مهران به شبکه شتاب نگاری آنلاین کشور متصل شد

سرویس ایلام - یک دستگاه دیجیتال شتاب نگار در روستای چالاب شهرستان مهران نصب و راه اندازی شد تا وسعت لرزه خیزی بیشتر این شهرستان مورد پایش قرار بگیرد.

به گزارش خبرگزاری کردپرس، محمدرضا ابراهیم‌پور، کارشناس ارشد شبکه شتاب نگاری زلزله کشور در این زمینه اظهار کرد: تهیه نقشه پهنه بندی خطر زلزله در کشور عناصری همچون زمین لرزه، حرکات دامنه‌ای، سیلاب‌ها و فرسایش در نظر گرفته می‌شود؛ این چهار فاکتور به صورت سرفصلی در تهیه این نقشه‌ها مورد توجه قرار می‌گیرد و مطالعات منطقه‌ای و ژئوپلتیکی برای آنها انجام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه ایران با توپوگرافی عمدتا کوهستانی، شرایط زمین ساختی و لرزه خیزی زیاد، شرایط متنوع زمین شناسی و اقلیمی، عمده شرایط طبیعی را برای ایجاد طیف وسیعی از زمین لغزش ها دارا است، تصریح کرد: زمین لغزش در ایران به عنوان یک مخاطره طبیعی، سالیانه خسارات جانی و مالی فراوانی را به همراه دارد. شناسایی عوامل موثر در وقوع زمین لغزش‌های موجود در یک حوضه و پهنه بندی خطر آن یکی از ابزارهای اساسی جهت دستیابی به راه کارهای کنترل این پدیده و انتخاب مناسب ترین و کاربردی ترین گزینه موثر می باشد.

کارشناس ارشد شبکه شتاب نگاری زلزله کشور ادامه داد: شناسایی حریم شهرها و تبیین توسعه آنها با توجه به شکل زمین ساختی آنها ،شناخت دقیقی از گسل های و وضعیت لرزه خیزی این منطقه در شکل گیری و توسعه شهری آن بسیار حائز اهمیت است و در این راستا مرکز تحقیقات وزارت راه و شهرسازی را بعنوان متولی شبکه شتاب نگاری زلزله کشور در صدد توسعه شبکه شتاب نگاری آنلاین در استان ایلام برداشته است که با پیگیری های صورت گرفته توسط اداره کل راه و شهرسازی، اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان و مدیریت بحران استانداری استان ایلام آماده سازی زیر ساخت ۱۶ ایستگاه شتاب نگار در دستور این کارگروه قرار گرفت.

کارشناس ارشد شبکه شتاب نگاری تصریح کرد: تاکنون ۲۰ ایستگاه شتاب‌نگار زلزله در استان ایلام نصب شده‌است که با پیگیری مرکز تحقیقات راه مسکن و شهرسازی، مدیریت بحران استانداری، اداره کل راه و شهرسازی استان تعداد ۱۲ ایستگاه شتاب نگار برخط دیگر در شهرهای ایوان، چوار، لومار، صالح آباد، بدره، دره شهر، مهران، دهلران، مورموری، آبدانان، ارکواز ملکشاهی و چرداول تا اواخر آذرماه نصب و راه اندازی خواهد شد که با آماده سازی زیر ساخت ایستگاه در شهرستان مهران توسط اداره کل راه و شهرسازی استان راه اندازی و به بهره برداری رسید.

وی افزود: همچنین جهت کنترل وسیع تر شهرستان مهران یک دستگاه شتاب نگار برخط دیگر برای شهر صالح آباد در نظر گرفته شده است تا با آماده سازی آن در این شهر نصب و راه اندازی شود.

ابراهیم‌پور گفت: دستگاه دیجیتال شهر مهران در روستای چالاب نصب و راه اندازی شده تا وسعت لرزه خیزی بیشتر این شهرستان مورد پایش قرار گیرد.

کد خبر 23198

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha