خطر دائمی شدن حضور نظامی ترکیه در اقلیم کردستان عراق

سرویس جهان- شبکه خبری پی بی اس آمریکا در گزارشی، از تاثیرات منفی تهاجم گسترده ترکیه در اقلیم کردستان و خطر الحاق این منطقه به خاک ترکیه به دلیل تاسیس دهها پایگاه نظامی دائمی از سوی ارتش این کشور در شمال اقلیم کردستان خبر داده است.

به گزارش کردپرس، ارتش ترکیه همزمان با حملات خود به منطقه تحت کنترل کردهای سوریه در سال 2019، تهاجم جدیدی را با استفاده از تجهیزات نظامی پیشرفته در خاک اقلیم کردستان عراق، به بهانه حضور پ.ک.ک یا حزب کارگران کردستان ترکیه آغاز کرده است.

شبکه خبری پی بی اس آمریکا گزارشی درباره تاثیرات حملات دوسال اخیر ترکیه به خاک اقلیم کردستان تهیه کرده است. بر اساس این گزارش، تعداد پایگاه های ثابت نظامی ترکیه در خاک اقلیم کردستان عراق حداقل به 40 پایگاه رسیده است. این حملات همچنین به تخریب و غیرقابل سکونت شدن دهها روستا در شمال غرب اقلیم کردستان منجر شده است.

این شبکه خبری یکی از نگرانی های اصلی در مورد حضور هزاران سرباز ارتش ترکیه در خاک اقلیم کردستان را تلاش دولت ترکیه برای الحاق این منطقه به خاک خود به بهانه مقابله با تروریسم و پ.ک.ک دانسته است. حملات دو سال اخیر ارتش ترکیه در خاک اقلیم کردستان باعث کوچ هزاران تن از کردهای ساکن در منطقه شمال اقلیم کردستان شده و به گفته ساکنان این منطقه که به دلیل ادامه بمباران های ترکیه به مناطق دیگری کوچ کرده اند، آنها باغها، خانه ها و مزارع خود را از ترس بمباران های هر روزه ارتش ترکیه رها کرده اند و امیدی هم برای بازگشت به موطن خود ندارند.

بر اساس گزارس پی بی اس، حملات ترکیه به منطقه کوهستانی قندیل که محل اصلی استقرار نیروهای پ.ک.ک است، محدود نشده است بلکه این حملات به بیش از یکصد کیلومتر دور از کوهستان قندیل یعنی کمپ مخمور گسترش یافته است. بیش از 10000 کرد ساکن کمپ مخمور کردهای مهاجر ترکیه هستند که در دو سال اخیر، به بهانه حضور طرفداران پ.ک.ک در آن هدف حملات هوایی ترکیه قرار گرفته است.

علیرضا گونای، سفیر ترکیه در عراق، در پاسخ به اعتراضات مقامات عراقی به گسترش حضور نظامی کشورش در خاک عراق به شبکه پی بی اس گفته است حضور نظامی ترکیه در خاک عراق تا زمانی که آنکارا احساس کند پ.ک.ک دیگر تهدیدی علیه ترکیه نیست ادامه خواهد یافت.

فرماندهان نظامی نیروهای پیشمرگ اقلیم کردستان عراق نیز به اقداماتی از جمله ایجاد پایگاه هایی در مسیر تحرک نیروهای پ.ک.ک اشاره کرده اند. آنها به پی بی اس گفته اند پ.ک.ک در حال مبارزه با دولت ترکیه است بنابراین، باید این مبارزه را نه در داخل کشور دیگری مانند عراق، بلکه در داخل خاک ترکیه انجام دهد.

برخی مقامات اقلیم کردستان همچنین از این که تقابل میان ترکیه و پ.ک.ک در خاک اقلیم کردستان، نیروهای پیشمرگ و نیروهای پ.ک.ک را در مقابل هم قرار دهد ابراز نگرانی کرده اند. با این حال، برخی نیروهای پیشمرگ به این شبکه خبری گفته اند اگر روزی مجبور شوند در مقابل پ.ک.ک به عنوان یک نیروی کردی مقابل هم قرار گیرند، سلاح را بر زمین خواهند گذاشت و به خانه باز خواهند گشت زیرا آنها وارد جنگ «براکوژی» یا برادرکشی نخواهند شد.

خبرنگار پی بی اس از تلاش برای دیدار با مقامات پ.ک.ک در کوهستان قندیل خبر داده اما گفته است به دلیل شدت حملات هوایی و حضور مداوم پهپادهای نظامی در منطقه نتوانسته است با آنها ملاقات و گفتگو کند.

پی بی اس با اشاره به موفقیت آمیز نبودن مذاکرات و راه حل سیاسی برای پایان دادن تقابل دهها ساله میان کردها و دولت ترکیه هشدار داده است گسترش حضور نظامی ترکیه در خاک اقلیم کردستان عراق، راه را برای گسترش هرچه بیشتر این تقابل باز کرده و این مسئله بهانه ای برای حضور طولانی مدت ترکیه در خاک عراق فراهم می کند. این مسئله نگرانی ها از تلاش ترکیه برای گسترش قلمرو را افزایش داده است.

کد خبر 24441

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha