فاجعه بیکاری در کردستان و ضرورت شکست سکوت صاحبنظران

سرویس کردستان_ بر اساس آخرین اعلام مرکز آمار ایران از وضعیت اشتغال در ایران؛ در زمستان سال گذشته، کردستان با نرخ بیکاری ۲۰.۵ درصد در صدر استان های بیکار با فاصله بیش از  ۲ برابری از میانگین کشوری قرار گرفته است.

به گزارش کرد پرس، مرکز آمار ایران بر اساس یک روال نرخ بیکاری فصلی را منتشر می کند، کردستان در میزان بیکاری در پاییز سال گذشته هم بیکارترین استان کشور بود.
حالا بر اساس اعلام این نهاد رسمی در زمستان هم کردستان با نرخی بیش از دو برابر نرخ میانگین کشوری بیکارترین استان ایران است و این در حالی است که  جشن اشتغال هم در اواسط سال گذشته در کردستان گرفته شده است!
استان کردستان با حدود یک‌ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر جمعیت، دارای پتانسیل های ویژه ای در حوزه های مختلف از گردشگری تا معادن  و تجارت خارجی و داخلی و کشاورزی است. در چنین شرایطی ثبت این ارقام از بیکاری در کردستان بیشتر شبیه فاجعه است.
اگر تنها بخشی از پتانسیل های استان به شکل مطلوب مورد بهره برداری قرار می گرفت، بیکاری در کردستان قطعا به زیر میانگین کشوری می رسید. اما مشکلات مزمن متاسفانه مانع بهره برداری از پتانسیل های استان شده است .
چرایی این مشکلات نیازمند بررسی و ریشه یابی از سوی کارشناسان است و به نظر می رسد کارشناسان و دانشگاهیان و سایر صاحبنظران نباید از کنار این فاجعه به آسانی گذر کنند.

کد خبر 2754501

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha