شکایت نماینده HDP از سلیمان سویلو که انتخابات ترکیه را تلاش برای کودتا دانسته بود

سرویس ترکیه - «گرگرلی اوغلو» نماینده HDP از سلیمان سویلو وزیر کشور ترکیه به دلیل اینکه انتخابات 14 مه را «تلاش برای کودتا» دانسته شکایت کرد.

به گزارش کردپرس، «عمر فاروق گرگرلی اوغلو» نماینده حزب دموکراتیک خلق‌ها(HDP) از قوجائلی، یک شکایت کیفری علیه «سلیمان سویلو» وزیر کشور ترکیه به علت نام بردن وی از انتخابات ۱۴ می به عنوان «تلاش برای کودتا» تنظیم کرده است.

به نوشته پایگاه خبری گازته دیوار، «عمر فاروق گرگرلی اوغلو» نماینده HDP در پارلمان ترکیه و کاندیدای پارلمانی حزب چپ سبز، به دلیل نام بردن سویلو از انتخابات آتی به عنوان «تلاش برای کودتا» یک شکایت کیفری علیه وی تنظیم کرده است.

این اقدام «گرگرلی اوغلو» توسط وب‌سایت رسمی HDP در تاریخ دوم ماه می اعلام شد. در بیانیه منتشر شده در این سایت آمده است که سویلو بر اساس ماده ۳۰۹/۱ قانون مجازات ترکیه مرتکب جرم شده است که قانون مورد نظر به شرح زیر است: « هر شخصی که سعی در لغو، جایگزینی یا جلوگیری از اجرای قانون اساسی جمهوری ترکیه از طریق اعمال زور و خشونت کند به مجازات حبس ابد محکوم می‌شود.»

« مظنون به زیر پا گذاشتن این قانون که وزیر کشور است به صراحت بیان کرده که اگر رجب طیب اردوغان انتخابات ریاست جمهوری ترکیه را ببازد و (حزب حاکم عدالت و توسعه) AKP و (حزب حرکت ملی‌) MHP اکثریت پارلمانی را از دست بدهند، نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری و پارلمانی ترکیه را که رئیس‌جمهوری به غیر از آقای رجب طیب اردوغان در آن انتخاب شود و احزاب مخالف اکثریت پارلمان را به دست آوردند را نخواهد پذیرفت»

در این بیانیه همچنین آمده است که سویلو مرتکب جرم «توهین به رئیس‌جمهور» شده است زیرا امضای فرمان انتخابات ۱۴ می توسط رئیس‌جمهور را «دست‌داشتن رئیس‌جمهور در کودتای سیاسی نشان می‌دهد».

سویلو هفته گذشته در جریان بازدید از یک بنیاد اسلامی از انتخابات پیش رو با عنوان «تلاش سیاسی غرب» یاد کرد.

وی پس از آن بار دیگر در توئیتی بر موضع خود تاکید کرد و نوشت: ۱۵ ژولای یک کودتای واقعی بود، ۱۴ می ۲۰۲۳ یک کودتای سیاسی است که می توان با گرد هم آوردن هر یک از مقدمات آن، پاکسازی ترکیه آغاز کرد.

کد خبر 2755207

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha