بازداشت 2 هزار نفر از فعالان حقوق بشر و محیط زیست در 6 ماه اخیر

سرویس ترکیه - بر اساس داده های بنیاد حقوق بشر ترکیه در 6 ماه اخیر نزدیک به 2 هزار نفر از فعالان حقوق بشر، وکلا و فعالان محیط زیست در ترکیه بازداشت شده اند.

به گزارش کردپرس، بنیاد حقوق بشر ترکیه (TİHV) اعلام کرد که در 6 ماه اخیر دست کم یک هزار و 98 تن از فعالان حقوق بشر ترکیه بازداشت شده اند. این بنیاد با انتشار آمار بازداشتی ها و محکومان، همچنین نقض حقوق بشر توسط حکومت ترکیه، اعلام کرد که بسیاری از حقوق و آزادی های تضمین شده توسط قانون اساسی ترکیه و کنوانسیون های بین المللی، در فاصله بین 1 مارس تا 31 آگوست سال جاری از سوی حکومت ترکیه زیر پا گذاشته شده است.

اعلام حکومت نظامی بدون محدودیت زمانی در 88 روستا

بر اساس گزارش TİHV در این مدت در 19 استان، و 3 شهرستان، در مجموع 729 روز ممنوعیت برگزاری راهپیمایی و تجمع اعلام شده است. به 124 راهپیمایی از جمله 23 راهپیمایی در اعتراض به خشونت علیه زنان، 21 راهپیمایی از سوی اتحادیه های کارگری، و 11 راهپیمایی محیط زیست، حمله شده است. 21 مراسم لغو شده است. در 80 دهکده دو شهرستان حکومت نظامی بدون اعلام محدوده زمانی وضع شده است.

پرداخت نزدیک به 10 هزار لیر غرامت به دلیل شرکت در راهپیمایی و مراسم

یک هزار و 98 فعال حقوق بشر و فعال محیط زیست بازداشت شده اند. 290 تن از این بازداشت شده ها به دلیل شرکت در راهپیمایی ها و مراسم در مجموع به پرداخت 909 هزار و 598 لیر غرامت به دولت محکوم شده اند.

محکومیت به زندان و ممنوعیت خروج از کشور برای 338 فعال

338 تن از فعالان در دادگاه محکوم شده اند که در میان آنان بیش از 20 وکیل، 87 فعال حقوق زنان، و 7 فعال محیط زیست وجود دارد. 107 فعال حقوقی به آزادی تحت کنترل (ممنوعیت خروج از کشور و امضای هفتگی در اداره پلیس) محکوم شده اند و 33 فعال حقوقی دیگر نیز روانه زندان شده اند.

تعقیب قضایی برای 18 تن از وکلا

در همین مدت برای 18 تن از اعضایی کانون وکلای ازمیر و دیاربکر، به علاوه 26 تن از دیگر فعالان حقوق بشر پرونده قضایی باز شده است.

لازم به ذکر است که بر اساس گزارش تعدادی از فعالان بازداشت شده، بسیاری از راهپیمایی ها و تجمعات با اجازه کتبی از فرمانداری و اداره امنیت و با حضور نیروهای پلیس در شرایط کاملا قانونی برگزار شده اند. با این همه بازداشت شدگان به دلیل شرکت در راهپیمایی های قانونی راهی دادگاه و بازداشتگاه شده اند.

کد خبر 17581

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha