خرس گرفتار شده در استخر روستایی ارومیه خودش خارج شد

سرویس آذربایجان غربی- در حالیکه فرمانده یگان حفاظت محیط‌زیست آذربایجان غربی از نجات خرس گرفتار شده در استخر روستایی در ارومیه خبر داده بود، امروز مدیر کل محیط زیست استان گفت: به دلیل عمق زیاد استخر امکان بی‌هوش کردن خرس در آن روز فراهم نشد و روز بعد خرس خودش از استخر خارج‌شده بود و تلاش ها برای پیدا کردن محل اختفایش ادامه دارد.

به گزارش کردپرس، به نقل از محیط‌زیست آذربایجان غربی؛ مهران نظری در این باره افزود: روز یکشنبه ۹ آبان ماه حوالی ساعت ۱۴ توسط اهالی روستا و کشاورزان منطقه موضوع گرفتار شدن خرس در استخر روستای آشنا آباد در محور ارومیه نازلو، به این اداره کل اطلاع داده شد.

او ادامه داد: با اطلاع از موضوع، یگان حفاظت محیط‌زیست در قالب دو اکیپ سریعاً به محل اعزام و محل موردنظر را شناسایی کردند که یک قلاده خرس داخل استخر کشاورزی خالی از آب گرفتارشده بود.

نظری اظهار کرد: با توجه به اینکه دیواره‌های استخر از پوشش مخصوص ژئوممبران (مواد ژئوسنتتیک) و خالی از آب بود، امکان خارج شدن خرس به دلیل سطح صاف دیواره‌ها و عمق استخر وجود نداشت.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست آذربایجان غربی افزود: به دلیل عدم رعایت استانداردهای لازم در ساخت این نوع استخرها و دارا بودن عمق زیاد آن و خطر نزدیکی به خرس، امکان وارد شدن به داخل استخر وجود نداشته است.

او ادامه داد: یگان حفاظت محیط‌زیست این اداره کل مجهز به تجهیزات لازم برای بی‌هوش کردن خرس هم بودند ولی به دلیل عمق زیاد استخر امکان بی‌هوش کردن فراهم نشد و با شروع تاریکی هوا و خطر سقوط مأمورین به داخل استخر با مشورت و هماهنگی اهالی حاضر در محل، مقرر شد با متفرق شدن مردم، ادامه برنامه نجات خرس از استخر صبح روز بعد و با روشن شدن هوا آغاز شود.

به گفته نظری؛ مقررشده بود خرس بعد از بی‌هوشی از استخر خارج شود و پس از معاینات لازم توسط متخصصین حیات‌وحش و اطمینان از وضعیت جسمانی دریکی از زیستگاه‌های مناسب و به‌دوراز جوامع انسانی و باغات، رهاسازی شود.

او اظهار کرد: صبح روز بعد یگان حفاظت محیط‌زیست با تجهیزات کافی به منطقه اعزام و مشاهده شد خرس از استخر خارج‌شده است، به‌طوری‌که رد پای آن نیز در بعضی از اراضی اطراف استخر قابل‌مشاهده و گواه خروج آن از استخر است.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست آذربایجان غربی افزود: یگان حفاظت محیط‌زیست و نیروهای اعزامی به منطقه با کمک اهالی تا ظهر اراضی و باغات اطراف استخر را بررسی و پایش کردند که باوجود تلاش زیاد یافتن خرس بی‌نتیجه بود.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست آذربایجان غربی گفت: به استناد فیلمی که در شبکه‌های اجتماعی پخش‌شده، بررسی‌های میدانی حکایت از آن دارد، قبل از حضور یگان حفاظت محیط‌زیست استان، متأسفانه یک قلاده سگ به داخل استخر واردشده و با خرس درگیر می‌شود که بنا به گفته مردم محلی پس از خروج خرس از استخر، سگ نیز توسط مردم سالم از آن خارج‌شده است.

نظری تاکید کرد: تلاش برای پیدا کردن محل اختفای خرس همچنان در روزهای آتی نیز ادامه دارد و در صورت مشاهده، نسبت به بی‌هوش کردن و انتقال آن به منطقه‌ای که شرایط زیستگاهی مناسب و دور از مراکز مسکونی را داشته باشد اقدام خواهد شد.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست آذربایجان غربی از مردم بافرهنگ و دوستدار محیط‌زیست استان درخواست کرد، در صورت مشاهده هرگونه حیات‌وحش گرفتارشده، قبل از هر اقدامی موضوع را به نزدیک‌ترین اداره محیط‌زیست و یا سامانه تلفن رایگان ۱۵۴۰ اطلاع دهند.

گفتنی است؛ فرمانده یگان حفاظت محیط زیست آذربایجان‌غربی دهم آبان ماه در گفت و گو با فارس از رهاسازی و نجات یک قلاده خرس گرفتار شده در استخر روستای آشنا آباد ارومیه با تلاش همکاران محیط زیست خبر داده بود.

کد خبر 20474

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha