فقدان بودجه مانع اصلی دستیابی اربیل و بغداد به توافق ااست

سرویس عراق و اقلیم کردستان – یک عضو فراکسیون اتحادیه میهنی دلیل تأخیر در دستیابی به توافق بین دولت مرکزی عراق و اقلیم کردستان را فقدان بودجه و عدم وضوح دانست.

به گزارش کرد پرس به نقل از شفق نیوز، ریزان شیخ دلیر با صدور بیانیه ای در این باره گفت: دولت مرکزی در هر نشست و دیداری تلاش می کند خواسته هایش از دولت اقلیم کردستان را افزایش داده و آنها را غیر قابل پذیرش نماید، همچنین به دلیل انعکاس تنش سیاسی حزبی بین نمایندگان دولت در بغداد، تا حد ممکن در این زمینه تعلل نماید.

ریزان شیخ دلیر، دلیل این موضوع را فقدان نقدیندگی در بانک مرکزی عراق دانست که به همین دلیل، دولت نتوانسته است برای اقلیم کردستان، بودجه واریز کند.

این نماینده کرد مجلس عراق افزود: اقلیم کردستان آمادگی کاملش را برای واگذاری منظم و ماهیانه درآمدهای نفتی به شرکت بازاریابی نفت عراق "سومو" و همچنین حل مشکلات درآمد پایانه های مرزی و گمرکات آماده کرده است. اما دولت هیچ پاسخی مبنی بر موافقت یا عدم موافقت با این توافق را نداده است.

ریزان شیخ دلیر با اشاره به مشکلات مالی دولت مرکزی گفت این موضوع باعث به تعویق افتادن امضای توافق شده و به دلیل وخامت اوضاع معیشتی شهروندان پس از تأخیر در پرداخت حقوق کارمندان، بر مردم اقلیم کردستان تأثیر منفی گذاشته است. این در حالی است که با توجه به موافقت دولت اقلیم کردستان با همه خواسته های دولت مرکزی، بغداد می بایست بودجه مربوط به حقوق کارکنان را بدون تأخیر واریز می کرد.

این عضو فراکسیون اتحادیه میهنی خاطرنشان کرد: مردم عراق و به ویژه اقلیم کردستان باید بدانند که هیأت مذاکره کننده اقلیم کردستان با توجه به باورش به در اولویت بودن حقوق و درآمد شهروندان، به حداکثر خواسته های دولت مرکزی پاسخ مثبت داده است و همچنان منتظر پاسخ بغداد در این زمینه است.

یادآور می شود در حال حاضر هیأت مذاکره کننده اقلیم کردستان به ریاست قباد طالبانی معاون نخست وزیر اقلیم برای توافق حل بحران حقوق کارمندان و تعیین سهم اقلیم از بودجه سال 2021 عراق در بغداد به سر می برد.

کد خبر 1625

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha