دشت های شرقی کردستان 750 میلیون مترمکعب کسری آب دارد

سرویس کردستان - مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان گفت: برداشت بی رویه از دشت های شرقی باعث شده که در این دشت‌ها حدود 750 میلیون مترمکعب کاهش حجم مخزن داشته باشیم.

به گزارش کرد پرس، آرش آریانژاد با هدف ترویج فرهنگ صرفه‌جویی و حفاظت از منابع آب، با امام جمعه شهرستان قروه دیدار کرد و گفت: برداشت بی رویه از منابع آبی زیرزمینی باعث شده که در این دشت‌ها حدود 750 میلیون متر مکعب کاهش حجم مخزن داشته باشیم.

وی اظهار کرد: خوشبختانه طی چند سال اخیر با اجرای صحیح طرح احیاء و تعادل‌بخشی خصوصاً در شرق استان، شاهد تاثیرات مثبتی در پیشگیری از افت منابع آب زیرزمینی بوده‌ایم؛ اما تا زمانی که این جریان سیرصعودی پیدا نکند، عملا نمی تواند گفت موفقیتی حاصل شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان به مقبولیت اجتماعی و جایگاه تاثیرگذار روحانیون و امامان جمعه و جماعت اشاره کرد و افزود: خوشبختانه روحانیون در راستای ترویج فرهنگ صحیح صرفه‌جویی، صیانت و حفاظت از منابع آب، همیشه در کنار مجموعه شرکت آب منطقه‌ای بوده‌اند و می توانند از موقعیتی که دارند در جهت تنویر افکار عمومی برای اشاعه فرهنگ شیوه‌های صحیح استفاده از منابع آب، استفاده کنند.

آریانژاد صادقانه برخورد کردن با آحاد جامعه خصوصا کشاورزان را از ویژگی های یک مدیر موفق دانست و ادامه داد: مدیران باید در برخورد با مطالبات مردم و افکار عمومی صادقانه پاسخگو باشند تا اعتماد کامل شکل بگیرد و خود نسبت به مسأله آب احساس مسئولیت کنند.

امام جمعه قروه نیز در این دیدار، ضمن قدردانی از تلاش‌های مجموعه شرکت آب منطقه‌ای کردستان، خصوصا اداره منابع آب قروه، بیان کرد: آب عنصری حیاتی است و امروز متأسفانه مشکلات و مسائل زیادی در این حوزه وجود دارد.

حجت الاسلام عابدین رستمی یادآور شد: در حال حاضر استان کردستان حدود 9 درصد آب کشور را دارست و این منابع آبی نیازمند مدیریت دقیق و صحیح است.

وی گفت: در این شهرستان بدلیل برداشت‌های بی‌رویه از منابع آب زیرزمینی، شادابی و نشاط طبیعت، تحت شعاع قرار گرفته و یکی از راه‌هکارهای تاثیرگذار برای برگشت آب به این منابع، ایجاد طرح‌های تغذیه مصنوعی و آبخوان‌داری است.

امام جمعه قروه اظهار کرد: آبخوان‌داری در میهم قروه باعث شده که سالانه 30 درصد از روان آب‌های سطحی دامنه بدر و پریشان به سفره‌های زیرزمینی هدایت شود.

حجت الاسلام رستمی در خصوص عملیات انتقال آب سد آزاد به دشت‌های شرقی استان، ابراز امیدواری کرد و افزود: این پروژه می تواند در رفع معضل آب شهرستان‌های قروه و دهگلان، تأثیرات بسزایی داشته باشد.

مجتبی غلامی مدیر اداره منابع آب شهرستان قروه نیز در این دیدار بیان کرد: برای مدیریت آب، نیازمند همدلی و تعامل بین دستگاه‌های این شهرستان هستیم، چرا که برگشت آب به آبخوان‌ها روندی چندین ساله و طولانی است که با خشکسالی سال جاری و در صورت ادامه این روند، امکان تجدیدپذیری منابع آب زیرزمینی مقدور نخواهد شد.

کد خبر 22480

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha