، اقتصادی و قانونی هستند. و در جست و جوی فردی هستند که بتواند این فقدان ها را از بین ببرد.»
اردوغان در کارزارهای انتخاباتی خود از جوانان دفاع کرده است، هرچند  از آنها به دلیل عدم درک چگونگی توسعه اقتصاد ترکیه تحت حکمرانی او انتقاد کرده است.

اردوغان که در چند سال اول قدرت خود به رونق اقتصادی توجه داشت، به طور سنتی حمایت رای دهندگان محافظه کار ترکیه را در قلب اسلامی آناتولی ترکیه جلب کرده است.
تحقیقات انجام شده توسط موسسه نظرسنجی کوندا در سال گذشته نشان می دهد، که 57 درصد از رای دهندگان برای اولین بار خود را مدرن توصیف کردند، 32 درصد خود را به عنوان محافظه کاران سنتی توصیف کردند و بقیه خود را محافظه کاران مذهبی توصیف کردند.
امره اورگون، ۲۲ ساله که در بخش فناوری اطلاعات یک شرکت نساجی در استانبول کار می کند، گفت که به اردوغان رای خواهد داد زیرا فکر نمی کند مخالفان بتوانند ترکیه را به خوبی رهبری کهنه کار مانند اردوغان مدیریت کنند.
البته من می خواهم دولت فعلی ادامه دهد. ما می خواهیم آنها با برخی از تغییرات در برخی از مقامات و سیاست ها ادامه دهند. " او اذعان داشت که مشکلات اصلی از نظر او قیمت های بالا و بیکاری است.

اما یک الگوساز که در همان شرکت استانبول کار می کند گفت که او رای خود را به قلیچدار اغلو خواهد داد.
این الگوساز که نامش را بریوان گذاشت، گفت که به دلیل محدودیتهای مالی مجبور شده است رویای خود برای وکیل شدن را رها کند. او با انتقاد از وضعیت سیستم آموزشی و اقتصاد گفت که شما برای رسیدن به هر جایی به دوستانی در مکان های مناسب نیاز دارید.
اما یک کارمند که در همان شرکت کار می کند گفت که او رای خود را به قلیچدار خواهد داد.
بریوان که طراح لباس است، گفت که به دلیل محدودیتهای مالی مجبور شده است رویای خود برای وکیل شدن را فراموش کند. او با انتقاد از وضعیت سیستم آموزشی و اقتصاد گفت که شما برای رسیدن به جایگاه های بالا به آشنایانی با نفوذ در دولت نیاز دارید.
بریوان می گوید: من معتقدم که  بسیاری از جوانان این باور را دارند که فرصت تغییر در دستان آنهاست. او همچنین به وضعیت اسفناک در آموزش و پرورش و اقتصاد اشاره کرد.
او در ادامه گفت :"این وضعیت را می توان تنها توسط فردی که جوانان انتخاب می کنند تغییر داد." ما به عنوان رای دهنده تنها یک انتخاب داریم که باید به او اعتماد کنیم.»
 

کد خبر 2755554

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha