مهران میزبان سومین کنگره ملی اربعین در آینه شعر اقوام ایرانی شد

سرویس ایلام - مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ایلام در نشست اعضای اتاق فکر سومین کنگره ملی اربعین در آیینه شعر اقوام ایرانی از انتخاب مهران به عنوان محل برگزاری سومین کنگره ملی اربعین در آینه شعر اقوام ایرانی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری کردپرس، عمران خودآموز با عنوان اینکه شهرستان مرزی مهران در سال جاری میزبان سومین کنگره ملی اربعین در آینه شعر اقوام ایرانی با عنوان عقیق و ارغوان است، گفت: بخش ویژه این رویداد فرهنگی به مناسبت برگزاری کنگره ملی ۳ هزار شهید استان ایلام برگزار می شود.

وی گفت: این کنگره در سال جاری برای سومین دوره متوالی به میزبانی استان ایلام با عنوان «عقیق و ارغوان» از سری برنامه‌های نوزدهمین جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) برگزار می شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ایلام یادآور شد: معرفی ابعاد گوناگون حماسه اربعین حسینی، تبلیغ و تعمیق سیره امام حسین(ع)، ترویج فعالیت های فرهنگی و ادبی با محوریت پیاده روی اربعین حسینی، ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و تقدیر از سرایندگان آثار ادبی در حوزه فرهنگ عاشورایی از اهداف کنگره ملی عقیق و ارغوان است.

وی ابراز کرد: کنگره ملی اربعین در آیینه شعر اقوام ایرانی در سال جاری در دو بخش اصلی و ویژه برگزار می شود، تصریح کرد: بخش اصلی این کنگره با محورهای اربعین حسینی و حماسه عاشورا در زبان ها و گویش های مختلف بومی از جمله بلوچی، ترکی، خراسانی، خوزی، سمنانی، عربی، گیلکی، لری، لکی و مازنی و ... و بخش ویژه با محوریت فرهنگ ایثار و شهادت به مناسبت برگزاری کنگره ملی ۳ هزار شهید استان ایلام ویژه شاعران بومی سرای استان ایلام برگزار می شود.

خودآموز گفت: بعد از بحث و تبادل نظر اعضای اتاق فکر، آخرین مهلت ارسال اثر به دبیرخانه کنگره ملی عقیق و ارغوان، نیمه دوم آبان ماه سال ۱۴۰۰ و زمان برگزاری کنگره نیز پایان آبان ماه خواهد بود و مقرر شد که بعد از آماده شدن فراخوان، نسبت به اطلاع رسانی و تبلیغ فراخوان در سطح کشور اقدامات لازم اط طریق دبیر اجرایی این کنگره انجام شود.

خودآموز با بیان اینکه سومین کنگره ملی شعر عقیق و ارغوان به میزبانی شهر مرزی مهران برگزار می شود، افزود: با توجه به اینکه استان ایلام و به ویژه شهر مهران با عنوان پایتخت خادمین سیدالشهدا(ع) و همچنین محل تردد زوار اربعین حسینی است، دبیرخانه اجرایی کنگره ملی اربعین در آیینه شعر اقوام ایرانی در شهر مهران قرار داده شده و بر این اساس بیشترین حجم کاری این کنگره در مهران خواهد بود.

وی ابراز کرد: مشارکت دستگاه ها و نهادهای فرهنگی و اجرایی استان برای برگزاری باشکوه این کنگره در استان، هنر دبیرخانه و دبیر اجرایی کنگره را می طلبد که به طور قطع نقش مهمی در راستای برگزاری باشکوه این آئین در استان و به ویژه در شهر مهران خواهد داشت و شروع این امر نیازمند فعالیت های دبیر اجرایی کنگره است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ایلام با تقدیر از اعضای اتاق فکر کنگره ملی اربعین در آیینه شعر اقوام ایرانی، خاطرنشان کرد: فراخوان این کنگره با تعامل و هم فکری اعضای اتاق فکر در اسرع وقت تهیه و برای اعلام در سراسر کشور توزیع خواهد شد و در راستای اطلاع رسانی بیشتر بایستی از ظرفیت فضای مجازی و ایجاد پایگاه اطلاع رسانی در شبکه های اجتماعی استفاده کرد.

خودآموز خاطرنشان کرد: علاقه‌مندان می توانند برای کسب اطلاعات بیشتر و ثبت‌نام به تارنمای شمس توس به آدرس www.ilam.shamstoos.ir و portal.shamstoos.ir مراجعه کنند و یا آثار خود را به نشانی دبیرخانه اجرایی کنگره واقع در اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان مهران ارسال کنند.

گفتنی است، پس از بخث و تبادل نظر اعضای اتاق فکر سومین کنگره ملی اربعین در آیینه شعر اقوام ایرانی و هماهنگی با دبیرخانه جشنواره های رضوی، مقرر شد که بخش ویژه این کنگره با محوریت فرهنگی ایثار و شهادت به مناسبت برگزاری کنگره ملی سه هزار شهید استان ایلام برگزار شود.

در این نشست در خصوص زمان فراخوان، بخش های فراخوان، زمانبندی کنگره، دبیرخانه اجرایی کنگره در مهران، پوستر و نحوه اطلاع رسانی، جوایز کنگره و ... بحث و تبادل نظر شد.

کد خبر 15741

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha