زارعین توان تامین مایحتاج اولیه زندگی و هزینه کشت جدید را ندارند

سرویس کردستان - عضو نظام صنفی کشاورزی بیجار گفت: خشکسالی امسال خسارات فراوانی بر دست کشاورزان بیجاری گذاشته تا جائی که برخی از زارعین علاوه بر ناتوانی در پرداخت اقساط بانکی حتی توان تامین مایحتاج اولیه زندگی و هزینه کشت جدید را هم ندارند.

به گزارش کرد پرس، سیدحسین رحیمی در شانزدهمین نشست کمیسیون کشاورزی و آب اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سنندج که با دستور کار بررسی وضعیت محاسبه و پرداخت خسارات صندوق بیمه محصولات کشاورزی و روند اهمال تسهیلات بانکی با حضور نمایندگان بانک کشاورزی، سازمان جهاد کشاورزی و نهادهای صنفی و تخصصی کردستان ظهر امروز در سالن جلسات سازمان بهزیستی سنندج برگزار شد، گفت: جلسات متعدد با مسئولان شهرستانی و نمایندگان مجلس برگزار کردیم که نتیجه آن ارسال نامه به دولت بود و این تلاش ها تبدیل به مصوبه ای شد که بر اساس آن بایستی تسهیلات کشاورزان به مدت 3 سال امهال و تسهیلات جدید با شرایط خاص در اختیار آنها قرار گیرد.

وی اظهار کرد: اگر کشاورزان حمایت کامل نشوند و روند فعالیت در این عرصه متناسب با شرایط کنونی اقلیمی و آب و هوایی متحول نشود همه فعالان ناچار به ترک این بخش شده و روند توسعه شهرها را نیز به هم می زنند.

عضو نظام صنفی کشاورزی بیجار افزود: کارت به استخوان همه ما رسیده و دیگر توان تحمل را نداریم و از همه مسئولین ارشد کشور درخواست داریم تا تدابیر مورد نیاز را بیندیشند، در این سال که با تدبیر مقام معظم رهبری به عنوان سال جهش تولید و رفع موانع و پشتیبانی نامگذاری شده ما هیچ حمایتی نمی خواهیم و تنها از ادارات دولتی خواستاریم تا برایمان مانع تراشی نکنند.

کارت به استخوان کشاورزان کردستان رسیده است

رئیس کمیسیون کشاورزی و آب اتاق بازرگانی سنندج نیز هدف از برگزاری این جلسات را بررسی مشکلات و ارزیابی راهکارهای ممکن و پیگیری تا حصول نتیجه ذکر کرد و خواستار همکاری بیشتر کشاورزان و نهادهای دولتی برای حل مشکلات شد.

محمدسعید احمدپناه ادامه داد: 12 درصد کشاورزی کردستان آبی و 88 درصد آن دیم است و این امر سبب آسیب پذیری این بخش از تغییرات آب و هوایی شده به طوری که پدیده های خشکسالی و سرما می توانند خسارات عمده به زارعین و باغداران وارد کنند به این علت باید برنامه ریزی کامل برای کاهش ضریب آسیب پذیری انجام شود تا هم روند توسعه اقتصادی و تامین امنیت غذایی جامعه وارد چالش نشود و هم درآمد روستائیان و سرمایه گذاران کاهش نیابد.

وی یادآور شد: برنامه ریزی و سیاست گذاری حوزه کشاورزی کردستان از ابتدا بر مدار اشتباه بوده زیرا جدای از کشاورزی دیم کشاورزی آبی استان هم در خطر کامل قرار دارد به طوری که تنها 1 درصد کشت آبی پایدار داریم و هم اکنون در دشت های قروه و دهگلان با پدیده هایی مانند افت شدید آب زیرزمینی، فرونشست زمین و شور شدن آب مواجه هستیم که چاله ایجاد شده در دشت شانوره بهترین سند اثبات این ادعاست.

رئیس کمیسیون کشاورزی و آب اتاق بازرگانی سنندج بیان کرد: خشکسالی سال گذشته زیان مالی فراوانی بر کشاورزان گذاشت و امکان بازپرداخت تسهیلات بانکی را از آنها گرفته است.

احمدپناه ضمن انتقاد از بی تفاوتی نمایندگان مجلس، گفت: مجلس رکن اصلی قانون گذاری و نظارت و تکیه گاه ملت است و باید پیش قراول حل مشکلات جامعه باشد اما در کردستان این واقعیت را نداریم و نمایندگان علاوه بر اینکه خود پیگیر مسائل نیستند بلکه حتی با دعوت هم حاضر به نشستن با کشاورزان و نهادهای صنفی نیستند.

زارعان امکان خرید بذر و پرداخت هزینه کشت را ندارند

دبیر خانه کشاورز قروه نیز عامل اصلی گریزان شدن کشاورزان از معامله با بانک کشاورزی را خود این بانک دانست و اظهار کرد: کشاورزان قروه از مسئولین دولتی، بانکها و مجلس به شدت گله مند هستند زیرا در این شرایط سخت ناشی از خشکسالی بی سابقه و کمر شکن نتوانستند به نیاز این قشر پاسخ دهند.

محمد طالب نیا افزود: سخت گیری های بانک کشاورزی در قروه سبب رویگردانی کشاورزان از این نهاد شده و حساب های خود را به سایر بانک ها انتقال دادند.

وی ادامه داد: خسارات امسال بسیار بالاتر از این است که زمان برای اعمال بسته های حمایتی صرف کرد زیرا زارعان امکان خرید بذر و پرداخت هزینه کشت را ندارند و اگر حمایت های مالی از آنها به تاخیر بیفتد دیگر دردی از آنها دوا نمی کند چون فصل کشت به پایان می رسد.

مملکتی با این همه منابع امکان حمایتی به میزان هر 50 سال یکبار را ندارد

عضو خانه کشاورز کردستان نیز در این جلسه انتقاد از مدیران بانکی را سر آغاز سخن قرار داد و بیان کرد: کشاورزان برای امهال اقساط مقوق و دریافت تسهیلات جدید با مشکلات بزرگی روبرو هستند و امکان دریافت در موعد مقرر را از آنها می گیرند.

فیروز رشیدی یادآور شد: مدیران شعبه بانک ها بدون توجه به قوانین و نیاز روز و تنها بر اساس سلیقه خود تصمیم می گیرند که این موضوع باید خاتمه یافته و با افراد خاطی برخورد شود تا این روند تبدیل به رویه نشود.

وی گفت: همه مسئولان در جلسات می گویند این خشکسالی در 50 سال اخیر بی سابقه بوده اگر چنین است چرا مملکتی با این همه منابع امکان حمایتی به میزان هر 50 سال یکبار را ندارد.

میزان تولید گندم در دیواندره از 115 هزار تن به 35 هزار تن رسید

نماینده سازمان جهاد کشاورزی با اشاره به عملکرد این نهاد در راستای حمایت از کشاورزان، اظهار کرد: برنامه های لازم برای حمایت از کشاورزان در راستای کاهش فشار خشکسالی و جلوگیری از آسیب دیدگی این بخش تدوین شده و اقدامات مورد نیاز متعدد انجام گرفته و تا کنون بخشی از آنها انجام شده است.

خلیل فعله گری افزود: در زمان هایی که پدیده های طبیعی مثل خشکسالی دولت همواره پیگیر خدمت به کشاورزان بوده به طوری که در سال 97 دستور امهال 3 ساله تسهیلات بانکی اجرا شد و در سال 98 به علت بروز سیل تمام خسارت دیدگان جدای از امهال از بخشودگی سود و جرایم تاخیر بهره مند شدند که این موضوع برای امسال هم جاری بوده و مصوبه امهال بدهی بانکی ابلاغ شده که تا کنون 114 میلیارد تومان بار مالی آن به کردستان اختصاص یافته که از این رقم 96 میلیارد تومان هزینه شده است که از همه متقاضیان درخواست داریم تا با مراجعه به ادارات مرتبط پرونده خود را تکمیل کنند.

وی ادامه داد: سرما زدگی، خشکسالی، سیل، زلزله و بیماری های دام و طیور جزو لیست قابل حمایت دولت هستند که تا حال اقدامات فراوانی در این خصوص انجام شده است.

نماینده سازمان جهاد کشاورزی بیان کرد: خسارات خشکسالی امسال بسیار بالاست برای نمونه دیواندره سال گذشته 115 هزار تن گندم تولید کرد اما امسال این رقم به 35 هزار تن رسید.

فعله گری یادآور شد: دولت 1500 میلیارد تومان برای حوزه آب اختصاص داد که 500 میلیارد آن در اختیار وزارت نیرو و 1000 میلیارد هم به وزارت جهاد کشاورزی داده شد که سهم کردستان از این رقم 20 میلیارد تومان است که تا کنون 10 میلیارد آن تخصیص یافته تا در زمینه کانال کشی و تکمیل پروژه های نیمه تمام هزینه شود که 2 میلیارد آن نقد و 8 میلیارد هم به صورت اسناد خزانه با مدت پرداخت 3 ساله است که اکثر پیمانکاران از پذیرش آن خودداری می کنند.

وی گفت: بخش دیگر مصوبه دولت جبران خسارات وارده بر بخش طیور و دام است و بر اساس آن باید علاوه بر امهال اصل وام سود و جرایم متعلقه نیز بخشیده می شود که به علت ایراداتی که بانک مرکزی به آن وارد کرده تا کنون اجرا نشده است.

بانک کشاورزی همواره در خدمت توسعه کشاورزی کردستان بوده و خواهد بود

نماینده مدیریت امور شعب بانک کشاورزی پس از بیان ضوابط خدمات رسانی این بانک به کشاورزان علت عدم اهمال تسهیلات معوق را ابلاغ نشدن آئین نامه اجرائی توسط دولت ذکر کرد.

مهران خدایاری اظهار کرد: نهادهایی مانند مجلس، دولت، بانک مرکزی، بانک کشاورزی و وزارت جهاد کشاورزی در پروسه حمایت از کشاورزان آسیب دیده نقش دارند اما تا کنون مصوبه ای به بانک کشاورزی برای اجرا ابلاغ نشده است و بانک هم بر اساس قانون نمی تواند اقداماتی انجام دهد و ما منتظر ابلاغ هستیم.

وی افزود: بانک کشاورزی تصمیم گرفته تا زمان ابلاغ دستور العمل دولت نسبت به انسداد حساب کشاورزان اقدام نکند و تا اول دی ماه هیچ اقدامی انجام نمی شود.

نماینده مدیریت امور شعب بانک کشاورزی ادامه داد: قانون امهال تسهیلات بانکی تا پایان برنامه ششم توسعه اعتبار دارد که زمان آن در آخر سالجاری به اتمام رسیده و دیگر امکان امهال وجود ندارد بنابراین باید دولت در این بازه زمانی اقدامات لازم را جاری کند.

خددایاری یادآور شد: بانک کشاورزی همواره در خدمت توسعه کشاورزی بوده و با تمام توان و امکانات در این راستا گام برداشته است و تا آنجا که امکانات اجازه دهد نیازهای آنها را تامین می کند و هرجا که پاسخی به تقاضاها داده نشده علت این امر قصور نیست بلکه محدودیت های قانونی و کمبود اعتبارات است.

پرداخت 96 میلیارد تومان خسارت به کشاورزان

مدیر صندوق بیمه محصولات کشاورزی ضمن اعلام تغییرات کیفی اعمال شده برای خدمات رسانی بهتر به خسارت دیدگان خبر از پرداخت 96 میلیارد تومان خسارات به کشاورزان استان داد.

اسماعیل حیدری بیان کرد: ساز و کار برآورد خسارات بیمه محصولات کشاورزی در چند سال گذشته اشتباه بوده و سازوکار منطقی نداشته به این علت فرهنگ و بینش غلطی در ذهن کشاورزان خلق شده است.

وی گفت: امروزه که ما تصمیم به اجرای قانون و تدوین مقررات کارشناسی و عادلانه گرفته ایم مقاومت های متعددی در برابرمان صورت می پذیرد برای نمونه اشاره می شود به گریزان شدن زارعان از بیمه کردن زمینها به طوری که از 480 هزار هکتار سال های قبل به 40 هزار هکتار در سالجاری زراعی رسیده ایم.

مدیر صندوق بیمه محصولات کشاورزی اظهار کرد: مدیریت فعلی صندوق بیمه محصولات کشاورزی کردستان برای حمایت از کشاورزان، توزیع عادلانه و تقویت فرهنگ بیمه در این استان اقدامات زیرساختی در دست اجرا دارد.

در این نشست مصوب شد بانک کشاورزی کردستان تا 15 دی ماه سال جاری از اعمال قوانین مربوط به وصول بدهی کشاورزان خسارت دیده از خشکسالی خودداری کند.

کد خبر 21230

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha