شناسایی ۵۹ میلیون تن ذخیره قطعی مواد معدنی در شهرستان سقز

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کردستان گفت: خوشبختانه شهرستان سقز با ۵۹ میلیون تن رتبه چهارم ذخیره قطعی مواد معدنی را در استان به خود اختصاص داده است.

به گزارش کرد پرس، بختیار خلیقی گفت: در حال حاضر بیشترین معادن استان در گروه ۶ مواد معدنی در شهرستان سقز با ۱۰ معدن واقع است.

وی افزود: کردستان افزون بر ۵۰ درصد طلای کشور را تولید می کند و زمانی تولید این عنصر گران بها در اقتصاد و صنعت استان می تواند تاثیرگذار باشد که همه حلقه های تولید آن شکل گرفته باشد.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کردستان اظهار کرد: اگرچه کارخانه فرآوری این محصول هم در قروه وجود دارد و در سقز هم طرح آن در حال اجرا است ولی افزون بر این نیاز به ایجاد کارگاه های تبدیلی و زیورآلات هم هست تا در این بخش شاهد افزایش تولید و اشتغال و هم ارزش افزوده بیشتری باشیم.

خلیقی ادامه داد: در حال حاضر در گروه ۶ ماده معدنی که شامل طلا، آهن و منگنز است در استان ۲۶ معدن فعال، ۶ معدن غیرفعال، سه معدن در مرحله مزایده و یک معدن هم در حال تجهیز است.

وی یادآور شد: از ظرفیت مرزی بودن استان هم می توان در راستای رونق صادرات مصنوعات طلا استفاده کرد که این مهم نه تنها در اقتصاد استان بلکه در اقتصاد کشور هم تاثیرگذار است و انتظار می رود در آینده شاهد اجرایی شدن طرح های توسعه ای هر چه بیشتر در استان باشیم.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کردستان بیان کرد: یکی از مهمترین طرح های صنعتی پیشران در دست اجرای استان تولید شمش طلای شرکت توسعه طلای کردستان است و میزان پیشرفت فیزیکی این طرح در حال حاضر ۱۰ درصد است.

خلیقی یکی از محورهای توسعه بخش صنعت استان را پیگیری و حمایت از طرح های صنعتی پیشران در دست اجرا دانست و گفت: با اجرای طرح های مهم و پیشران صنعتی در استان شاهد افزایش اشتغال، جلوگیری از خام فروشی مواد معدنی و ایجاد ارزش افزوده بالاتر برای تولیدات صنعتی و معدنی خواهیم بود.

وی با بیان اینکه ۵۸ درصد کل سطح استان به مساحت ۱۲ هزار و ۷۰۰ کیلومتر مربع پهنه بندی و تحت اکتشافات نوین معدنی و زمین شناساسی قرار گرفته است، افزود: تاکنون در استان ۳۵۶ پروانه بهره برداری در بخش معدن، ۱۴۰ فقره پروانه اکتشاف و ۱۰ فقره گواهی کشف صادر شده است.

کد خبر 2754098

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha