ترکیه به دنبال بهره برداری از ۹۰۰ میلیارد متر مکعب ذخایر گاز طبیعی در شمال عراق

سرویس ترکیه - ترکیه خطوط لوله خود را برای بهره برداری از 900 میلیارد متر مکعب ذخایر گاز طبیعی در خاک اقلیم کردستان آماده کرده است.

به گزارش کردپرس، رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه از همکاری جدید ترکیه با عراق در زمینه تأمین گاز طبیعی از طریق این کشور خبر داد. ترکیه خطوط لوله خود را برای بهره برداری از 900 میلیارد متر مکعب ذخایر گاز طبیعی در خاک اقلیم کردستان آماده کرده است.

به نوشته روزنامه استار، رابطه بین اقلیم کردستان و ترکیه که پس از رفراندوم سال 2017 دچار وقفه هایی شده بود، بر حوزه های اقتصادی و تبادل انرژی نیز تأثیر گذار بوده است. سال گذشته 192 میلیون بشکه نفت از طریق خط نفتی شمال عراق به ترکیه صادر شد.

گوکهان یاردیم، مدیر کل سابق شرکت سهامی حمل و نقل نفت (BOTAŞ)، با اشاره به این موضوع گفت که 900 میلیارد متر مکعب ذخایر گاز طبیعی در شمال عراق وجود دارد. ترکیه با ایجاد خطوط تولید و انتقال این گاز در کنار تجارت نفت، دستاوردهای تاریخی مهمی را به دست خواهد آورد.

عارف آقتورک، رئیس سابق بخش خرید گاز طبیعی BOTAŞ گفت: «ما تجارت هیدروکربنی با عراق داریم که در سال 1974 آغاز شد و با توافقنامه تمدید شده در سال 2013 ادامه یافت. ما می توانیم با کمترین آسیب از بحران انرژی که کل جهان را تحت تاثیر قرار داده، عبور کنیم. به عبارت دیگر، راه حل کمبود انرژی دقیقاً در نزدیکی ماست.»

گوکهان یاردیم با بیان اینکه زیرساخت های تجارت گاز با شمال عراق آماده شده اند، گفت: «شرکت نفت ترکیه (TPAO) و BOTAŞ سازمان های جهانی هستند و در صورت توافق رسمی، TPAO می تواند حفاری و فرآوری را در یک منطقه واحد انجام دهد. ما خط لوله ای داریم که تا شرق ترکیه امتداد دارد. از آنجایی که مسیر این خط زمینی در عراق هموار است، می تواند در مدت زمان بسیار کوتاهی آماده شود. ذخایر گاز فوق العاده ای در منصوریه، خرمور و جم جمال وجود دارد. حتی در صورت توافق مقامات ترکیه و عراق نیز یک میلیون بشکه کافی نخواهد بود و یک خط لوله نفتی دیگر نیز باید راه اندازی شود. این ارقام شامل حمل و نقل جاده ای نمی شود. این انتقال گاز در برنامه اول با یک میلیارد متر مکعب در سال آغاز می شود و قرار است به 10 میلیارد متر مکعب برسد.»

عارف آقتورک علاوه بر نفت و گاز به گزینه ارزشمند دیگری نیز توجه کرد. آقتورک گفت: «گاز اقلیم کردستان گازی با محتوای گوگرد بالا می باشد. اگر ما بتوانیم این گوگرد را با ایجاد تسهیلاتی جدید وارد بازار کنیم، میلیاردها دلار ارزش اقتصادی به همراه خواهد داشت. اما اگر گوگرد در منطقه باقی بماند، کوه‌های گوگردی در منطقه تشکیل می‌شود و با بارندگی‌ها به اسید سولفوریک تبدیل می‌شود که منجر به بلایای زیست‌محیطی خواهد شد.»

دولت مرکزی عراق در سال 2013 در رابطه با تجارت نفتی که از طریق خط لوله IT Petroleum انجام شده بود، علیه ترکیه اقامه دعوی کرد. مفاد این شکایت که نتیجه آن هنوز اعلام نشده است، شامل این است که دولت اقلیم کردستان تنها می تواند 17 درصد از نفت صادراتی کل عراق را داشته باشد. ترکیه برای غلبه بر این مشکل، همزمان با دولت بارزانی، مذاکرات دیپلماتیک گسترده ای را با دولت مرکزی بغداد انجام می دهد. منابع دیپلماتیک می گویند که دستاوردهای قابل توجهی نیز در این فقره حاصل شده است.

کد خبر 27391

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha