مناقشات سیاسی و چند دستگی عامل قدرت گرفتن داعش

سرویس جهان- مقامات عراقی می گویند حل نشدن مناقشات سیاسی، بویژه بر سر مناطق مورد مناقشه و وجود چند دستگی در نیروهای تامین کننده امنیت، فرصت قدرت گرفتن دوباره به داعش را می دهد.

به گزارش کردپرس، حملات چند هفته اخیر داعش در عراق و سوریه، که بزرگترین آن حمله این گروه تروریستی به زندان تحت کنترل کردهای سوریه در حسکه بود، خطر قدرت گرفتن دوباره آن را افزایش داده است.

اما برخی مقامات عراق عامل اصلی حملات این گروه در این کشور را بهره برداری داعش از اختلافات سیاسی میان اقلیم کردستان و دولت مرکزی و عدم ایجاد اتحاد میان نیروهای مختلف عراقی عنوان کرده اند.

جبار یاور از مقامات ارشد نظامی اقلیم کردستان عراق به رویترز گفته است داعش به اندازه سال 2014 قدرتمند نیست زیرا نه منابع قابل توجهی در اختیار دارد و نه دارای رهبری منسجم و قدرتمند است. با این حال، تا زمانی که اختلافات سیاسی وجود دارد خطر بازگشت دوباره آن را باید جدی گرفت.

این مقام کرد عراقی هشدار داد داعش از خلاء موجود میان نیروهای عراقی، نیروهای پیشمرگ و دیگر نیروها سوء استفاده می کند و در مناطقی که خالی از سکنه است در حال توسعه فعالیت خود می باشد.

وی هشدار داد که عمق برخی مناطق عاری از وجود نیروهای امنیتی که میان نیروهای عراقی و پیشمرگ واقع شده، به 40 کیلومتر می رسد و این مناطق محل مناسبی برای توسعه اقدامات تروریستی این گروه است.

محمد جبوری از فرماندهان ارتش عراق نیز به رویترز گفته است داعش اغلب در مناطقی حضور دارد که نه نیروهای پیشمرگ و نه نیروهای ارتش عراق بر آن کنترل ندارند.

احمد زرگوش، فرماندار شهر سعدیه نیز که در منطقه مورد مناقشه قرار دارد، یکی دیگر از عوامل رشد یافتن داعش را عدم ایجاد هماهنگی میان نیروهای مختلف کرد و عرب در عراق می داند. او به رویترز گفته است برخی از این نیروها حوزه استحفاظی یکدیگر را نمی شناسند و این مسئله باعث ایجاد آشوب می شود. داعش نیز می تواند از این خلاء استفاده کند.

چارلز لیستر، تحلیلگر مسائل امنیتی خاورمیانه در اندیشکده خاورمیانه نیز وجود مناطق مورد مناقشه را عامل قدرت گرفتن داعش دانسته و در این باره به رویترز گفته است نیروهای داعش شبها وارد روستاها و شهرهای این مناطق شده و آزادانه فعالیت می کنند. آنها از مسائل قومی، فرقه ای، سیاسی و مذهبی در این مناطق به نفع خود استفاده می کنند.

برخی از این نگران هستند که در پی حمله غافلگیرانه داعش به زندان تحت کنترل کردهای سوریه در حسکه، چنین حملاتی در عراق و اقلیم کردستان و بویژه شنگال نیز تکرار شود. حسین سلیمان از کارکنان دولت عراق در شهر ایزدی نشین شنگال می گوید ایزدیها از این نگران هستند که به دنبال حمله داعش به زندان حسکه، حملات مشابهی در این منطقه نیز تکرار شود و مانند سال 2014 هزاران تن دیگر از ایزدیها به دست این گروه تروریستی از بین بروند. او معتقد است جنگجویان داعشی در حمله به شنگال هم از عراق و هم از سوریه به اینجا سرازیر شدند و در حالی که نیروهای کرد و عراقی اینجا بودند، هیچ کاری نکردند و فرار کردند.

کد خبر 26660

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha