آمریکا و روسیه، حضور ترکیه در سوریه را برای به دست آوردن دل اردوغان تحمل می کنند

 سرویس جهان- جیم کری، کارشناس مسائل ترکیه به کردپرس گفت: عدم برخورد آمریکا و روسیه با حضور نظامی ترکیه در سوریه، برای به دست آوردن دل اردوغان است.

به گزارش کردپرس، ترکیه کنونی به رهبری رجب طیب اردوغان رئیس جمهور، به طور بی سابقه ای در بهبود روابط خود با آمریکا مشکل دارد. بیشتر کارشناسان یکی از دلایل عمده تنش در روابط میان آنکارا و واشنگتن را مسئله کردها، بویژه حمایت آمریکا از کردهای سوریه می دانند. با این حال، همپیمانی آمریکا با کردهای سوریه با وجود این که به کردها کمک کرد مناطق شمالی و شرقی سوریه را کنترل کنند اما دولت آمریکا در میان راه آنها را در برابر ترکیه تنها گذاشت تا ترکیه در دو عملیات نظامی، بخش وسیعی از مناطق تحت کنترل کردها را اشغال کند. روسیه هم با وجود حمایت از دولت مرکزی سوریه، در برابر قلمروگشایی ترکیه در سوریه واکنش چندانی نداشته است. جیم کری، کارشناس مسائل ترکیه در این باره به کردپرس گفت: علت تحمل قلمروگشایی اردوغان در سوریه از سوی آمریکا و روسیه، تلاش برای به دست آوردن دل اردوغان است و حتی می توان گفت آنها در حمایت از اردوغان با هم رقابت می کنند.

اختلاف نظر ترکیه و آمریکا بر سر کردهای سوریه

جیم کری درباره مسئله حمایت آمریکا از کردهای سوریه که باعث ایجاد تنش بیشتر میان آنکارا و واشنگتن شده به خبرگزاری کردپرس گفت: من فکر می کنم که آمریکا و دیگر کشورهای غربی امیدوارند که، مانند بیشتر سیاست ها در ارتباط با ترکیه، اختلافات با این کشور به صورت سیاسی حل شود. آمریکا واقعا تمایلی ندارد شمال شرق سوریه را- که تحت کنترل کردهای سوریه است- ترک کند زیرا ما همانطور که در مورد افغانستان شاهد بودیم، تنها چیزی که بیشتر یک جنگ طولانی خشونت و خسارت به بار می آورد، باختن جنگ است. آمریکا تاکنون نتوانسته است در بیشتر موارد، به نتایج مورد دلخواه خود در سوریه دست پیدا کند اما دکترین بعد از 11 سپتامبر در آمریکا و عدم پوشش سیاست خارجی در داخل آمریکا باعث شده است این جنگها، بدون این که بیشتر آمریکاییها هیچ چیزی در مورد آن بدانند و یا درباره نقش آمریکا در آنها سوال کنند ادامه داشته باشد.

او افزود: من فکر نمی کنم که اهداف آمریکا، در هیچ جا، به صورت 100 درصد با اهداف کردها همراستا باشد. هیچ فشاری چه در داخل آمریکا و چه از طرف بیشتر متحدان برای ترک سوریه وجود ندارد. ترکیه که تا الان متحد عضو ناتوی آمریکاست، به صورت وضوح از حضور جمعیت کردهایی که در نزدیکی این کشور محافظت شده باشند بیم دارد. در مورد کردهای سوریه نیز، منافع آمریکا و ترکیه با هم در تضاد است اما من هیچ گونه حرکتی از سوی آمریکا برای رفع این اختلاف را مشاهده نمی کنم. من بر این باورم که سیاستمداران آمریکا امیدوارند اردوغان یا فشار بر قدرت های غربی را برای گذر از یک نقطه عطف متوقف کند و یا با احتمال بیشتر، آنها امیدوارند حزب حاکم عدالت و توسعه ترکیه به رهبری اردوغان، قدرت را در انتخابات بعدی ترکیه واگذار کند.

درخواست اردوغان برای اخراج سفرای کشورهای غربی

جیم کری درباره اقدامات تند اردوغان در برابر کشورهای غربی، از جمله دستور اخراج 10 سفیر کشورهای غربی عضو ناتو گفت: این مسئله بیشتر به بازی قدرت اردوغان با ناتو باز می گردد. ما اقدامات مشابهی در مورد عملیات های نظامی در عراق و سوریه و مسئله خرید سیستم دفاعی اس 400 از روسیه از سوی ترکیه مشاهده کردیم.

او اقدامات تنش زای اردوغان را بی ارتباط با برگزاری انتخابات ترکیه ندانست و افزود: اردوغان وقتی پای اقتصاد ترکیه و برگزاری انتخابات پیش می آید به چنین اقداماتی، با توجه به این که راهکار دیگری پیش رو نمی بیند دست می زند زیرا او حداقل به دنبال کسب رای اکثریت رای دهندگان است. از آن جایی که من فکر می کنم که انتخابات در ترکیه، از قبل از رفراندوم قانون اساسی ترکیه، با چند درصد مهندسی شده است، تعجب نمی کنم که او مانند گذشته به تقلب روی بیاورد. این مسئله اردوغان را وادار می کند که در نزدیکی انتخابات، این طور نشان دهد که ترکیه برای پیشرفت در حال رقابت است و در عین حال ادعا کند که قربانی غرب است و سرنوشت او به کسب رای هرچه بیشتر شهروندان وابسته است.

چرایی سکوت روسیه وآمریکا نسبت به تهدیدهای ترکیه علیه کردهای سوریه

جیم کری درباره علت انفعال آمریکا در برابر حملات ترکیه به همپیمانان کرد این کشور در سوریه گفت: آمریکا نه الان و نه هیچ وقت کردها را در دستور کار خود قرار نداده است. با توجه به این، شک دارم ترکیه نیروهای آمریکا یا روسیه را- با حمله به کردهای سوریه-به صورت مستقیم در معرض خطر قرار دهد. من مطمئن هستم که هم آمریکا و هم روسیه، برای جلوگیری از بوجود آمدن اتفاقاتی مانند سقوط جنگنده روسی توسط ترکیه در سال 2015، با آنکارا هماهنگی می کنند.

کارشناس مسائل ترکیه نه تنها آمریکا و روسیه را مخالف ادامه حضور اردوغان در راس قدرت در ترکیه نمی بیند بلکه معتقد است این دو کشور به او در ماندن در قدرت کمک می کنند. جیم کری در این باره گفت: من فکر می کنم که هر دو کشور حضور ترکیه در این مناطق را به خاطر به دست آوردن دل اردوغان تحمل می کنند. اردوغان به کمک برای پیروزی در انتخابات و نجات از وضعیت کنونی نیاز دارد و این بدان معنی است که اردوغان به کسی احتیاج دارد که به او احترام بگذارد.

او افزود: شاید این که فکر کنیم که روسیه و آمریکا همیشه به او احترام گذاشته اند، توهم باشد اما به نظر می رسد که هر دو کشور، در رقابت برای به دست آوردن دل اردوغان، در بسیاری از مسائل رقابتی، عامدانه خطاهای او را نادیده می گیرند.

وضعیت اپوزیسیون در انتخابات آینده ترکیه

جیم کری وضعیت اپوزیسیون ترکیه را بهتر از همیشه می داند و نسبت به پیروزی آنها در انتخابات، در صورت ایجاد ائتلاف منسجم بعید نمی داند. جیم کری در این باره گفت: من فکر می کنم که بیشتر احزاب اپوزیسیون، در کنار احزاب نزدیک به کمالیست ها مانند حزب «خوب» ، حمایت کافی برای ایجاد ائتلاف در انتخابات پارلمانی گذشته را داشته اند. اما مسئله این است که حزب حاکم عدالت و توسعه ترکیه همیشه راهی برای مداخله در آن یافته است.

او با اشاره به کاهش محبوبیت و جایگاه اردوغان و حزبش نزد رای دهندگان ترکیه افزود: اکنون به نظر می رسد که اردوغان بیش از گذشته محبوبیت خود را از دست داده است. این به معنی شانس بیشتر ایجاد ائتلاف ضد حزب حاکم عدالت و توسعه با کسب اکثریت توسط حزب جمهوریخواه خلق در پارلمان ترکیه است. اکنون مسئله این است که آیا اردوغان رفتار تهاجمی تری نسبت به اپوزیسیون خواهد داشت یا اجازه برگزاری انتخاباتی منصفانه را خواهد داد که در آن صورت بازنده خواهد شد.

مصاحبه کننده: اشرف بیننده

کد خبر 20701

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha