بندهای محوری  توافقنامه  نفتی اربیل -بغداد

سرویس عراق و اقلیم کردستان - سخنگوی دولت عراق  چهار بند محوری  و اساسی توافقنامه  امضاء شده بین دولت های فدرال و اقلیم کردستان درخصوص  صادرات نفت این کشور رااعلام کرد.

به گزارش کردپرس به نقل از خبرگزاری «الرافدین نیوز» باسم العوادی در مصاحبه ای تلویزیونی ،گفت: توافقنامه نفتی بغداد- اربیل  شامل چهار بند اساسی است که نخستین بند آن مربوط به صادرات 400 هزار بشکه نفت در روز از طریق شرکت ملی نفت«سومو»  از اقلیم کردستان است که این مسئله  برای نخستین  بار روی می دهد و پیشنهاد شده است  که  نماینده ای از اقلیم کردستان در این شرکت حضور داشته باشد و منصب معاون رئیس شرکت «سومو» نیز  احداث شود.

العوادی افزود: بند دوم این توافقنامه نیز  شامل تشکیل کمیته چهارجانبه به تعداد  دو نماینده از وزارت نفت  دولت فدرال و دو نماینده از وزارت منابع طبیعی اقلیم کردستان است که بر فروش نفت استخراج شده در اقلیم  کردستان در بازارهای جهانی تا هنگام  تصویب لایحه  بودجه یا توافق  درخصوص  تسریع در تدوین و تصویب  قانون نفت و گاز عراق ، نظارت خواهد کرد که یک بند موقت  به شمار می رود.

وی ادامه داد: سومین بند مربوط به قراردادهای نفتی  اقلیم کردستان با چهار شرکت بین المللی است که بسیاری از مفاد این قراردادها حاوی نکات قانونی الزام آور است و در این بند از دولت اقلیم کردستان  خواسته شده است که  بر اساس توافقنامه نفتی جدید  بغداد- اربیل،  از کارشناسان وزارت نفت دولت فدرال برای تسهیل در  مذاکرات با این شرکت ها درخصوص اجرای بندهای این توافقنامه ، کمک بگیرد.

العوادی همچنین گفت: بند چهارم شامل افتتاح حساب بانکی تحت نظارت دولت فدرال است  که براساس درخواست  بغداد این حساب باید در بانک مرکزی افتتاح شود  و به نخست وزیر اقلیم کردستان اختیار داده می شود که با  نظارت دیوان حسابرسی مالی دولت مرکزی ، فقط در ارتباط با بودجه عمومی 2023 دولت  فدرال از آن برداشت کند.

سخنگوی دولت عراق  درخصوص  ضمانت‌های اجرایی توافقنامه بغداد- اربیل ، گفت: صورتجلسه این توافقنامه  با حضور محمد شیاع السودانی ،نخست‌وزیرعراق و مسرور بارزانی، نخست وزیر  اقلیم کردستان، امضاء شده که  ضمانت اجرایی دارد.

کد خبر 2754233

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha