سیلی دوباره خشکسالی و چشمه‌هایی که نفس آخر را می‌کشند

سرویس ایلام - تصویر گویاتر از مقاله است و وضعیت چشمه کهن «سراب قُلندر» در سیروان را به عنوان یکی از چشمه های دائمی و پر آب زاگرس در مهرماه ۱۴۰۰ نشان می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری کردپرس، مهدی نورمحمدی، مستندساز برجسته ایلامی که آثارش در خصوص حیات وحش و طبیعت استان ایلام در جشنواره‌های داخلی و خارجی بارها تحسین شده است، به کردپرس گفت: ایران در حال تجربه مشکلات جدی آب است.

او گفت: نگاه به آینده به ما نشان می دهد که ترکیبی از تغییرات آب و هوایی، شیوه های ضعیف مدیریت آب و افزایش تراکم جمعیت، از احتمال وقوع همه گیری خشکسالی های فاجعه بار در آینده در نقاط مختلف دنیا خبر می دهد.

وی افزود: با تغییرات آب و هوایی ناشی از فعالیتهای بشر، تداوم و شدت خشکسالی در برخی از مناطق کره زمین که در حال حاضر اغلب آنها با کمبود آب مواجه هستند، افزایش یافته است.

این فعال زیست محیطی خاطرنشان کرد: همانطور که به نظر می رسد جهان به طور نسبی به سمت افزایش دمای بیش از ۲ درجه سانتیگراد نسبت به سطح قبل از صنعتی شدن حرکت می کند و اثرات خشکسالی در حال شدت یافتن است و پیش بینی می شود در بسیاری از مناطق جهان این وضعیت وخیم تر شود.

نورمحمدی تصریح کرد: ایران در حال تجربه مشکلات جدی آب است. خشک‌سالی‌های مکرر توأم با برداشت بیش از حد آب‌های سطحی و زیرزمینی از طریق شبکه بزرگی از زیرساخت‌های هیدرولیکی و چاه‌های عمیق، وضعیت آب کشور را به سطح بحرانی رسانده‌ است.

او گفت: از نشانه‌های این وضعیت خشک شدن دریاچه‌ها، رودخانه‌ها و تالاب‌ها، کاهش سطح آب‌های زیرزمینی، فرونشست زمین، تخریب کیفیت آب، فرسایش خاک، بیابان‌زایی و طوفان‌های گرد و غبار است.

این مستندساز ایلامی یادآور شد: ظاهراً بحران آب که بارش‌هایِ ۲ سال اخیر موجب شده بود فراموشش کنیم، دوباره قرار است به صورت ما سیلی بزند.

نورمحمدی گفت: حداقل ۲ سال بود که ایران درگیر بحران آب نبود. بارندگی‌ها بخشی از مشکلات را حل کرده و این بحران موقتا از لیست چالش‌های اصلی خط خورده بود. اما خشکسالی امسال و پیش بینی تدوام آن چالش های جدی را در پیش روی مردمان ساکن در سرزمین ایران و سایر نقاط خشک جهان قرار می دهد.

کد خبر 18709

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha