۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۲
بیانیه SDF در خصوص کودکان داعش

سرویس سوریه-سازمان ملل و کشورهایی که اتباعشان در گروه داعش فعالیت داشتند و امروز در زندان‌های اداره خودگردان هستند، به وظایف خود در قبال این افراد عمل نمی‌کنند.

مرکز رسانه‌ای نیروهای دموکراتیک سوریه در بیانیه‌ای خطاب به رسانه ها و افکار عمومی، اعلام کرد:نیروهای سوریه دموکراتیک بیانیه یونیسف در ۲۵ ژانویه ۲۰۲۲ درباره نگرانی از وضعیت کودکان بازداشت شده داعش در عملیات‌های نظامی علیه سازمان تروریستی داعش رادریافت کردند. در عین حال برخی حقایق وجود دارند که در متن بیانیه نباید نادیده گرفته شود، یعنی:

نیروهای سوریه دموکراتیک موظفند این کودکان را به صورت موقت و اجتناب ناپذیر به منظور حفظ امنیت خود و جامعه بازداشت کنند و تا زمان یافتن راه حل های مناسب بصورت موقت در کمپ‌ها بسر می‌برند.

-کودکان داعش از بزرگسالان داعش جدا شده و بر اساس توصیه های سازمان ملل خوابگاه های ویژه ای به آنها اختصاص داده شده و نیروهای ما جداولی را با بانک های اطلاعاتی دقیق از کودکان بازداشت شده به این سازمان ارسال کردند و نیروهای ما بر اساس توصیه های این سازمان عمل می‌کنند.

-نیروهای ما در وهله اول با کودکان به عنوان قربانی برخورد می‌کنند و بر پایبندی خود به تمامی کنوانسیون ها و معاهدات مربوط به حمایت از کودکان و عدم دخالت آنان در اقدامات نظامی مستقیم و دریافت آموزش های نظامی و عقیدتی افراطی در صفوف داعش تاکید دارند.

-نیروهای ما در ماه می سال ۲۰۲۱ مجموعه ای از رویه ها و اقدامات بازپرورانه را برای کودکان به اجرا درآوردند. آموزش‌های ما برای کودکانی که با داعش در ارتباط بودند با استانداردهای سازمان ملل برای حمایت از کودکان مطابقت دارند.

-نیروهای ما چندین بار و به طور رسمی از سازمان ملل متحد و جامعه جهانی خواسته اند تا مسئولیت خود را در این زمینه بر عهده بگیرند و با تلاش برای بازگرداندن کودکان غیر سوری به کشورهایشان، به دنبال راه حل های واقعی برای آن باشند تا آنها را بازپروری کنند.

-سازمان های بین المللی و بشردوستانه بر لزوم حمایت کافی از اداره خودمختار شمال و شرق سوریه برای ساخت و تجهیز مراکز توانبخشی برای کودکان سوری و خارجی تا بازگشت آنها تاکید کردند، اما این درخواست ها مورد توجه قرار نگرفت. در همین راستا، اداره خودمختار شمال و شرق سوریه نیز تاکنون تعداد زیادی از کودکان را به نمایندگان کشورهای خود تحویل داده است.

-سازمان ملل و اکثریت کشورهای عضو که در راس آنها کشورهایی هستند که دارای اتباع مرتبط با سازمان تروریستی داعش هستند، موضوع اتباع بازداشت شده خود در شمال و شرق سوریه را نادیده گرفته و به تعهدات اخلاقی و قانونی خود عمل نکردند.

-اداره خودمختار شمال و شرق سوریه بار میراث مبارزه با تروریسم داعش را در طول این چند سال‌ و فراتر از ظرفیت‌ و توانایی‌های محدود خود به دوش می‌کشد.

بر اساس حقایق ذکر شده در بالا، نیروهای سوریه دموکراتیک از سازمان ملل متحد می خواهند که به طور جدی و موثر از کشورهایی که اتباع آنها را به دلیل ارتباط با گروه تروریستی داعش در مناطق شمال و شرق سوریه دستگیر کرده اند، ترغیب کند. لذا تسریع در خروج آنها و بازگرداندن آنها به کشورهایشان و به ویژه خروج زنان و کودکان ضروری است و ما همچنین از یونیسف و سازمان های بشردوستانه می خواهیم که از اداره خودمختار حمایت کنند تا مراکز توانبخشی را که مطابق با قوانین هستند آماده کنند.

کد خبر 26275

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha