طرح پیشنهادی نماینده سازمان ملل برای آزادی کودکان از زندان های تحت کنترل کردهای سوریه

سرویس جهان- دستیار دبیر کل سازمان ملل در امور استرداد در مناطق تحت کنترل کردهای سوریه پیشنهاد کرده است کودکان زندانی وابسته به داعش در روستاهایی ویژه و یا تحت سرپرستی خانواده های کرد سوریه اسکان داده شوند و کشورهای خارجی هزینه نگهداری از آنها را تا زمان روشن شدن وضعیت و استرداد آنها به کشورهای متبوعشان تقبل کنند.

به گزارش کردپرس، صندوق کودکان سازمان ملل موسوم به یونیسف از وضعیت کودکان وابسته به داعش در زندان های تحت کنترل کردهای سوریه ابراز نگرانی کرده است. به گفته این سازمان حدود 800 کودک 10 تا 17 سال در کنار جنگجویان وابسته به داعش در زندان های تحت کنترل کردهای سوریه به سر می برند و احتمالا تعدادی از آنها در جریان حمله داعش به زندانی در حسکه جان خود را از دست داده یا ناپدید شده اند.

یونیسف خواستار آزادی فوری کودکان وابسته به داعش از زندان های تحت کنترل کردهای سوریه شده است.

اما پیتر گالبریت، از سفرای اسبق آمریکا و دستیار دبیر کل سازمان ملل در امور استرداد در شمال شرق سوریه، در یادداشتی که در روزنامه نیویورک تایمز منتشر شده، بر لزوم آماده سازی این کودکان برای بازگشت به میان خانواده و کشورهای متبوع آنها تاکید کرده است.

او با اشاره به این که هم اکنون هم تعدادی از این کودکان توسط خانواده های کرد سوریه مورد مراقبت قرار گرفته اند، خواستار ایجاد بسترهای مشابه برای مراقبت از این کودکان شده است.

دیپلمات سابق آمریکا و دستیار دبیر کل سازمان ملل در شمال شرق سوریه که بر روند بازگرداندن اعضای خانواده هایی که توسط داعش اسیر شده بودند، نظارت کرده است، خواستار ایجاد دهکده های ویژه برای نگاهداری از کودکان بی سرپرست وابسته به داعش تا زمان تعیین شدن وضعیت آنها و بازگشت به کشورهای متبوعشان شده است.

او همچنین با اشاره به این که تعدادی از این کودکان توسط خانواده های کرد سوریه مورد مراقبت قرار گرفته اند پیشنهاد کرده است تعدادی از آنها به صورت موقت تحت مراقبت خانواده های کرد سوریه قرار داده شوند.

دسیار دبیر کل سازمان ملل در امور استرداد در شمال شرق سوریه گفته است کمیته زنان کردها در حل حاضر وظیفه مراقبت از تعدادی از کودکان یتیم و بی سرپرست را بر عده گرفته اند اما آنها ظرفیت نگهداری از همه کودکان وابسته به داعش را ندارند.

پیتر گالبریت گفته است بنابراین بهتر است مشابه ایجاد دهکده های مخصوص کودکان در اتریش برای مراقبت از کودکان بی سرپرست پس از جنگ جهانی دوم، دهکده هایی برای اسکان و مراقبت از کودکان وابسته به داعش در مناطق تحت کنترل کردهای سوریه ایجاد شود و آنها از زندان های تحت کنترل کردها خارج شوند.

او هزینه ماهانه برای نگهداری از این کودکان حدود 10 میلیون دلار تخمین زده و از کشورهای خارجی بویژه آمریکا به عنوان متحد اصلی کردهای سوریه، خواسته است با تقبل این هزینه های نسبتا کم به وضعیت رقت بار کودکان در این زندان ها پایان دهند.

کد خبر 26955

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha