تایید سلامت محصولات کشاورزی ایران/با صادرکننده فاقد گواهی معتبر برخورد می شود

سرویس آذربایجان غربی- عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی گفت: محصولات کشاورزی ایران کاملا سالم هستند و در بخش صادرات نیز از استانداردهای لازم برخوردارند. اما متاسفانه کسانی در کشور بانفوذ در گمرکات توانسته اند محصولاتی بدون کیفیت و فاقد گواهی استاندارد را در حجم کم صادر کنند که قطعا با این افراد و این روند برخورد خواهد شد.

جلال محمودزاده در گفت و گو با خبرنگار کردپرس، در خصوص ماجرای برگشت محصولات کشاورزی صادراتی به ایران اظهار کرد: محصولات کشاورزی در بازار داخلی کشور بیشتر بر اساس وزن و نه بر اساس کیفیت سنجی روانه بازار می‌شوند اما در خصوص محصولاتی صادراتی ٣ معیار وزن محصول، برگه کیفیت صادراتی و گواهی استاندارد در زمان صادرات به همراه محصول صادر می‌شود.

او ادامه داد: متاسفانه کسانی در کشور هستند که شغل آنها صادرات محصولات کشاورزی نیست، ولی بانفوذ در گمرکات توانسته اند به این مهم دست پیدا کنند و محصولاتی را بدون کیفیت و فاقد گواهی استاندارد در حجم کم از بازارهای مختلف تهیه و صادر ‌کنند. در نتیجه به دلیل عدم گواهی های استاندارد به کشور عودت داده می شود.

رقبای تجاری با سوء تبلیغات بازار محصولات صادرات ایران را تهدید می کنند

محمودزاده با تاکید بر اینکه این محصولات به هیج وجه وارد بازار مصرف داخلی نمی شوند، اضافه کرد: در این حالت محصول در گمرک به هزینه صادر کننده معدوم می شود و فرد باید هزینه برگشت را هم تقبل کند.

او بیان کرد: این افراد متاسفانه به صادرات ایران و روند صادرات محصولات کشاورزی ایران ضربه وارد می‌کند و کشورهای رقیب نیز از این فرصت استفاده کرده و با سوء تبلیغات قصد دارند بازار محصولات صادراتی کشاورزی ایران را تخریب و فاقد استانداردهای لازم نشان دهند تا بتوانند از این فرصت استفاده کرده و محصولات خود را به فروش برسانند.

گمرک باید جلوی صادرات محصولات بی کیفیت را بگیرد

محمودزاده در خصوص برخورد با صادرکنندگان متخلف نیز گفت: در همین راستا در کمیسیون کشاورزی مجلس جلسه‌ای با حضور سفیران ایران، سازمان استاندارد و تشکل های صادراتی برگزار کردیم و مصوب شد که با افراد فرصت طلبی از طریق غیر استاندارد به صادرات محصولات کشاورزی فاقد گواهی معتبر اقدام می کنند، برخورد شود. در همین راستا از رئیس گمرک ایران درخواست شد از صادرات محصولاتی که فاقد استانداردهای لازم هستند جلوگیری کنند و هیچ کدام از مبادی رسمی کشور حق صادر کردن محصولات بی کیفیت کشاورزی را ندارند، زیرا این مورد لطمه بزرگی به صادرات محصولات کشاورزی ایران خواهد زد.

صادرات محصولات کشاورزی ایران با برند خارجی؛ گواهی کیفیت بالای تولیدات

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با اشاره به کیفیت بالای محصولات کشاورزی ایران تاکید کرد: استانداردهای صادراتی محصولات کشاورزی ایران از کشورهای همسایه بالاتر است و همین مورد سبب شده، بسیاری از محصولات کشاورزی ایران توسط کشورهای ترکیه و آذربایجان و ارمنستان خریداری و با برند این کشورها به بازارهای اروپایی صادر شوند. اگر محصولات ایرانی استاندارد و کیفیت لازم را نداشتند قطعاً این کشورها چنین کاری نمی کردند. اما متاسفانه در نبود سورتینگ و بسته بندی مناسب این کشورها محصولات ایرانی را با برند خودشان صادر می کنند. برای مثال ترکیه سیب و کشور آذربایجان گوجه‌فرنگی، پرتقال و سیب ایران را با برند خودشان به اروپا صادر می کنند.

او ادامه داد: محصولات کشاورزی صادراتی ایران هیچگونه مشکلی ندارند و سالم و استاندارد هستند. در سفر گروه دوستی پارلمانی ایران و ارمنستان از بازار مشترک محصولات کشاورزی دو کشور در ارمنستان بازدید کردیم در آنجا محصولات کشاورزی ایران بسته‌بندی و صادر می‌شود در این بازار مشترکو این نشان می‌دهد که محصولات کشاورزی ایران دارای کیفیت بالایی هستند و راهی کشورهای اروپایی می شوند.

مردم نگران نباشند/ محصولات کشاورزی ایران استاندارد هستند

نماینده مهاباد در مجلس، با اشاره به کیفیت بالا و خوش طعم بودن محصولات کشاورزی ایران به نسبت سایر کشورهای همسایه تاکید کرد: مردم هیچ گونه نگرانی در این زمینه نداشته باشند محصولات کشاورزی ایران کاملاً سالم هستند و در زمینه استفاده از کود و سموم شیمیایی نیز استانداردهای لازم را دارند.

محمودزاده تصریح کرد: محصولات ایرانی تمامی این نکات رعایت می شود در غیر اینصورت نمی توانند در بازارهای جهانی جایی برای صادرات محصولات خود پیدا کنند زیرا کشورهای مقصد سه معیار وزن محصول، گواهی کیفیت و استاندارد صادراتی را برای دریافت محصولات صادراتی درخواست می‌کنند. بر همین اساس محصولات کشاورزی تا به امروز صادر شدند با استاندارد جهانی مطابقت داشته اند و نباید مسئله حجم کم بازگشت محصولات را که توسط عده ایی غیر متخصص صادر شده را به کل محصولات کشاورزی کشور تعمیم داد.

او تاکید کرد: متاسفانه رقبای بازار جهانی قصد دارند با این اقدامات محصولات ایرانی را بی اعتبار کنند تا با قیمت پایین ترین محصولات را خریداری کرده و با برند خودشان دوباره آنها را صادر کنند، که این مورد به تولیدکنندگان و کشاورزان ایرانی ضرر می زنند و لطمه بزرگی به چرخه صادراتی ایران محسوب می شود.

موانع صادراتی و عدم استقبال بازار اروپا از محصولات ایرانی

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با اشاره به عدم استقبال بازار اروپا از محصولات کشاورزی ایران نیز گفت: متاسفانه مشوق‌های صادراتی ضعیف، بورکراسی اداری، سیاست‌های دوگانه وزارتخانه های صمت و جهاد کشاورزی از جمله دلایلی هستند که باعث دلسردی صادرکنندگان در ارسال محصولات به بازارهای اروپایی شده است، اما خوشبختانه اخیراً متولی اصلی بازاریابی، توزیع و صادرات محصولات کشاورزی از وزارت صمت به وزارت جهاد کشاورزی بازگردانده شده و این امر می‌تواند ضمن تسهیلگری روند صادرات محصولات را نیز شتاب دهد.

او ادامه داد: اکنون در امر صادرات متولی یگانه شده و دیگر از سیاست‌های دوگانه صادراتی خبری نیست .این امر می‌تواند زمینه صادرات بیشتر و با سرعت بهتر را فراهم کند و بازارهای جهانی بیشتری را در اختیار محصولات صادراتی ایران قرار دهد.

بازگشت اختیارات به جهاد کشاورزی و افزایش ٦٠ درصدی صادرات محصولات

محمودزاده اضافه کرد: از سوی دیگر مشوق های صادراتی ضعیف هستند برای مثال تا سال گذشته کسی که محصول سیب را صادر می کرد به ازای هر کیلو گرم صادرات سیب دولت باید مبلغی را به عنوان مشوق صادراتی به فرد صادر کننده می داد اما متاسفانه طی ٣ الی ٤ سال اخیر این مبلغ مشوق صادراتی به صادرکنندگان پرداخت نشده بود. تنها در استان آذربایجان غربی که یکی از قطب محصولات کشاورزی کشور به شمار می‌رود، دولت ۷۶ میلیارد تومان مشوق‌های صادراتی به صادرکنندگان بدهکار بود. ولی امسال با پیگیری‌های کمیسیون کشاورزی بخش زیادی از این مشوق ها که از سال های قبل بازمانده بود، به صادرکنندگان پرداخت شد.

عضو مجلس یازدهم در خصوص سایر تسهیل گری ها در حوزه صادرات محصولات کشاوری کشور گفت: همچنین قانون صادرات سیب در مقابل واردات موز و انبه نیز برای عدم پرداخت عوارض، در مجلس مصوب شد. مجموع این تسهیلگری ها در زمینه صادرات محصولات کشاورزی انجام شد تا صادرکنندگان بتوانند روند صادرات را شتاب بخشند و بازارهای جهانی بیشتری را به خود اختصاص دهند.

او بیان کرد: در ۴ ماهه اخیر به نسبت مدت مشابه سال گذشته حدود ۶۰ درصد صادرات محصولات کشاورزی کشور از نظر حجم و ارزش ریالی افزایش پیدا کرده است، اما متاسفانه انتشار اخباری مبنی بر بازگشت محصولات صادراتی ایران به کشور که در حجم بسیار کمی و از سوی افراد غیرمتخصص انجام شده است می تواند ضربه بزرگی به صادرات کشاورزی ایران وارد کند.

او اضافه کرد: البته این مسائل در اغلب کشورها وجود دارد و لازم است که با آنها برخورد شود برای مثال سال گذشته در کشور ترکیه حجم عظیمی از محصول هندوانه از اروپا به دلیل کیفیت پایین این محصول به ترکیه برگشت داده شد. این موارد در تجارت وجود دارند اما باید به صورت قانونی جلوی خروج محصولات بی کیفیت گرفته شود.

گفتنی است؛ در ماه‌های اخیر انتشار اخبار مرجوع‌شدن محموله‌های مختلف از محصولات کشاورزی تولید ایران مانند فلفل دلمه از روسیه، کیوی از هند و سیب‌زمینی از ازبکستان و ترکمنستان، منجر به بالا‌گرفتن مناقشه‌ها درباره دلایل شکل‌گیری این اتفاق شده است.

گفت و گو/ تانیا شعفی

کد خبر 24243

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha