چرایی مخالفت کُردها با نخست وزیری علاوی

سرویس عراق و اقلیم کردستان – دکتر محمود عثمان سیاستمدار مطرح کُرد در گفتگو با کردپرس، ضمن منطقی توصیف کردن موضع کردها در موضوع تشکیل دولت جدید عراق، تصریح کرد "لازم بود پیش از نهایی کردن لیست اعضای کابینه جدید، محمد توفیق علاوی مامور تشکیل دولت، شنونده آرا و نظرات احزاب و جریان های کُردی می بود، زیرا در صورت عدم توافق با کردها، رای آن ها برای تشکیل دولت جدید را با خود نخواهد داشت."

کردپرس: محمد توفیق علاوی چهار هفته پیش از سوی رئیس جمهوری عراق به عنوان نخست وزیر مامور تشکیل کابینه جدید دولت فدرال معرفی شد و بر اساس قانون اساسی این کشور نیز تا فردا (دوشنبه) فرصت دارد کابینه دولت خود را برای جایگزینی دولت کنونی اداره امور کشور به ریاست عبدالمهدی تشکیل دهد و برای کسب رای اعتماد به مجلس نمایندگان معرفی کند.

در همین راستا نیز قرار بود مجلس نمایندگان عراق پنج شنبه هفته گذشته یک جلسه فوق العاده را برای رای اعتماد به کابینه پیشنهادی نخست وزیر مامور تشکیل دولت جدید این کشور برگزار کند اما به دلیل عدم تکمیل نصاب قانونی، محمد حلبوسی، رئیس مجلس برگزاری آن را به دیروز (شنبه) موکول کرد با این حال علاوی شامگاه جمعه در پیامی به ریاست مجلس، خواستار تعویق یک روزه جلسه با هدف تکمیل ترکیب کابینه شد و حلبوسی نیز با صدور بیانیه ای ضمن اعلام با موافقت با درخواست وی، تاکید کرد که جلسه ویژه رای اعتماد به امروز (یک شنبه) موکول شد، جایی که قرار بود راس ساعت 13 ظهر به وقت محلی (13:30 به وقت تهران) برگزار شود، اما این نشست نیز به دلیل عدم تکمیل نصاب قانونی برگزار نشد و گزارش ها حاکی از تعویق دوباره نشست می باشد.

کردها در کنار سنی ها و ائتلاف دولت قانون به رهبری نوری المالکی تاکنون به توافق با علاوی در تشکیل دولت دست نیافته اند و بر این امر نیز تاکید کرده اند تا هنگامی که مطالبات آن به صورت کامل از سوی مامور تشکیل دولت محقق نشود، حاضر به حضور در نشست مجلس نمایندگان برای رای به کابینه نیستند.

دکتر محمود عثمان سیاستمدار کهنه کار کُرد عراقی در گفتگو با کردپرس درباره مواضع کُردها در روند تشکیل دولت جدید از سوی محمد توفیق علاوی گفت: احزاب و جریان های کُردی در عراق در جریان تشکیل دولت و گفتگوها دراین راستا به اجماع و اتحاد دست یافته اند و دارای مواضع مشترک هستند. کُردها بر این امر تاکید دارند که نخست وزیر منتخب در بغداد، حال مستقل باشد یا خیر، باید تایید احزاب و جریان های کُردی را داشته باشد و اگر کردها وی را تایید نکنند قادر به انجام هیچ کاری نیست. موضع کردها در تشکیل دولت جدید عراق منطقی است زیرا اگر کردها با نخست وزیر موافق نباشند اجازه فعالیت در کردستان به وی داده نمی شود.

نماینده چند دوره مجلس عراق در ادامه اعلام کرد: لازم بود پیش از نهایی کردن لیست اعضای کابینه جدید، محمد توفیق علاوی مامور تشکیل دولت جدید، شنونده آرا و نظرات احزاب و جریان های کردی در تعیین وزرا و انجام مناقشه لازم بر سر آن ها می بود ، اما چنین کاری نکرد و به صورت یکجانبه و بدون مشورت با کردها، اقدام به تعیین وزرا از کردها کرد و از ترس مقتدی صدر و ائتلاف سائرون جرئت انتخاب هیچ نامزدی را ندارد و بر مستقل، تکنوکرات و غیر حزبی بودن وزرا تاکید دارد و از سوی دیگر، مقتدی صدر نیز برای اعمال فشار در به کرسی نشاندن آرا و نظرات خود در تشکیل این دولت، هشدار برگزاری تظاهرات میلیونی می دهد. روند کنونی، عراق را با خطری جدی مواجه ساخته است. در این میان، باز هم موضع کردها که بر انتخاب وزرای کرد با رای و نظر اقلیم کردستان تاکید دارند را منطقی می دانم. باید کردها خود وزیران کردستانی در دولت عراق را انتخاب کنند.

اخیرا احزاب کردستانی به جز حزب دمکرات و اتحادیه میهنی، گروهی در مجلس نمایندگان عراق با نام گروه 15 که دارای 15 کرسی پارلمانی هستند را تشکیل دادند و بر اتخاذ مواضع مستقل و متفاوت از دو حزب حاکم اقلیم کردستان تاکید کردند، دکتر محمود عثمان درباره این گروه اشاره کرد که در موضوع تشکیل دولت جدید عراق و سهم کردها از آن و شروط مشارکت در دولت جدید، این گروه اختلاف مواضعی با حزب دمکرات و اتحادیه میهنی ندارند و همگی دارای یک موضع بوده و زیر یک چتر جمع شده اند.

محمود عثمان گزارش ها مبنی بر تلاش مسعود بارزانی رهبر حزب دمکرات کردستان (پارتی) در شکست دادن تلاش ها برای تشکیل دولت جدید عراق و ائتلاف با برخی جریان های سنی در این راستا را تکذیب کرد و گفت: مسعود بارزانی درباره تشکیل دولت جدید عراق بیانیه ای رسمی صادر و بر این امر تاکید نمود کە چه کسی وزیر شود اولویت کردها نیست. مهم در تشکیل دولت، انتخاب وزرایی است که نماینده کردها باشند و برای تحقق حقوق اقلیم کردستان تلاش نماید و رای مثبت و موافقت احزاب کردی را با خود داشته باشد. و این که گفته می شود بارزانی با برخی احزاب و جریانات کردی علیه علاوی ائتلاف کرده، بی اساس است. مواضع وی در موضوع تشکیل دولت جدید عراق شفاف و صریح بوده و آن ها را اعلام کرده است. نباید این را هم از نظر دور داشت که به طور سنتی و برخلاف این اظهارات، کردها بیشتر همپیمان شیعیان بوده اند تا سنی ها. به عقیده من این ها صرفا ادعا و شایعه در راستای بهره برداری سیاسی است.

سیاستمدار کهنه کار عراقی، تعویق نشست پارلمان برای رای اعتماد به کابینه پیشنهادی محمد توفیق علاوی را در راستای تلاش ها برای رسیدن به توافق و اجماع با کردها و سنی ها و حتی برخی جریانات شیعه ناراضی دانست و گفت: شیعیان بر کسب رای اعتماد برای دولت علاوی در مجلس نمایندگان پافشاری می کنند، زیرا در صورت شکست تلاش ها برای کسب رای اعتماد آن ها کاندید دیگری که بر سر آن اتفاق نظر داشته باشند را سراغ ندارد و در صورت پایان مهلت قانونی برای تشکیل دولت جدید، دکتر برهم احمد صالح رئیس جمهور به صورت موقت و تا تشکیل دولت جدید سرپرست دولت خواهد بود و اختیارات نخست وزیری را دریافت می کند و این چیزی است که شیعیان میلی به آن ندارند. دلیل مخالفت آن ها با برهم صالح، رای و نظر وی درباره نیروهای آمریکایی در عراق است که خواستار تداوم حضور این نیروها شده است و این برخلاف رای و رویکرد شیعیان است که قصد اخراج نیروهای آمریکایی را دارند و به همین دلیل تلاش آن برای تایید کابینه علاوی از سوی مجلس نمایندگان به هر نحوی که بوده ادامه خواهد یافت.

دکتر محمود عثمان در پایان اظهار داشت: بر اساس اطلاعاتی که به دست من رسیده است محمد توفیق علاوی قصد دارد با کردها و سنی ها به تفاهم و توافقی دست یابد و اگر در مقابل مطالبات قانونی آن ها نرمش نشان ندهد این دو طیف و به ویژه کردها به وی رای اعتماد نخواهند داد و در دولتش حضور نخواهند یافت.

کد خبر 255355

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha