هرگونه تجاوز ترکیه فرصتی برای داعش خواهد بود/مسئولیت بزرگی بر عهده آمریکا و روسیه است

سرویس سوریه-رئیس مشترک شورای اجرایی اداره خودگردان، گفت:کشورهای عربی باید در قضیه سوریه نقش آفرینی کنند، زیرا تاکنون نقش فعالی نداشته اند.

بدران چیا کُرد، معاون مشترک شورای اجرایی اداره خودمختار، هرگونه تجاوز احتمالی ترکیه به خاک سوریه را "فرصتی گرانبها" داعش برای سازماندهی مجدد خود و آغاز عملیات تروریستی در سراسر جهان دانست.

به گفته رسانه های نزدیک به ترکیه، پس از حدود یک ماه تهدید، آنکارا عملیات نظامی علیه مناطق شمال شرق سوریه را متوقف کرد.

با این حال «چیا کُرد» به رسانه‌ها گفت: «تهدید ترکیه همچنان وجود دارد و دولت ترکیه هر روز اعلام می‌کند که به شمال شرق سوریه حمله می کند و این بدان معناست که تهدید ترکیه یک تهدید استراتژیک علیه مناطق ما است.

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه در ابتدای این ماه گفت: «ترکیه ممکن است در صورت لزوم عملیات نظامی علیه شمال شرق سوریه انجام دهد».

وی افزود: ممکن است در مواقع لزوم این عملیات انجام شود و قابل برگشت نیست.

ناظران بر این باورند که اجرایی نشدن این روند تاکنون نتیجه امتناع روسیه و آمریکا و عدم توافق در این زمینه است.

این مقام ارشد در اداره خودمختار ناکامی ترکیه در دریافت چراغ سبز از واشنگتن و مسکو را اقدامی مثبت توصیف کرد.

وی افزود: اما ترکیه از طریق شبه‌نظامیان حمله می کند و غیرنظامیان را هدف قرار می دهد.

نهم آبان ماه جاری، یک هواپیمای بدون سرنشین ترکیه یک خودرو را در قامیشلو هدف قرار داد که باعث شد یوسف کلو هفتاد ساله و دو نوه اش محمد و مظلوم جان خود را از دست بدهند.

ماه گذشته، دو حمله پهپادهای ترکیه در کوبانی منجر به کشته شدن دو غیرنظامی و جان باختن سه تن از نیروهای دموکراتیک سوریه در این شهر و زخمی شدن تعدادی دیگر شد.

بر اساس گزارش رسانه‌ها و حقوق بشر، نیروهای ترکیه حدود ده درصد از خاک سوریه را تحت کنترل دارند و در تلاش برای ترک کردن این مناطق و تحمیل آموزش به زبان ترکی و تجارت با لیر ترکیه در این نواحی است.

بدران چیا کُرد گفت: "مسئولیت بزرگ" بر عهده آمریکا و روسیه است چرا که دو توافقنامه آتش بس با آنکارا در سال ۲۰۱۹ امضا کردند و باید موضع قاطعی از سوی آنها وجود داشته باشد.

وی گفت: تهدیدات آنکارا در مرحله حساسی برای قرار دارد، زیرا این کشور از مشکلات داخلی سیاسی، اقتصادی و امنیتی رنج می برد.

لیر ترکیه در حال حاضر از سقوط بی سابقه ای رنج می برد و ارزش یک دلار آمریکا از ده لیر ترکیه فراتر رفته است.

این مقام در اداره خودمختار گفت: آغاز مرحله حل سیاسی در سوریه مستلزم پایان دادن به اشغالگری ترکیه و خروج نیروهای ترکیه و گروه های مرتبط با آنها از خاک سوریه است.

وی معتقد بود که راه حل سیاسی در سوریه همچنان نیازمند تلاش و تلاش طولانی و سخت و حمایت بین المللی است.

چیا معتقد است کشورهای عربی باید در این راستا نقش آفرینی کنند، زیرا تاکنون نقش فعالی نداشته اند و عرصه سوریه را به دیگر قدرت های منطقه واگذار کرده اند تا مانع راه حل سیاسی شوند و نقش منفی ایفا کنند.

کد خبر 21508

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha