کردستان، سرزمین آواها و نواهاست/موسیقی عامل انتقال معناست

سرویس کردستان - رئیس حوزه هنری کردستان گفت: کردستان سرزمین آواها و نواهاست و موسیقی اصیل کردی همچون سیاچمانه و هوره باز تولید هویت فرهنگی است.

به گزارش کرد پرس، امین مرادی در مراسم رونمایی از آلبوم موسیقی سنتی «جام گلگون» از تولیدات حوزه هنری استان کردستان که با حضور جمع کثیری از هنرمندان وعلاقه مندان موسیقی در محل سالن شماره 2 پردیس سینمایی بهمن سنندج برگزار شد، گفت: در طول چند سال گذشته با همکاری هنرمندان و تلاش همکاران مان اقدامات بسیار خوبی در زمینه توجه به مو سیقی اصیل و متعهد به انجام رسیده است که بخش اعظمی از اعطای شهر خلاق موسیقی به سنندج مرهون این تلاش ها است.

وی به جشنواره دف نوای رحمت و همنوازی 1000 دف نواز در عمارت خسرو آباد اشاره کرد و افزود: یکی دیگر از عناوینی که کردستان به آن مفتخر گردید ثبت دف و دف نوازی به عنوان میراث معنوی کردستان و پایتختی دف جهان به نام سنندج بوده است.

رئیس حوزه هنری کردستان با اشاره به اینکه کردستان سرزمین آواها و نواهاست، اظهار کرد: تولید آلبوم های موسیقی "گول هه نار" با صدای "دیلان نصیری"، "دَریاب و دُریاب " با صدای "محی الدین شعبانی" ، "کوسالان" با گویش اورامی با صدای "هیوا شاه محمدی"، "چل چرا" نوازندگی نرمه نای اثر استاد "اسماعیل مردانی" که تا چند روز آینده از آن رونمایی به عمل می آید و آلبوم "جام گلگون" اثر استاد "جلیل رحمتی" با صدای دلنشین "داریوش گودرزی" از جمله تولیداتی است که در زمینه آلبوم های موسیقی توسط حوزه هنری به انجام رسیده است.

مرادی ادامه داد: در بخش تولیدات مکتوب نیز کتاب 2 جلدی "آموزش دف نوازی" تألیف "فرزاد عندلیبی"، کتاب "پرواز" قطعاتی برای کمانچه اثر "راشد بابا شهابی"، کتاب و سی دی "سمفونی اورامان" تألیف و پژوهش "مهدی احمدی"، کتاب و سی دی "مفهوم بند در موسیقی مُکریان" تألیف و پژوهش "کژوان ضیاء الدینی" بخش از فعالیت های حوزه هنری کردستان در بخش موسیقی تاکنون بوده است.

وی یادآور شد: برگزاری کارگاه های متعدد آموزشی با دعوت از اساتید مطرح ایران وجهان از چمله پرفسور لوریس چکناواریان، پرفسور فروغ کریمی، دکتر نادر مشایخی، پرفسور رونالد دپه در کنار حمایت از گروه های موسیقی همچون ارکستر فیلارمونیک کردستان و حضور در 3 دوره جشنواره موسیقی فجر و برنامه های متنوع دیگر در چند سال اخیر به انجام رسیده است.

رئیس حوزه هنری کردستان معرفی و تجلیل از هنرمندان شاخص استان را بخشی دیگر از اقدامات حوزه هنری در بخش موسیقی عنوان کرد و بیان کرد: تجلیل از اساتید بیژن کامکار، اردشیر کامکار، ارسلان کامکار، دکتر حمید اردلان، صدیق تعریف، دکتر جلیل عندلیبی، دکتر براتعلی نورانی، عبدالله قربانی، خلیفه میرزا آغه غوثی، خلیفه سقزی، خلیفه سید شمس الدین سید زاهدی، خلیفه نبی فاتحی، حاج موسی حسن نژاد، حاج ماشاء ا... بختیاری، میرزا مراد عزیزی و ساخت مستند پرتره بسیاری از این عزیزان از فعالیت های ماندگاری است که توسط حوزه هنری صورت گرفته است.

مرادی گفت: در قالب دانشنامه فرهنگ، هنر و تمدن استان کردستان نیز تا کنون 4 عنوان آن منتشر شده است و تا آخر سال جاری 5 عنوان دیگر منتشر می شود که 2 عنوان از آن مختص موسیقی در کردستان است.

جدایی موسیقی مناطق و نواحی از موسیقی ایرانی، نابودی موسیقی ایرانی است

جلیل رحمتی آهنگساز و نوازنده ساز تنبور نیز در این مراسم موسیقی دستگاهی و ردیفی ایران کلا برگرفته از موسیقی اقوام ومناطق ایران نام برد و جدایی این موسیقی از موسیقی ایرانی را عامل از بین رفتن موسیقی ایرانی عنوان کرد.

وی اظهار کرد: ساز تنبور بر اساس استاد بدست آمده در شوش و همچنین سنگ نوشته های کیوان و بنی یونس اطراف شهر موصل عراق قدمت این ساز به 6000 سال می رسد و به نوعی قدیمی ترین ساز دنیا تنبوراست.

این آهنگساز موسیقی عرفانی را یک موسیقی درون گرایانه عنوان کرد و افزود: این موسیقی فرد را به تفکر و آرامش وا می دارد و انسان را به خود و درونش نزدیک تر می کند و این نزدیکی است که زمینه عرفان می گردد و انسان مستعد را از خواب غفلت بیدار کرده و انسان را به اوح عالم معنوی سوق می دهد.

رحمتی موسیقی اصیل ایرانی را دارای جایگاهی والا در موسیقی عرفانی عنوان کرد و ادامه داد: وجود مقام های گوناگون و متنوع تأثیر بسزایی در تولید احساس در شنونده دارد و این تنوع توانسه است خواسته های تمامی سلایق و عقیده ها را برآورده کرده و بازگوی نیازهای روحی و جسمی انسان ها باشد.

وی در خصوص آلبوم موسیق جام گلگون و انتخاب اشعار یادآور شد: سعی کردم با انتخاب این ترانه ها حال وهوای عاشقی را در کارها به شنوندگان القاء کنم و امیدوارم مخاطبین اثر از آن لذت ببرند.

حمایت از موسیقی مارکتی، نابودی موسیقی ایرانی را به همراه دارد

مهدی احمدی رهبر ارکستر فیلارمونیک کردستان نیز در این مراسم با اشاره به گسترش موسیقی های مارکتی در جامعه وحمایت های صورت گرفته از آن سبب از بین رفتن موسیقی سنتی شده است.

وی بیان کرد: بخش قابل توجهی از آنچه که امروز در کردستان و در بخش تولیدات موسیقایی شاهد آن هستیم حاصل حمایت هایی است که توسط حوزه هنری صورت می پذیرد و عملا اتفاق دیگری در بخش حمایت از تولید اثر را شاهد نیستیم.

رهبر ارکستر فیلارمونیک کردستان با هشدار نسبت به خانواده ها در خصوص خطر استفاده از موسیقی غیر استاندارد همچون موسیقی های امروزی، گفت: بسیاری از این افراد به منظور پر کردن خلاء ایجاد شده ناشی از ضعف اثر با بهره مندی از تکنولوژی های روز صدا و افزایش شدت صوتی دانسته و ندانسته به شنوایی مخاطبین اثر آسیب می رسانند.

احمدی اظهار کرد: ایجاد لذت کاذب در بین مخاطبین و ترویج فرهنگ غلط در پوشش و حرکات در اجراهایی که شاهد آن هستیم در کنار خیانت به مخاطب بطوریکه در اجراهای زنده متوسل به پلی بک می شوند که نمونه های آن بارها و بارها چه در سنندج و چه در جاهای دیگر مشاهده شده است تا زنگ خطر نابودی موسیقی اصیل و سنتی به صدا در آید.

وی افزود: آنچه امروز شاهد آن هستیم نوید بخش آینده خوبی برای موسیقی اصیل ایرانی نیست و تک صداهایی که در تولید آلبوم های موسیقی سنتی به گوش می رسد نمی تواند در مقابل این هجمه سنگین با حامیان قدرتمندش اثری تأثیر گذار در فرو کاستن از این خطر بالقوه داشته باشد.

رهبر ارکستر فیلارمونیک کردستان آلبوم "جام گلگون" را اثری ارزشمند دانست و ادامه داد: استاد رحمتی با بیش از 4 دهه فعالیت هنری با اخلاق و منشی بسیار ارزشمند همواره در جهت اعتلای موسیقی سنتی تلاش کرده است وامیدوارم نمونه این انسان های هنرمند و با اخلاق در جامعه افزایش پیدا کند.

"جام گلگون" اثری هنری برای اشاعه موسیقی اصیل ایرانی است

حمید حاصلی نوازنده و آهنگساز کردستانی نیز در این مراسم "جام گلگون " را اثری هنری حاصل دغدغه هنرمند برای اشاعه یک اثر موسیقی اصیل ایرانی عنوان کرد و یادآور شد: موسیقی ملی ایران امروز همان سازهایی است که در دانشگاه های ملی تدریس می شوند که متأسفانه جای خیلی از سازها خالی است.

وی بیان کرد: ایجاد مرز در دانشگاه های موسیقی یکی از آسیب های بسیار بزرگی است که با ان مواجهیم و این است که امروز عنوان می شود ساز تنبور مهجور مانده است.

این نوازنده ساز عود و از آهنگسازهای توانمند کردستانی گفت: امیدوارم روزی به آن نقطه برسیم که تصمیم گیران سیاست های آموزشی به خوبی این خطر را درک کنند و در موسیقی ملی تمامی قومیت ها دیده شود.

حاصلی با اشاره به اینکه باید تلاش گردد که موسیقی ملی آنگونه که هست به مردم نشان داده شود، اظهار کرد: مگر می شود ساز تنبور، بسیاری از سازهای مناطق کرد نشین را از موسیقی ملی جدا کرد.

وی افزود: ساط تنبور دارای یک رپرتوار کامل است و همچون بسیاری از سازهای دیگر مناطق می تواند در موسیقی ملی مورد توجه واقع شود.

نوازنده و آهنگساز کردستانی ادامه داد: متأسفانه امروز شاهدیم با این عدم توجه بسیاری از میراث های معنوی ما را کشورهای دیگر به نام خود ثبت می کنند همچون ساز تار را که آذربایجان دارد به نام خود ثبت می کند و زمانی ورود پیدا می کنیم که دیگر کار از کار گذشته است و نمی شود کاری کرد.

حاصلی عنوان موسیقی نواحی را برگرفته از نگاه بالا به پایین دانست و یادآور شد: موسیقی عنوان شده به نواحی اصل موسیقی ایرانی است و باید تلاش گردد در جهت پاسداری از فرهنگ وهنر ایران زمین نگاه ها از بالا به پایین را اصلاح کنیم.

تلاش در جهت تئوری کردن موسیقی کردستان یک ضرورت است

کژوان ضیاء الدینی مسئول واحد موسیقی حوزه هنری کردستان نیز در این مراسم قرارگیری موسیقی کردستان در ردیف رشته های قابل تدریس در دانشگاه کردستان را نیازمند تئوری کردن موسیقی کردستان عنوان کرد و با بیان ویژگی های البوم موسیقی "جام گلگون"، بیان کرد: این اثر می تواند نمونه ای قابل دفاع جهت رفع دغدغه تئوری بودن موسیقی نواحی باشد.

وی به تلاش های دانشگاه کردستان در زمینه ایجاد رشته های جدید مبتی بر فرهنگ و هنر مناطق کردستان اشاره کرد و گفت: متأسفانه علی رغم تلاش های صورت گرفته بدلیل عدم توانایی در بیان تئوری موسیقی کردستان نتوانستیم وزارت علوم را در خصوص صدور مجوز ایجاد رشته های جدید قانع کنیم.

مسئول واحد موسیقی حوزه هنری کردستان با تأکید بر تلاش اهالی موسیقی جهت رفع این دغدغه، اظهار کرد: لازم است جهت تئوری کردن و قابلیت بیان آکادمیک موسیقی کردستان و نواحی اهالی موسیقی به صورت جدی ورود کنند و با توجه به قدمت و توانایی بالای موسیقی این مناطق تحقق آن امکان پذیر است.

ضیاءالدینی افزود: در آلبوم موسیقی جام گلگون تلاش شده است تا از گسست ایجاد شده بین موسیقی کلاسیک ایران و هم ریشه‌های خود در نواحی مختلف کاسته شود.

وی با اشاره به اینکه موسیقی کلاسیک و نواحی مختلف ایران وام دار هم هستند، ادامه داد: دراین اثر سعی گردیده است علاوه بر حفظ خصوصیات تکنیکال‌ساز تنبور وموسیقی مربوط یه ان، بیانی دیگر از موسیقی دستگاهی ایران ارائه و با زبان ساز تنبور روایت شود.

مسئول واحد موسیقی حوزه هنری کردستان یادآور شد: در این اثر تصانیف "جام گلگون"، " وصف عشق"، " دیوانه"، "شمس"، "طغیان" در کنار چندین قطعه ساز و آواز، تکنوازی تنبور به یاد سید خلیل عالی نژاد و همنوازی قطعه" پرواز" با اشعاری از جلیل رحمتی، سید ابوالحسن روح القدس، عطار نیشابوری، محمد تنهایی و هوشنگ ابتهاج (سایه) توسط این گروه دیده می‌شود.

ضیاء الدینی در خصوص ویژگی این اثر بیان کرد: در تلفیق شعر وموسیقی، مضامین عرفانی اشعار در اولویت بوده و تلاش شده است با ملودی پردازی در خور و الگوریتم‌های مناسب، فضای موسیقایی مطلوب برای خودنمایی مفاهیم شعری ایجاد شود.

وی در خصوص گروه تنبورنوازی مشتاق نیز گفت: این گروه از سال ۱۳۹۶ با سرپرستی جلیل رحمتی و با حضور هنرمندان سنندجی زیر نظر حوزه هنری استان کردستان فعالیت خود را آغاز کرده است.

کد خبر 26712

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha