مدیریت تالاب «کانی برازان» با تکیه بر دانش بومی و مشارکت جوامع محلی

سرویس آذربایجان غربی- رئیس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد گفت: اولین جلسه کارگروه تخصصی الگوی طرح مدیریت تالاب کانی برازان (سیپا) در سال جاری با حضور اعضای کارگروه در محل سالن جلسات این اداره برگزار شد.

فاروق سخنور در این خصوص به کردپرس گفت: جلسه کارگروه سیپا تالاب بین المللی "کانی برازان" مهاباد با حضور اعضای کارگروه سیپا، اهداف راهبردی کوتاه مدت ٣ ساله و بلند مدت ١٠ ساله با تاکید بر دانش بومی و مشارکت جوامع محلی را بررسی کرد.

سخنور گفت: در این جلسه از روند کلی تهیه طرح سیپا، نحوه تدوین آن و اقدامات انجام شده در خصوص مصوبات نشست قبلی توسط دبیر کارگروه ارائه شد.

او گفت: آموزش جوامع محلی حاشیه تالاب در خصوص کشت گیاهان مقاوم به خشکی، استفاده از ظرفیت‌های ترویجی منابع طبیعی و آبخیزداری در خصوص آموزش دامداران جهت جلوگیری از چرای بی رویه احشام و آتش سوزی از جمله موضوعات مطرح در این جلسه بود.

سخنور گفت: همچنین برگزاری جشنواره دانش آموزی در خصوص تولید محتوای تالابی در سطح شهرستان، ایجاد یک زیر محور با موضوع تالاب کانی برازان در همایش ملی منابع پایدار طبیعی بهار ۱۴۰۱ و چاپ کتابچه سیپای تالاب کانی برازان با استفاده از اعتبارات فرمانداری شهرستان، مصوب شد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد تصریح کرد: سیپا مفهوم چهار حوزه (ارتباطات، آموزش، مشارکت و افزایش آگاهی) و تداعی‌کننده دیگر مفاهیم از جمله ظرفیت‌سازی و توانمندسازی در حوزه حفاظت از تالاب‌هاست که برای نخستین بار در کشور طی سال ۱۳۹۷ در تالاب "کانی‌برازان" مهاباد به صورت پایلوت اجرا شد.

گفتنی است؛ طرح حفاظت از تالاب‌های ایران از طرح سیپا مربوط به تالاب «کانی‌برازان» مهاباد به عنوان طرح برتر موسسه بین المللی حیات زمین در سال ٢٠١٩ نام برد و موسسه حیات زمین ( world life institute) نیز طرح سیپا (CEPA) تالاب «کانی‌برازان» را به عنوان یکی از ۱۰ تجربه موفق دنیا در آن سال معرفی کرده بود.

کد خبر 23798

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha