گزارش خبرگزاری «المعلومه» در خصوص دیدار مسرور بارزانی و قباد طالبانی و تصمیم آنها به ازسرگیری روابط حزب دمکرات و اتحادیه میهنی

سرویس عراق و اقلیم کردستان – خبرگزاری «المعلومه» در گزارشی، نوشت: برکسی پوشیده نیست که  از سرگیری روابط و حل کامل مشکلات دو حزب کردستانی از طریق دیداری دوجانبه درروز دوشنبه گذشته،  بین مسروربارزانی، نخست وزیر اقلیم کردستان  و قباد طالبانی، معاون وی و تصمیم ناگهانی برای بازگشت وزرای اتحادیه به وزارتخانه های خود در اقلیم، پرسش های متعددی را برانگیخته است.

به گزارش کردپرس، خبرگزاری «المعلومه» در گزارش خود، افزود: هشام الحبوبی، یکی از رهبران جنبش وفاق ملی، در اظهارنظر درخصوص تصمیم برای از سرگیری روابط بین دو حزب کردستانی،  در گفتگو با «المعلومه» گفت: معقول به نظر نمی رسدکه روابط اتحادیه میهنی و حزب کردستان، تنها در یک دیدار بین مسروربارزانی، نخست وزیر اقلیم کردستان و قباد طالبانی، معاون او از سرگرفته شود، لذا تصمیم دو حزب درخصوص بازگشت وزرای اتحادیه میهنی کردستان به کابینه اقلیم کردستان در نتیجه فشارهای بین المللی و در راس آنها آمریکا، صورت گرفته است.

الحبوبی افزود: : اختلافات بین دو حزب کردستانی عمیق است و ریشه آن به اواسط دهه نود میلادی به دلیل متهم شدن حزب دمکرات کردستان به سیطره بر ثروت های اقلیم کردستان و انحصار تصمیمات سیاسی در برابر دولت مرکزی و در داخل اقلیم در دست این حزب، باز می گردد.

وی توضیح داد: روابط دو حزب کردستانی، روابطی موقت است و تا هنگامیکه اختلافات آنها  به‌طور ریشه‌ای حل نشود و فرصت  بیشتری به آن  ها داده نشود، زیاد دوام نخواهد داشت، لذا این اختلافات  به راحتی نمی تواند با یک نشست یا دیدار حل شود.

براساس این گزارش، سفارت آمریکا در بغداد، نخستین نهادی بود که فورا" دیدار بین بارزانی و طالبانی را تبریک گفت  و رومانوفسکی، سفیر آمریکا در عراق در توئیتی، نوشت: «من ازنخست وزیر اقلیم کردستان و معاون او می خواهم که با همکاری یکدیگر مشکلاتشان را از راه گفتگو حل کنند.»

رومانوفسکی، افزود: هنگامی که رهبران یک دولت بر نیازهای مردم تمرکز کنند، کل دولت سود خواهد برد، لذا باید پس از این اقدام، گامهای برجسته تری رو به جلو برداشت.  

دراین میان، چالاک نجم، روزنامه‌نگار مستقل کُرد، به «المعلومه» گفت: دست دادن (بارزانی- طالبانی) در روز دوشنبه تا پایان برگزاری انتخابات در اقلیم کردستان موقتی است، تا هر کدام بخشی از طرفداران خود را از دست ندهند.

 غیاث سورچی، عضو اتحادیه میهنی کردستان نیز در گفتگو با خبرگزاری «المعلومه» گفت: مسرور بارزانی، نخست وزیر اقلیم کردستان و قباد طالبانی، معاون او، توافق کردند که اختلافات بین خود را برطرف کنند و منافع اقلیم را بر هرگونه منافع دیگری ترجیح دهند.

سورچی افزود: مسرور بارزانی و قباد طالبانی در این دیدار بر تشکیل کمیسیونهای مشترکی برای حل مشکلات و اختلافات بین دو حزب و  پایبندی طرفین به برگزاری انتخابات پارلمان کردستان در موعد مقرر، تاکید کردند.

وی خاطرنشان کرد: در دیدار طالبانی و بارزانی همچنین توافق شد تا تیم وزیران اتحادیه میهنی کردستان به نشست های کابینه اقلیم کردستان بازگردد.

کد خبر 2755468

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha