برگزاری تجمع اعتراضی 23 مین سالگرد دستگیری اوجالان در وان

سرویس ترکیه - مردم وان در 23 مین سالگرد دستگیری عبدالله اوجلان رهبر PKK در تجمع اعتراضی علیه انزوای اجباری او شرکت کردند.

به گزارش کردپرس، مردم وان با فراخوان حزب مناطق دموکراتیک (DBP) و حزب دموکراتیک خلق ها (HDP) در مراسم بیست و سومین سالگرد دستگیری عبدالله اوجالان رهبر حزب کارگران کردستان (PKK) شرکت کردند.

بنا بر گزارش مزوپوتامیا بسیاری از مردم وان، اعضای نهادهای مردمی، و سازمان های حقوق بشری، در تجمع اعتراضی به مناسبت 23 مین سالگرد دستگیری عبدالله اوجالان شرکت کردند. در این تجمع بنر سیاهی با نوشته «انزوای اجباری را بردارید، دروازه های امرالی را باز کنید، صلح را بیاوید» (Tecrîdê rakin, deriyê Îmraliyê vekin, aşitiyê ava bikin) حمل شد.

عمر ایشیک مدیر استانی HDP در وان، با بیان این که دستگیری اوجالان حمله به آزادی و آینده مردم کرد بوده است، گفت: «در پی افزایش مبارزه برای دموکراسی در بین مردم کردستان ترکیه، و خواست عدالت و دموکراسی در سراسر خاورمیانه، حکومت AKP-MHP فشار علیه کردها را افزایش داد. حکومت ترکیه با انزوای اجباری، جنگ افروزی، بی عدالتی و تبعیض آشکار، سعی در افزایش فشار علیه کردها داشت. حکومت AKP-MHP در 5 آوریل 2015 با عمیق تر کردن انزوای اجباری علیه آقای اوجالان در امرالی برای خفه کردن صلح در ترکیه تلاش کرد. در کنار سیاست های مبتنی بر انزوای اجباری، تلاش شد تا خواست های مردم ترکیه برای برابری و آزادی و جمهوری دموکراتیک، از صحنه سیاسی و اجتماعی ترکیه زدوده شود.»

او با تأکید بر خواست مردم برای از میان برداشته شدن انزوای اجباری گفت: «انزوای اجباری در امرالی باید فوراََ برداشته شود و راه اوجالان برای به اشتراک گذاشتن نظرات خود با مردم برای حل مسئله کرد هموار گردد. زندان امرالی سیاه چال قوانین بین المللی است. از نحوه دستگیری آقای اوجالان تا شرایط نگهداری او در امرالی، همه و همه بر خلاف قوانین بین المللی است.»

ایشیک با بیان این که مبارزه علیه انزوای اجباری، مبارزه ای برای حفظ ارزش های دموکراتیک و امید به صلح است، از همه نهادهای سیاسی، سازمان های حقوق بشری و سازمان های مردم نهاد خواست تا برای حفاظت از دموکراسی در ترکیه به انزوای اجباری واکنش نشان داده و و به آن اعتراض کنند.

گفتنی است، تجمع اعتراضی در وان در حالی برگزار شد که بیش از 5 سال است که برگزاری هر گونه مراسم و تجمع در وان ممنوع است.

کد خبر 27484

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha