كشاورزان تمايلي براي فروش محصول جو به مراكز خريد دولتي ندارند

سرویس آذربایجان غربی- مدير زراعت جهاد كشاورزي آذربايجان غربي گفت: به دلیل بالا بودن قيمت بازار آزاد در مقایسه با نرخ خريد تضميني جو، كشاورزان تمايلي براي فروش محصول خود به مراكز خريد دولتي را ندارند.

به گزارش کردپرس، علی عیدی افزود: امسال 84 هزار و 100 تن محصول جو از سطح 54 هزار هكتار از اراضي زير كشت اين محصول در استان برداشت شد.

او ادامه داد: پيش بيني توليد محصول جو در استان براي امسال 109هزارو 400 تن بود كه به علت خسارات ناشي از حوادث غيرمترقبه و كمبود بارندگي ها در برخي مناطق استان، ميزان برداشت در اراضی دیم که 38 هزار هکتار بود به سطح 31 هزارهکتار كاهش يافت و به تعلیف دام رسید.

عیدی اظهار كرد: از اراضي زير كشت امسال آذربايجان غربي، 38هزار هكتار زير كشت جو ديم و 16 هزار هکتار زیر كشت جو آبي بود.

او با اشاره به قیمت 5 تا 6 هزار تومانی جو، اضافه كرد: به دلیل بالا بودن قيمت بازار آزاد در مقایسه با نرخ خريد تضميني ، كشاورزان تمايلي براي فروش محصول خود به مراكز خريد دولتي را ندارند.

مدير زراعت سازمان جهاد كشاورزي آذربايجان غربي گفت: شهرستان های شاهين دژ، مياندوآب و بوكان داري بيشترين سطح زير كشت جو در استان هستند.

عیدی با بیان اینکه برداشت گندم و جو در استان به صورت مکانیزه انجام می گیرد، ادامه داد: برای این منظور یک هزار و 126دستگاه کمباین بومی و 174 دستگاه کمباین مهاجر و حدود دو هزار و 500 دستگاه دروگر برای برداشت غلات در استان به کار گرفته شده است.

او ادامه داد: اين محصول محصولي كم توقع نسبت به منابع آب و خاك بوده و داراي مقاومت بالايي در برابر آفت هاست.

مدير زراعت جهاد كشاورزي آذربايجان غربي با بیان اینکه ارقامي چون سهند، آبيدر، بهمن و جلگه از ارقامي هستند كه در مزارع جو آذربايجان غربي كشت مي شوند، گفت: 90 درصد جو توليدي در استان به مصرف دام رسيده و بقيه براي مصارف ديگر اعم از توليد نان جو استفاده مي شود.

کد خبر 16182

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha