لزوم ایجاد منطقه پرواز ممنوع در شنگال برای جلوگیری از حملات هوایی ترکیه

سرویس جهان- دو کارشناس مسائل کردها تنها راه محافظت از ایزدی‌ها در شنگال را در برابر حملات هوایی ترکیه، ایجاد منطقه پرواز ممنوع دانستند.

به گزارش کردپرس، بر اساس گزارش مراکز مطالعاتی، ارتش ترکیه در ۵ سال گذشته نزدیک به ۳۰ عملیات هوایی شامل بمباران هوایی و تجسسی را در منطقه ایزدی نشین شنگال، به بهانه مقابله با پ.ک.ک انجام داده است که بیشتر قربانیان نیروهای نظامی عراقی و کرد یا غیرنظامیان بوده اند.

دو کارشناس مسائل کردها این گونه حملات هوایی ترکیه در شنگال را ادامه روند نسل کشی ایزدی‌ها دانسته و از جامعه بین‌المللی خواسته اند از ایزدی‌ها در مقابل حملات هوایی ترکیه محافظت کند.

رزا بورچ، محقق مسائل کردها در مرکز مطالعات جنبش‌های اجتماعی در فلورانس ایتالیا، تنها راه برای مقابله با حملات هوایی ترکیه در شنگال را اقدام جامعه بین‌المللی به ایجاد منطقه پرواز ممنوع در این منطقه عنوان کرد.

او در صفحه توییتر خود نوشت: کردهای ایزدی حق دارند در منطقه محل سکونت خود امنیت داشته و به بازسازی آن اقدام کنند؛ اکنون که ترکیه کوتاه نمی آید و عراق نیز نمی تواند مانع حملات ترکیه شود، نوبت جامعه بین‌المللی است که به ایجاد منطقه پرواز ممنوع در شنگال اقدام کند.

الیزا مارکوس، تحلیلگر مسائل کردها و نویسنده کتاب خون و باور درباره پ.ک.ک نیز ایده ایجاد منطقه پرواز ممنوع در شنگال را برای محافظت از ایزدی‌ها مناسب دانسته است.

کد خبر 15574

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha