مشکلات کردها در مقابله با داعش پس از حمله ترکیه

سرویس جهان- کردهای سوریه می گویند در حال حاضر باید همزمان مواظب تهدیدهای ترکیه باشند، بخشی از نیروها را مامور مبارزه با داعش کنند و برخی دیگر را هم برای محافظت از دهها هزار زندانی داعشی اختصاص دهند و این به معنی کاهش قابلیت مبارزه با داعش است.

به گزارش کردپرس، حمله ماه اکتبر 2019 ترکیه به منطقه تحت کنترل کردهای سوریه باعث شد نیروهای دموکراتیک سوریه متشکل از نیروهای کرد-عرب بخشی از نیروهای خود را به مقابله با حمله ترکیه اعزام کند و این مسئله آن طور که نشریه وار آن د راک گزارش کرده است باعث قدرت گرفتن دوباره داعش شده است.

بر اساس گزارش میدانی این نشریه از وضعیت مناطق شمال شرق و شرق سوریه، حملات داعش از زمان حمله ترکیه به کردها در اکتبر 2019 به طرز معناداری افزایش پیدا کرده است.

این نشریه معتقد است نیروهای کرد سوریه که از نظر لجستیکی به آمریکا وابسته هستند، بعد از خروج آمریکا از منطقه عملیاتی تمایل کمتری به اجرای عملیات تهاجمی به نیروهای داعش دارند زیرا مطمئن نیستند که حمایت آمریکا ادام پیدا کند. از سوی دیگر، ترکیه همچنان نیروهای کرد سوریه را تهدید می کند که در صورت لزوم عملیات های نظامی دیگری را علیه کردها انجام خواهد داد.

همچنین باید اشاره کرد که دولت آمریکا در پیش نویس بودجه سال آتی خود به میزان قابل توجهی کمک های نظامی خود به نیروهای کرد را کاهش داده و آن را از 300 میلیون دلار در سال به 200 میلیون کاهش داده است.

در این گزارش تاکید شده است که حملات داعش بعد از حمله ماه اکتبر ترکیه از طریق بمبگذاری کنار جاده، قتل های هدفمند، حملات جسته گریخته و غیره افزایش قابل توجهی پیدا کرده است و رهبران قبایل هم از ترس اقدامات تلافی جویانه داعش این حملات را گزارش نکرده و یا با نیروهای کرد همکاری لازم را نمی کنند.

بازرس کل وزارت دفاع آمریکا هم اخیرا در گزارش چهارماهه اخیر خود بر تاثیر منفی حمله ترکیه بر مبارزه با داعش تاکید کرده و گفته است میزان حملات داعش در مناطق تحت کنترل کردهای سوریه بعد از تهاجم ترکیه افزایش یافته است.

بر اساس گزارش نشریه وار آن د راک، اکنون داعش در شرق سوریه بویژه در دیرالزور تحرک آزادانه تری دارد، قابلیت یافتن منابع مالی را دارد و در بخش های زیادی از این منطقه می تواند دست به عملیات بزند. اما مقامات کرد و عرب سوریه گفته اند داعش در عملیات های خود محدودیت دارد و نمی تواند دست به عملیات های گسترده بزند.

ساکنان محلی گفته اند بخشی از نیروهای کرد-عرب سوریه برای مقابله با حملات احتمالی ترکیه آماده هستند و به علت حضور آنها در شمال سوریه نمی توانند در عملیات علیه داعش در مناطق شرقی سوریه حضور داشته باشند. این مسئله به داعش امکان داده است هسته های مخفی خود را فعال کند و نسبت به سازماندهی مجدد خود اقدام کند.

در این گزارش اشاره شده که داعش با هدف تضعیف نیروهای کرد و حضور آنها در مناطق عرب نشین، اقدام به حمله به افرادی کرده است که با نیروهای کرد همکاری می کنند.

فرماندهان نیروهای کرد نسبت به کاهش همکاری ائتلاف مبارزه با داعش به رهبری آمریکا نیز انتقاد کرده و گفته اند رهبران کرد سوریه هم این نیروها را مورد اهمال قرار داده اند و مانند گذشته نیروهای کرد-عرب سوریه مورد توجه قرار نمی گیرند زیرا بحث آموزش و تجهیز نیروها با اهمال ربه رو شده است.

این گزارش وضعیت مناطق کردنشین شمال سوریه را در مقایسه با منطقه شرق سوریه که عمدتا عرب نشین هستند باثبات توصیف کرده و گفته است وضعیت امنیت این مناطق نسبت به گذشته تغییر زیادی نکرده است.

داعش هم در گزارش های اخیر خود ادعا کرده است میزان حملات خود را در ماه های پس از حمله ترکیه افزایش داده است اما وزرات دفاع آمریکا در واکنش به گزارش بازرس این وزارت خانه که افزایش حملات داعش را با استناد به ادعاهای داعش مطرح کرده، تاکید کرده است که ادعاهای داعش بیشتر تبلیغاتی است و با هدف بالا بردن روحیه هواداران مطرح شده است.

از 2000 نیروی نظامی آمریکا در مناطق کردنشین سوریه که مسئولیت آموزش و تجهیز نیروهای کرد سوریه را بر عهده داشتند حدود 1500 تن از آنها از این کشور خارج شده اند و نیروهای باقی مانده در مناطق نفت خیز شمال شرق و شرق سوریه مستقر شده اند. آمریکا هدف از استقرار نیروهای خود در این مناطق را کنترل بر منافع نفتی سوریه و جلوگیری از دست یابی داعش بر این منابع عنوان کرده است.

کد خبرنگار: 40101

کد خبر 254534

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha