۹ طرح آبخیزداری همزمان با هفته دولت در کردستان بهره‌برداری می‌شود

سرویس کردستان - مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان گفت: همزمان با هفته دولت ۹ طرح آبخیزداری در 7 شهرستان استان به بهره برداری می‌رسد.

به گزارش کُرد پرس به نقل از روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کردستان، سعدی نقشبندی اظهار کرد: برای اجرای این طرح ها در سنندج، بانه، سروآباد، کامیاران، دیواندره، بیجار و دهگلان ۱۱۹ میلیارد و ۱۹۷ میلیون ریال هزینه شده است.

وی اشتغالزایی این طرح ها را ۱۱ هزار و ۲۹۱ فرصت شغلی اعلام کرد و افزود: آبخیزداری مجموعه اقداماتی است که بر اساس اصول مدیریت پایدار حوزه آبخیز، به منظور حفاظت از منابع آب و خاک به اجرا در می‌آید و در کنار آن برای بهره برداران محلی شغل ایجاد و یا تثبیت می کند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان ادامه داد: افزایش و توسعه پوشش گیاهی، کاهش فرسایش خاک و رسوب دهی، کنترل هرز آب‌ها، کاهش سیل خیزی، بهره وری بهینه از نزولات آسمانی، ارتقای آگاهی عمومی و توسعه مشارکت مردم در حفاظت از منابع طبیعی به عنوان بزرگترین سرمایه ملی و کمک به توانمند سازی جوامع محلی از اهداف اجرای این طرح ها به شمار می آید.

نقشبندی یکی از اقدامات شاخص وکم نظیر معاونت آبخیزداری اداره‌کل را رصد اقدامات انجام شده در سال های گذشته اعلام کرد و یادآور شد: از سال ۷۲ تا سال گذشته حدود ۱۱ هزار سازه مکانیکی آبخیزداری در استان اجرا و 5 هزار هکتار از مزایای این طرح ها بهره‌مند شده است.

وی بیان کرد: بهترین راهکار برای مقابله با سیل را جلوگیری از رسوب‌گذاری و فرسایش خاک، کنترل روان آب و سیلاب، تغذیه سفره‌های زیرزمینی از طریق اجرای عملیات‌های بیولوژیک آبخیزداری در مراتع مانند کپه کاری، بذرپاشی و بذرکاری است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان گفت: کنترل، قرق و توسعه و غنی سازی جنگل با بذر و نهال در سطح جنگل‌ها، عملیات‌های مکانیکی آبخیزداری مانند احداث سدهای رسوبگیر سنگی ملاتی، سنگی گابیونی و بیومکانیکی آبخیزداری مانند بانکت بندی، اجرای پروژه‌های آبخوانداری و در نهایت تقویت و توسعه پوشش گیاهی نیز در این زمینه بسیار کمک کننده است.

کد خبر 15846

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha