بی آبی تهدیدی بزرگ برای اداره خودگردان کردی در شمال سوریه

سرویس جهان- مناطق تحت کنترل کردهای سوریه در کنار تهدید همیشگی ترکیه به تصرف این مناطق با کم آبی بی سابقه ای روبرو شده است که بخش بزرگی از این معضل نیز به کاهش سهم آب سوریه از رود فرات توسط ترکیه باز می گردد.

به گزارش کردپرس، بر اساس گزارش های مختلف از جمله گزارش چند ماه قبل سازمان ملل، سطح آب رود فرات سوریه که از ترکیه سرچشمه می گیرد به طور بی سابقه ای کاهش یافته است. خبرگزاری فرانسه نیز در گزارش جدیدی نسبت به بیابان شدن بخش بزرگی از سوریه بویژه مناطق حاشیه رود فرات و بی آبی شدید مناطق تحت کنترل کردهای سوریه هشدار داده است.

گروه های امدادی و مهندسان آب و سد سازی با اشاره به کاهش بی سابقه آب پشت سدهای مناطق تحت کنترل کردهای سوریه بویژه سد تشرین، نسبت به بروز فاجعه انسانی برای حداقل 5 میلیون نفر از مردم سوریه، آنهم در بحبوحه شیوع کرونا هشدار داده اند.

بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه، این خطر وجود دارد که در صورت ادامه کاهش بی سابقه آب این مناطق که از 8 ماه قبل آغاز شده، توربین ها به طور کامل از کار بیافتند. حمود الهادیین مدیر سد تشرین سوریه می گوید سطح آب این سد به پایین ترین حد خود از زمان ساخت آن در سال 1999 رسیده است و این مسئله می تواند یک فاجعه انسانی به همراه داشته باشد.

ولات درویش، رئیس حوزه انرژی اداره خودگردان کردی در شمال سوریه نیز به این خبرگزاری گفته است از سال گذشته تاکنون تولید برق در این منطقه 70 درصد کاهش یافته است.

بر اساس گزارش سازمان ملل حدود 90 درصد آب رود فرات از ترکیه تامین می شود و ترکیه بر اساس توافق 1987 اجازه می دهد هر ثانیه 500 متر مکعب وارد سوریه شود. اما مهندسان می گویند این میزان به 200 متر مکعب کاهش یافته است.

بخش بزرگی از مناطق تحت کنترل کردهای سوریه در کنار رود فرات گرفته و ترکیه نیروهای کرد سوریه را تروریست می خواند. به همین دلیل، برخی کردهای سوریه ترکیه را متهم کرده اند که از آب به عنوان سلاح علیه کردها استفاده می کند.

با این حال، یک دیپلمات ترکیه ای این ادعای کردها را رد کرده و گفته است ترکیه به دلایل سیاسی اقدام به کاهش عمدی سطح آب رود فرات نکرده است.

این مقام ترکیه ای علت کاهش سطح آب را بروز خشکالی بی سابقه در ترکیه عنوان کرده است.

اما نیکولاس هراس، تحلیلگر مسائل خاورمیانه معتقد است ترکیه با احداث سد آتاتورک که تنها 80 کیلومتر از مرزهای سوریه دور است، از آن به عنوان اهرم علیه عراق و سوریه بهره می برد. اما ترکیه بیشتر از ایستگاه پمپاژ آب علوک در سوریه که در اکتبر 2019 آن را از کنترل کردها خارج کرد به عنوان سلاح علیه کردها مورد استفاده قرار داده است.

بر اساس گزارش سازمان ملل، جریان آب علوک به مناطق تحت کنترل کردهای سوریه، از سال 2019 تاکنون 24 بار قطع شده است.

فابریس بالانشه، تحلیلگر فرانسوی مسائل سوریه معتقد است این خشکسالی و بی آبی در سوریه، در دراز مدت به نفع ترکیه است زیرا اقتصاد مناطق تحت کنترل کردهای سوریه را تحت تاثیر قرار می دهد. ترکیه آگاهانه و با اطلاع از پیامدهای آن، بخش مهمی از آب را برای منافع خود مورد استفاده قرار می دهد و بقیه را در اختیار کردها قرار می دهد.

ویم زوینجنبرگ از موسسه پاکس هلند معتقد است ترکیه به دنبال تامین آب پروژه عظیم کشاورزی خود است که در دهه 1990 بنا نهاده شد و بر همین اساس بی آبی شدید برای سوریه و کردها در راه است.

مروه داوودی، تحلیلگر مسائل امنیت محیط در سوریه معتقد است خطر کاهش سطح آب رود فرات که 5 میلیون نفر از جمعیت سوریه به آن وابسته است به سطح هشدار رسیده است و این کم آبی کل جامعه روستایی حاشیه رود فرات را که زندگی آن ها به آب این رودخانه وابسته است با خطر روبه رو کرده است.

گروه ان ای اس درباره خطر کم آبی در حاشیه رود فرات گفته است برخی احشام این ممناطق از بی آبی هلاک شده است.

کد خبر 16149

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha