نگرانی ایتالیا از متوقف ماندن صادرات نفت اقلیم کردستان

سرویس جهان- به گفته یک کارشناس ایتالیایی، یکی از مباحث مهم دیدار رئیس اقلیم کردستان عراق از ایتالیا در هفته گذشته، تلاش برای ازسرگیری صادرات نفت اقلیم کردستان و جلوگیری از زیان دیدن بیشتر صنعت انرژی ایتالیا به عنوان یکی از مشتریان نفت خام اقلیم کردستان عراق بوده است.

به گزارش کردپرس، یکی از کارشناسان ایتالیایی که کشورش را یکی از مشتریان مهم نفت اقلیم کردستان عراق توصیف کرد، هشدار داد ادامه توقف صادرات نفت اقلیم کردستان به بازار اروپا بویژه ایتالیا، ممکن است زیان قابل توجهی به صنعت انرژی این کشور وارد کند.

صادرات نفت اقلیم کردستان عراق از حدود ۱۰ روز پیش و در پی برنده شدن دولت مرکزی عراق در پرونده شکایت از ترکیه به خاطر صادرات خودسرانه نفت اقلیم کردستان متوقف شده است. 

فرانسسکو سالسیو شیاوی، کارشناس ایتالیایی در موسسه مطالعات سیاست بین‌الملل این کشور اعلام کرد کشورش بعد از تحریم نفتی روسیه حدود نیمی از نفت خام خود را از طریق خرید این ماده حیاتی از اقلیم کردستان عراق تامین کرده است. در نتیجه، متوقف ماندن صادرات نفت اقلیم کردستان از طریق ترکیه امنیت انرژی این کشور را به خطر انداخته است.

او معتقد است سفر هفته گذشته نچیروان بارزانی به ایتالیا و دیدار او با مقامات این کشور به این مسئله ارتباط داشته است.

این کارشناس ایتالیایی با اشاره به اینکه کشورش رابطه خوبی با طرفین مناقشه دارد، از احتمال میانجیگری ایتالیا برای رفع توقف صادرات نفت اقلیم کردستان در آینده خبر داد.

کد خبر 2754611