وجود ٢٧ میلیون هکتار سطح سیل خیز بحرانی در ایران!

سرویس ایران- رییس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: هم اکنون 7 میلیون هکتار عرصه‌های بیابانی بحرانی و ۲۷ میلیون هکتار نیز سطح سیل خیز بحرانی در کشور داریم.

به گزارش کردپرس، به نقل از منابع طبیعی؛ مسعود منصور در همایش معاونان آبخیزداری، امور مراتع و بیابان استان‌های کشور گفت: آبخیزداری تنها راه موثر برای کاهش خسارات سیل است و امکان کاهش این خسارات را تا ۷۰ درصد فراهم می‌ کند.

منصور افزود: متوسط بارندگی در استان سیستان و بلوچستان سالانه ۱۰۰ میلیمتر است که در دی ماه امسال طی ۲۴ ساعت ۱۲۸ میلیمتر بارندگی داشتیم و عامل مشکلات فراوان شد و باید بدانیم این وضعیت تکرار می‌شود.

او با اشاره به اینکه آبخیزداری رمز کاهش اثرات منفی این وضعیت است، تاکید کرد: باید به نقش منابع طبیعی در اقتصاد کشور پرداخته شود. مهمترین منبعی که اکنون در کشور با مشکل مواجه است، آب و خاک است و اقدامات انجام شده برای حفظ این ۲ منبع مغفول مانده و به آن پرداخته نشده است.

منصور افزود: هم اکنون 7 میلیون هکتار عرصه‌های بیابانی بحرانی و ۲۷ میلیون هکتار نیز سطح سیل خیز بحرانی در کشور داریم.

او با بیان اینکه پس از وقوع سیل همه دستگاه‌های موثر اقدام به کمک و مشارکت می کنند، ادامه داد: باید جهت خدمات دهی برعکس شود یعنی قبل از سیل اقدام به کمک و اقدامات پیشگیرانه شود که با این روش خسارت ها نیز کاهش می یابد.

رئیس سازمان جنگل‌ها با بیان اینکه در لایحه بودجه پیشنهادی سال آینده کشور اقدامات خوبی انجام شده است گفت: امسال برای اولین بار اعتبار ویژه مناطق محروم دریافت شد که در بودجه سال آینده نیز تکرار خواهد شد.

او تأکید کرد: ما باید زبان گویای اثربخشی پروژه‌های منابع‌طبیعی وآبخیزداری باشیم و نقش مثبت این فعالیت‌ها را در اقتصاد کشور بیان کنیم تا ضمن آگاهی بخشی و تنویر افکار عمومی، خیرین و مردم عزیز را به مشارکت در اجرای طرح‌ها ترغیب کنیم.

کد خبر 26373

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha