ادامه مناقشه ترکیه و کردهای سوریه بر سر آب و برق

سرویس جهان- ترکیه در پاسخ به انتقاد کردهای سوریه از قطع آب مکرر از سوی شورشیان تحت حمایت این کشور در شمال سوریه می گوید اداره خودگردان از تامین برق ایستگاه پمپاژی که آب مناطق تحت کنترل کردها را تامین می کند خودداری کرده است.

به گزارش کردپرس، مقامات کرد سوریه از اکتبر 2019 که ترکیه دو منطقه و شهر مهم سری کانی و گری سپی را از کنترل نیروهای کرد سوریه خارج کرده، همواره ترکیه را به خاطر قطع آب مناطقی از شمال شرق سوریه، به استفاده از آب به عنوان اهرم فشار علیه کردهای سوریه متهم کرده اند.

سوزدار، احمد زمین شناس و مسئول امور آب شهرداری حسکه به نشریه نیو هیومانیتاریان گفته است ترکیه عمدا اقدام به قطع آب به روی کردها کرده و از جریان یافتن آب شرب از ایستگاه علوک خودداری می کند.

اما دولت ترکیه اداره خودگردان کردی در شمال سوریه را متهم کرده است برق کافی برای ادامه فعالیت ایستگاه پمپاژ علوک تامین نکرده است.

این مقام کرد سوریه عدم تامین برق منطقه را رد نکرده اما به این نشریه گفته است در واقع، علت کمبود برق هم ترکیه است زیرا با کاهش دادن میزان ورود آب رود فرات امکان تولید برق فراهم نمی شود.

ولات درویش، مدیر سد طبقا نیز کاهش تولید برق و عدم تامین نیاز ایستگاه علوک را رد نمی کند اما او در مصاحبه با این نشریه تاکید کرد که ترکیه عامل اصلی کاهش تولید برق است زیرا بیشتر برق مصرفی از طریق نیروگاه برق آبی سدهایی مانند طبقا تامین می شود اما با پایین آمدن آب پشت سدها به دلیل اقدام ترکیه به کاهش سطح ورودی رود فرات، تولید الکتریسیته نیز کاهش یافته است.

این دو مقام کرد سوریه ترکیه را به کاهش عمدی میزان آب ورودی به سوریه متهم کرده و گفته اند هدف ترکیه از بین رفتن اداره خودگردان کردی در شمال سوریه است.

کد خبر 23783

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha