لزوم بازنگری در سیاست های نفتی اقلیم کردستان عراق

سرویس جهان- مجله فوربز سیاست کنونی نفتی اقلیم کردستان عراق را ناکارآمد توصیف کرده و ایجاد اصلاحات گسترده در حوزه اقتصاد در این منطقه، بویژه در حوزه نفت را ضروری دانسته است.

به گزارش کردپرس، مجله فوربز آمریکا با اشاره به توقف صادرات نفت خام اقلیم کردستان در پی برنده شدن عراق در پرونده شکایت از آنچه صادرات غیرقانونی نفت خام اقلیم کردستان از طریق ترکیه خوانده شده، دولت اقلیم کردستان عراق را بازنده بزرگ این پرونده توصیف کرده است.

این نشریه معتبر با اشاره به این که دولت عراق از بیش از یک دهه پیش صادارت نفت اقلیم کردستان را هدف قرار داده بود، سیاست نفتی اقلیم کردستان را ناکارآمد توصیف کرده است.

این مجله تاکید کرده است مذاکرات برای ازسرگیری صادرات نفت اقلیم کردستان دارای پیچیدگی های خاصی است زیرا کارت های دیگری نیز مطرح است از جمله کارت آب ترکیه علیه عراق و کارت نفت عراق در برابر ترکیه. همچنین اشاره شده ترکیه از عراق انتظار دارد در برابر توافق بر سر نفت و آب، عراق و اقلیم کردستان به مقابله با نیرهای حزب کارگران کردستان ترکیه یا پ.ک.ک در اقلیم کردستان اقدام کنند.

فوربز توصیه کرده است اقلیم کردستان عراق برای حل بحران نفتی خود، باید چند روند را به طور همزمان دنبال کند که عبارتند از: افزایش نقش خود در بغداد، تمرکز بر مذاکرات وحدت بخش میان احزاب و گروههای کرد در داخل اقلیم کردستان و ایجاد شفافیت و مسئولیت پذیری بیشتر در حوزه صادرات نفت و گاز از این منطقه. این مجله تاکید کرده است نچیروان بارزانی، رییس اقلیم کردستان عراق، با توجه به ارتباطات بهتر او با طرفین بویژه در آنکارا و بغداد می تواند مذاکرات را هدایت کند.

این مجله یکی از ضعف های اصلی اقلیم کردستان را وابستگی زیاد به نفت عنوان کرده که با تنوع بخشی به اقتصاد اقلیم کردستان و توسعه دیگر بخش های اقتصادی می توان از بزرگتر شدن بحران نفت در این منطقه جلوگیری کرد.

از نگاه این مجله نفت به تنهایی برای استقلال اقتصادی و سیاسی اقلیم کردستان کافی نیست بلکه این منطقه را هرچه بیشتر به قدرت های خارجی وابسته می کند.

فوربز تاخیر بیشتر در حل بحران نفتی اقلیم کردستان به زیان خود اقلیم کردستان و جهان می داند زیرا این مسئله از هم اکنون هم باعث افزایش قیمت جهانی نفت شده است.

این نشریه آمریکایی هشدار داده است بهای اصلی و عمده این بحران را شهروندان عادی کرد عراق می پردازند و هرچه حل این بحران عقب بیفتد تاثیر بیشتری روی معیشت شهروندان عادی کرد عراق خواهد گذاشت.

کد خبر 2754151

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha